Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Programy komputerowe w projektowaniu instalacji OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programy komputerowe w projektowaniu instalacji OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 20 1,20,45zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL5 10 0,80,22zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające sprawnie posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi. Ma podstawową wiedzę na temat energetyki słonecznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z profesjonalnym oprogramowaniem wspomagającym proces projektowania instalacji OZE.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie szczegółowego profilu zużycia energii w programie PV*SOL.2
T-L-2Analiza uzysków energii instalacji PV w zależności od orientacji paneli PV w programie PV*SOL.3
T-L-3Wykonanie schematu elektrycznego instalacji PV za pomocą profesjonalnego oprogramowania do projektowania.3
T-L-4Obliczenia minimalnej powierzchni kolektorów słonecznych w zależności od orientacji powierzchni dachu w programie Kolektorek 2.0.2
10
projekty
T-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji PV w programie PV*SOL.12
T-P-2Wykonanie projektu instalacji kolektorowej w oparciu o program Kolektorek 2.0 (lub nowszy)8
20
wykłady
T-W-1Podstawy pracy z programem PV*SOL, interfejs, podstawowe funkcje, tworzenie profili zużycia energii, wymiarowanie instalacji, dobór elementów składowych instalacji, tworzenie kosztorysów, generowanie raportu końcowego.9
T-W-2Podstawy pracy z programem Kolektorek 2.0, interfejs, podstawowe funkcje, wymiarowanie i dobór kolektorów solarnych, wybór typu instalacji, wykorzystanie algorytmów szacowania zysków energetycznych i strat instalacji, wykorzystanie modułu do obliczeń hydraulicznych, praca z kalkulatorem ekonomiki instalacji solarnej, generowanie raportu końcowego.5
T-W-3Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-3Konsultacje2
20
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Samodzielne wykonywanie zadań projektowych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów, roporty z ćwiczeń laboratoryjnych i projektów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C40a_W01
Wiedza dotycząca procesu projektowania instalacji OZE.
OZE_1A_W10, OZE_1A_W22C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C40a_U01
Potrafi zaprojektować wybrane instalacje OZE.
OZE_1A_U03, OZE_1A_U15C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-P-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C40a_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
OZE_1A_K02C-1T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-P-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C40a_W01
Wiedza dotycząca procesu projektowania instalacji OZE.
2,0
3,0Student zna podstawy posługiwania się oprogramowaniem do projektowania instalacji OZE.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C40a_U01
Potrafi zaprojektować wybrane instalacje OZE.
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania projektowe korzystając z pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C40a_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
2,0
3,0Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, jest mało aktywny w rozwiązywaniu postawionych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard Tytko, Fotowoltaika. Podręcznik dla studentów, uczniów, instalatorów, inwestorów, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2022, 4
  2. Mariusz T. Sarniak, Podręcznik instalatora systemów fotowoltaicznych., Grupa Medium, Warszawa, 2022, 1
  3. Mirosław Zawadzki, Kolektory słoneczne pompy ciepła na tak, Polska Ekologia, Warszawa, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Podręcznik architekta, projektanta i instalatora. Kolektory słoneczne, 2022, Viessmann sp. z o.o. www.viessmann.pl

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie szczegółowego profilu zużycia energii w programie PV*SOL.2
T-L-2Analiza uzysków energii instalacji PV w zależności od orientacji paneli PV w programie PV*SOL.3
T-L-3Wykonanie schematu elektrycznego instalacji PV za pomocą profesjonalnego oprogramowania do projektowania.3
T-L-4Obliczenia minimalnej powierzchni kolektorów słonecznych w zależności od orientacji powierzchni dachu w programie Kolektorek 2.0.2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji PV w programie PV*SOL.12
T-P-2Wykonanie projektu instalacji kolektorowej w oparciu o program Kolektorek 2.0 (lub nowszy)8
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy pracy z programem PV*SOL, interfejs, podstawowe funkcje, tworzenie profili zużycia energii, wymiarowanie instalacji, dobór elementów składowych instalacji, tworzenie kosztorysów, generowanie raportu końcowego.9
T-W-2Podstawy pracy z programem Kolektorek 2.0, interfejs, podstawowe funkcje, wymiarowanie i dobór kolektorów solarnych, wybór typu instalacji, wykorzystanie algorytmów szacowania zysków energetycznych i strat instalacji, wykorzystanie modułu do obliczeń hydraulicznych, praca z kalkulatorem ekonomiki instalacji solarnej, generowanie raportu końcowego.5
T-W-3Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-3Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Samodzielne wykonywanie zadań projektowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C40a_W01Wiedza dotycząca procesu projektowania instalacji OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W10ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, obejmującą podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menadżerską/prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, wyszukiwanie i przetwarzanie danych, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych w działalności zawodowej;
OZE_1A_W22ma wiedzę w zakresie eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w procesach pozyskiwania i wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie i recykling, a także systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn, przydatną do planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z profesjonalnym oprogramowaniem wspomagającym proces projektowania instalacji OZE.
