Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Podstawowe wiadomości ze statystyki doświadczalnej.
W-22. Umiejętność wykorzystania narzędzi analizy statystycznej arkusza kalkulacyjnego Excel oraz umiejętność posługiwania się programem Statistica (dostępny w zasobach Uczelnianego centrum Informatyki)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach12
A-W-2Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych5
A-W-3Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
M-3Wykorzystanie programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB01_W01
posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
OZE_2A_W13C-1, C-2, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB01_U01
ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
OZE_2A_U13C-1, C-2, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB01_K01
Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE
OZE_2A_K01C-1, C-2, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
OZE_2A_OZE2ANB01_K02
Jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
OZE_2A_K02C-1, C-2, C-4T-W-1M-1, M-2S-1
OZE_2A_OZE2ANB01_K03
Ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
OZE_2A_K03C-1, C-2, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
OZE_2A_OZE2ANB01_K04
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
OZE_2A_K04C-1, C-2, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
OZE_2A_OZE2ANB01_K05
Bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
OZE_2A_K05C-1, C-2, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB01_W01
posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
2,0
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB01_U01
ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB01_K01
Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w obszarze OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_OZE2ANB01_K02
Jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakreesie OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_OZE2ANB01_K03
Ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakresie ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_OZE2ANB01_K04
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_OZE2ANB01_K05
Bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa, 1975, książka
  2. Pytkowski W, Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa, 1985, książka
  3. Pabis St., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985, książka

Literatura dodatkowa

  1. Pabis St., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985, książka

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych12
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach12
A-W-2Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych5
A-W-3Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB01_W01posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W13posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB01_U01ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U13potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych na potrzeby prowadzenia, dokumentowania i prezentacji prac inżynierskich i badawczych, a także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji, posługuje się językiem obcym, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarowaniem OZE.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB01_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w obszarze OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB01_K02Jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakreesie OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB01_K03Ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakresie ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB01_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB01_K05Bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K05bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych
S-2Ocena formująca: Test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0