Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Teledetekcja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teledetekcja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z zakresu agronomii, fizyki, matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Źródła pozyskiwania zdjęć lotniczych. Porównywanie rozdzielczości obrazowań lotniczych i satelitarnych. | 2 |
T-L-2 | Możliwości pozyskiwania danych z Numerycznego Modelu Terenu (NMT - Lidar) w OZE. | 2 |
T-L-3 | Przetwarzanie danych uzyskanych z niskiego nalotu przy pomocy dronów. | 2 |
T-L-4 | Ustalanie ekspozycji dachów na podstawie danych z niskiego nalotu. | 2 |
T-L-5 | Wizualizacje 2Di 3D | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D. | 25 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 25 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków) |
M-2 | Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu |
M-3 | Wykłady - prezentacje multimedialne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena referatu i wystąpienia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Projekty na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C38_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji na potrzeby OZE | OZE_1A_W10, OZE_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C38_U01 Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeby nawozowych upraw roślin energetycznych oraz metody wykorzystania teledetekcji w stacjonarnych obiektach OZE | OZE_1A_U03, OZE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C38_K01 aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji | OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C38_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji na potrzeby OZE | 2,0 | |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C38_U01 Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeby nawozowych upraw roślin energetycznych oraz metody wykorzystania teledetekcji w stacjonarnych obiektach OZE | 2,0 | |
3,0 | Student przygotowuje minimum trzy projekty poprawne pod kątem merytorycznym wg zasad podanych na ćwiczeniach, ale niekoniecznie dopracowane wizualnie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C38_K01 aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z technologia teledetekcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kurczyński Z., Fotogrametria, PWN, Warszawa, 2014
- Borsa M. i inn., Teledetekcja w planowaniu przestrzennym, SmallGis, Warszawa, 2017
- Teledetekcja. Pozyskiwanie danych, Sanecki J., WNT, Warszawa, 2006
- Adamczyk J., Będkowski K., Metody cyfrowe w teledetekcji., SGGW, Warszawa., 2005
- Sanecki J., Teledetekcja, pozyskiwanie danych, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Barwicki J., Kontrola zasiewów polowych z przeznaczeniem na pasze z wykorzystaniem systemów satelitarnych, zdjęć lotniczych i teledetekcji, ITP, Falenty, 2011, Materiały XVII Międzynarodowej Konferencji Naukowej. Warszawa, 20–22 września 2011.
- Iołkosz A., Olędzki J.R., Trafas K., Ćwiczenia z teledetekcji środowiska., PWN, Warszawa, 1999