Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne
Sylabus przedmiotu Elementy OZE w gospodarce przestrzennej i architekturze krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy OZE w gospodarce przestrzennej i architekturze krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z krajobrazowym i planistycznym wymiarem przestrzeni, w tym obiektów OZE oraz charakterystyką i zasadami funkcjonowania polskiego systemu planowania przestrzennego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna specyfika i cechy procesu planistycznego w Polsce; rodzaje dokumentów planistycznych i zasady ich sporządzania; ład przestrzenny i zrównoważony rozwój jako cele planowania przestrzennego | 1 |
T-W-2 | Uwarunkowania prawne zagospodarowania przestrzeni; kompetencje organów administracji samorządowej i rządowej w zakresie planowania przestrzennego; zasady powiązań między miejscowym a regionalnym planowaniem przestrzennym; | 1 |
T-W-3 | Odnawialne źródła energii w procesie planistycznym gminy - domumenty planistyczne oraz parametry i warunki jakim powinny odpowiadać obiekty OZE i ich usytuowanie | 2 |
T-W-4 | Planistyczne zasady kształtowania strukur funkcjonalno-przestrzennych; kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu; typy form i gabarytów zabudowy; parametry urbanistyczne; przeznaczenie terenu | 2 |
T-W-5 | Planowanie w gminie: Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy - charakterystyka i procedury, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego - charakterystyka i procedury; wybrane aspekty języka i techniki zapisu planistycznego | 2 |
T-W-6 | Pojęcie krajobrazu, Europejska Konwencja Krajobrazowa, prawna ochrona krajobrazu; Ocena charakteru krajobrazu - metodyka, Krajobrazowy wymiar obiektów OZE, przykłady poprawnych wartościowych krajobrazowo rozwiązań przestrzennych obiektów OZE | 2 |
T-W-7 | Polityka przestrzenna kraju - Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju; Planowanie w skali regionu - Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa; | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 11 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy i konwersatoryjny |
M-2 | Prezentacja przypadków i dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzain wiadomości z treści wykładowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C11_W01 Student posiada wiedzę na temat specyfiki krajobrazu i roli planowania przestrzennego w poszczególnych skalach oraz zna zasady funkcjonowania gospodarki przestrzennej | OZE_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C11_U01 Student posiada umiejętność w zakresie wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji przestrzennych i proponowaś własne rozwiązania konfliktów przestrzennych | OZE_2A_U10, OZE_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C11_K01 Student ma świadomość przestrzennego i społecznego znaczenia i oddziaływania lokalizacji obiektów OZE | OZE_2A_K01, OZE_2A_K02, OZE_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C11_W01 Student posiada wiedzę na temat specyfiki krajobrazu i roli planowania przestrzennego w poszczególnych skalach oraz zna zasady funkcjonowania gospodarki przestrzennej | 2,0 | |
3,0 | przy 60% poprawności sprawdzianu zaliczeniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C11_U01 Student posiada umiejętność w zakresie wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji przestrzennych i proponowaś własne rozwiązania konfliktów przestrzennych | 2,0 | |
3,0 | przy 60% poprawości sprawdzianu zaliczeniowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C11_K01 Student ma świadomość przestrzennego i społecznego znaczenia i oddziaływania lokalizacji obiektów OZE | 2,0 | |
3,0 | przy 60% poprawności sprawdzianu zaliczającego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Niewiadomski Z., Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Warszawa, 2004
- Heczko-Hyłowa E., Trwały rozwój polskich miast nowym wyzwaniem dla planowania i zarządzania przestrzenią, Kraków, 2001
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
- Mironowicz I., Technika zapisu planistycznego, IRM, Kraków, 2005