Treści programoweT-W-1Podstawy pracy z programem PV*SOL, interfejs, podstawowe funkcje, tworzenie profili zużycia energii, wymiarowanie instalacji, dobór elementów składowych instalacji, tworzenie kosztorysów, generowanie raportu końcowego.
T-W-2Podstawy pracy z programem Kolektorek 2.0, interfejs, podstawowe funkcje, wymiarowanie i dobór kolektorów solarnych, wybór typu instalacji, wykorzystanie algorytmów szacowania zysków energetycznych i strat instalacji, wykorzystanie modułu do obliczeń hydraulicznych, praca z kalkulatorem ekonomiki instalacji solarnej, generowanie raportu końcowego.
T-L-1Wykonanie szczegółowego profilu zużycia energii w programie PV*SOL.
T-L-2Analiza uzysków energii instalacji PV w zależności od orientacji paneli PV w programie PV*SOL.
T-L-3Wykonanie schematu elektrycznego instalacji PV za pomocą profesjonalnego oprogramowania do projektowania.
T-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji PV w programie PV*SOL.
T-L-4Obliczenia minimalnej powierzchni kolektorów słonecznych w zależności od orientacji powierzchni dachu w programie Kolektorek 2.0.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów, roporty z ćwiczeń laboratoryjnych i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy posługiwania się oprogramowaniem do projektowania instalacji OZE.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C40a_U01Potrafi zaprojektować wybrane instalacje OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U03posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w obszarze studiowanego kierunku;
OZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z profesjonalnym oprogramowaniem wspomagającym proces projektowania instalacji OZE.
Treści programoweT-W-1Podstawy pracy z programem PV*SOL, interfejs, podstawowe funkcje, tworzenie profili zużycia energii, wymiarowanie instalacji, dobór elementów składowych instalacji, tworzenie kosztorysów, generowanie raportu końcowego.
T-W-2Podstawy pracy z programem Kolektorek 2.0, interfejs, podstawowe funkcje, wymiarowanie i dobór kolektorów solarnych, wybór typu instalacji, wykorzystanie algorytmów szacowania zysków energetycznych i strat instalacji, wykorzystanie modułu do obliczeń hydraulicznych, praca z kalkulatorem ekonomiki instalacji solarnej, generowanie raportu końcowego.
T-L-1Wykonanie szczegółowego profilu zużycia energii w programie PV*SOL.
T-L-2Analiza uzysków energii instalacji PV w zależności od orientacji paneli PV w programie PV*SOL.
T-L-3Wykonanie schematu elektrycznego instalacji PV za pomocą profesjonalnego oprogramowania do projektowania.
T-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji PV w programie PV*SOL.
T-P-2Wykonanie projektu instalacji kolektorowej w oparciu o program Kolektorek 2.0 (lub nowszy)
T-L-4Obliczenia minimalnej powierzchni kolektorów słonecznych w zależności od orientacji powierzchni dachu w programie Kolektorek 2.0.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów, roporty z ćwiczeń laboratoryjnych i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania projektowe korzystając z pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C40a_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z profesjonalnym oprogramowaniem wspomagającym proces projektowania instalacji OZE.
Treści programoweT-W-2Podstawy pracy z programem Kolektorek 2.0, interfejs, podstawowe funkcje, wymiarowanie i dobór kolektorów solarnych, wybór typu instalacji, wykorzystanie algorytmów szacowania zysków energetycznych i strat instalacji, wykorzystanie modułu do obliczeń hydraulicznych, praca z kalkulatorem ekonomiki instalacji solarnej, generowanie raportu końcowego.
T-L-1Wykonanie szczegółowego profilu zużycia energii w programie PV*SOL.
T-L-2Analiza uzysków energii instalacji PV w zależności od orientacji paneli PV w programie PV*SOL.
T-L-3Wykonanie schematu elektrycznego instalacji PV za pomocą profesjonalnego oprogramowania do projektowania.
T-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji PV w programie PV*SOL.
T-P-2Wykonanie projektu instalacji kolektorowej w oparciu o program Kolektorek 2.0 (lub nowszy)
T-L-4Obliczenia minimalnej powierzchni kolektorów słonecznych w zależności od orientacji powierzchni dachu w programie Kolektorek 2.0.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów, roporty z ćwiczeń laboratoryjnych i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, jest mało aktywny w rozwiązywaniu postawionych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0