Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne
Sylabus przedmiotu Farmy energetyczne, układy kogeneracyjne i systemy hybrydowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Farmy energetyczne, układy kogeneracyjne i systemy hybrydowe | ||
Specjalność | systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wynagana jest wiedza z zakresu fizyki/elektrotechniki, chemii na poziomie studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych i ich roli w produkcji i dystrybucji energii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy i układy hybrydowe OZE- podział, możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju. | 2 |
T-W-2 | Przegląd kombinacji systemów i układów hybrydowych i ocena celowości zastosowania ich w warunkach krajowych. | 2 |
T-W-3 | Hybrydowe systemy wytwórcze w energetyce rozproszonej. | 2 |
T-W-4 | Układy kogeneracyjne i ich rola w energetyce rozproszonej. Układy kogeneracyjne w systemach energetyki zawodowej. | 4 |
T-W-5 | Krajowy system elektroenergetyczny i znaczenie technologii OZE i niekonwencjonalnych źródeł energii. | 2 |
T-W-6 | Farmy energetyczne- wiatrowe i fotowoltaiczne- budowa, parametry, współpraca w systemie elektroenergetycznym. | 6 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne przedmiotu. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej. Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_G05-swe_W01 Student posiada wiedzę na temat ukłdów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych i ich roli w systemie elektroenergetycznym i ochronie środowiska. | OZE_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_G05-swe_U01 Student potrafi oszacować wpływ układów kogeneracyjnych i hybrydowych oraz farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym na ochronę środowiska i zrównoważony rozwój kraju. | OZE_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_G05-swe_K01 Student ma świadomość znaczenia farm energetycznych, systemów kogeneracyjnych i hybrydowych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | OZE_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_G05-swe_W01 Student posiada wiedzę na temat ukłdów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych i ich roli w systemie elektroenergetycznym i ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | |
4,5 | Student posiada wyróżniającą się wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | |
5,0 | Student posiada bardzo obszerną wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_G05-swe_U01 Student potrafi oszacować wpływ układów kogeneracyjnych i hybrydowych oraz farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym na ochronę środowiska i zrównoważony rozwój kraju. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych. |
3,0 | Student zna i stosuje w stopniu dostatecznym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych. | |
3,5 | Student zna i stosuje w stopniu zadowalającym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych. | |
4,0 | Student zna i stosuje w stopniu dobrym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych. | |
4,5 | Student zna i stosuje w stopniu wyróżniającym się podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i stosuje podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_G05-swe_K01 Student ma świadomość znaczenia farm energetycznych, systemów kogeneracyjnych i hybrydowych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | |
4,5 | Student ma wyróżniającą się świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. |
Literatura podstawowa
- Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
- Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lubośny Z., Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2007
- Boczar T., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, Warszawa, 2008
- Klugmann-Radziemska E., Fotowoltaika w teorii i praktyce, BTC, Legionowo, 2010
- Wolańczyk F, Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Wolańczyk F., Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
- Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Praca zbiorowa pod redakcją R. Szczerbowskiego i P. Kwiatkiewicza, Energetyka. Aspekty badań interdyscyplinarnych, Fundacja na rzecz czystej energii, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branżowe, np. Polska Energetyka Słoneczna, 2017
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008