Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Programy komputerowe w projektowaniu instalacji OZE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programy komputerowe w projektowaniu instalacji OZE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające sprawnie posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi. Ma podstawową wiedzę na temat energetyki słonecznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z profesjonalnym oprogramowaniem wspomagającym proces projektowania instalacji OZE. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie szczegółowego profilu zużycia energii w programie PV*SOL. | 2 |
T-L-2 | Analiza uzysków energii instalacji PV w zależności od orientacji paneli PV w programie PV*SOL. | 3 |
T-L-3 | Wykonanie schematu elektrycznego instalacji PV za pomocą profesjonalnego oprogramowania do projektowania. | 3 |
T-L-4 | Obliczenia minimalnej powierzchni kolektorów słonecznych w zależności od orientacji powierzchni dachu w programie Kolektorek 2.0. | 2 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu prostej instalacji PV w programie PV*SOL. | 12 |
T-P-2 | Wykonanie projektu instalacji kolektorowej w oparciu o program Kolektorek 2.0 (lub nowszy) | 8 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy pracy z programem PV*SOL, interfejs, podstawowe funkcje, tworzenie profili zużycia energii, wymiarowanie instalacji, dobór elementów składowych instalacji, tworzenie kosztorysów, generowanie raportu końcowego. | 9 |
T-W-2 | Podstawy pracy z programem Kolektorek 2.0, interfejs, podstawowe funkcje, wymiarowanie i dobór kolektorów solarnych, wybór typu instalacji, wykorzystanie algorytmów szacowania zysków energetycznych i strat instalacji, wykorzystanie modułu do obliczeń hydraulicznych, praca z kalkulatorem ekonomiki instalacji solarnej, generowanie raportu końcowego. | 5 |
T-W-3 | Zaliczenie pisemne przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
20 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-P-2 | Samodzielne wykonywanie zadań projektowych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów, roporty z ćwiczeń laboratoryjnych i projektów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C40a_W01 Wiedza dotycząca procesu projektowania instalacji OZE. | OZE_1A_W10, OZE_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C40a_U01 Potrafi zaprojektować wybrane instalacje OZE. | OZE_1A_U03, OZE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-P-2, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C40a_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-P-2, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C40a_W01 Wiedza dotycząca procesu projektowania instalacji OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy posługiwania się oprogramowaniem do projektowania instalacji OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C40a_U01 Potrafi zaprojektować wybrane instalacje OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi realizować proste zadania projektowe korzystając z pomocy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C40a_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, jest mało aktywny w rozwiązywaniu postawionych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Tytko, Fotowoltaika. Podręcznik dla studentów, uczniów, instalatorów, inwestorów, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2022, 4
- Mariusz T. Sarniak, Podręcznik instalatora systemów fotowoltaicznych., Grupa Medium, Warszawa, 2022, 1
- Mirosław Zawadzki, Kolektory słoneczne pompy ciepła na tak, Polska Ekologia, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- Podręcznik architekta, projektanta i instalatora. Kolektory słoneczne, 2022, Viessmann sp. z o.o. www.viessmann.pl