Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Instalacje OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instalacje OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu pochodzenia i możliwości zastosownia OZE. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z współczesnymi rozwiązaniami technicznymi układów instalacyjnych produkcji energiii cieplnej i chłodu, bazującymi i wspieranymi instalacjiami OZE. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: przybliżenie podstawowych terminów, omównienie znaczenia ciepłownictwa i chłodnictwa dla wybranych sektórów gospodarki. | 2 |
T-W-2 | Omówienie aktualnych trendów w zakresie zastosowania instalacji OZE w procesach wytórczych chłodu i ceipła, wybrane regulacje prawne odnoszące się do budowy, eksploatacji oraz wsparcia inwestycji w przedmiotowe instalacje OZE. | 4 |
T-W-3 | Instalacje solarne w zastosowaniach przemysłowych i prywatnych: omówienie podstawowych komponentów instalacji, charakterystyka aktualnych rozwiązania technicznych, wpływ czynników zewnętrznych na pracę instalacji, charakterystyka pracy układów stosowanych do przygotowania c.w.u. oraz wpsierających ststemy ogrzewcze. | 6 |
T-W-4 | Pompy ciepła: budowa, podział i zasada działania pomp ciepła, przykłady zastosowań pomp ciepła w układach ogrzewczych i produkcji chłodu, charakterystyka esploatacyjna z uwzględnieniem zmienności parametrów dolnego i górnego źródła ciepła. | 6 |
T-W-5 | Wybrane zagadnienia związane z budową, uzytkowaniem i obsługą instalacji geotermalnych. | 4 |
T-W-6 | Instalacje fotowoltaiczne wspierające układy instalacyjne produkcji energii cieplnej. | 2 |
T-W-7 | Zastsowania hybrydowych instalacji OZE w procesach wytwórczych chłodu i ciepła. | 4 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka, obajaśnienie lub wyjaśnienie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C31a_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji instalacji OZE mających zastosowanie w procesach produkcji ciepła i chłodu. | OZE_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C31a_U01 Potrafi ocenić przydatność instalacji OZE w procesach zawodowego i prywatnego pozyskania i wykorzystania enertgii cieplnej i chłodu. | OZE_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C31a_K01 Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i środowiskowym. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C31a_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji instalacji OZE mających zastosowanie w procesach produkcji ciepła i chłodu. | 2,0 | |
3,0 | Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z tematyką zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C31a_U01 Potrafi ocenić przydatność instalacji OZE w procesach zawodowego i prywatnego pozyskania i wykorzystania enertgii cieplnej i chłodu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C31a_K01 Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i środowiskowym. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szkorowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2008
- Nantka M., Ogrzewnictwo i ciepłownictwo, Politechnika Śląska, Gliwice, 2010