Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Standaryzacja i ocena jakości surowców zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Standaryzacja i ocena jakości surowców zielarskich | ||
Specjalność | Rośliny i surowce zielarskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość roślin i surowców zielarskich oraz związków aktywnych w nich zawartych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości surowców zielarskich, wskazanie konieczności ich standaryzacji w przypadku produktów stosowanych w fitoterapii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowywanie surowców i mieszanek ziołowych. | 1 |
T-L-2 | Badania makro- i mikroskopowe surowców zielarskich. | 3 |
T-L-3 | Badania chemiczne surowców zielarskich. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Adjustacjai przechowywanie surowców zielarskich - dezynsekcja, sortowanie, rozdrabnianie, ujednolicanie surowca. | 2 |
T-W-2 | Standaryzacja i ocena jakości surowców leczniczych zgodnie z zasadami Farmakognozji i Farmakopei dla poszczególnych grup surowców. Podstawy towaroznawstwa zielarskiego. | 6 |
T-W-3 | Wpływ czynników zewnętrznych na zmiany składu chemicznego surowców zielarskich. | 2 |
T-W-4 | Zagadnienia interakcji ziół i zasady fitoterapii, formy preparatów ziołowych. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 13 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny |
M-2 | Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe |
M-4 | Metoda praktyczna: ocena jakości surowców |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: raporty z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS6_W01 Student posiada wiedzę odnośnie norm jakości surowców zielarskich i standaryzacji związanej z zawartością w nich związków aktywnych. | OG_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS6_U01 Student posiadł umiejętność właściwej oceny surowców zielarskich zgodnie z normami wskazanymi w Farmakopei i Farmakognozji. | OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_RZS6_K01 Student odpowiedzialniei sumiennie wykonuje powierzone zadania związane z oceną jakości surowców zielarskihc. Rozumie ważność poruszanych problemów i umiejętnie wykorzystuje normy prawne regulujące poruszane zagadnienia. | OG_1A_K02, OG_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS6_W01 Student posiada wiedzę odnośnie norm jakości surowców zielarskich i standaryzacji związanej z zawartością w nich związków aktywnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował wymaganą wiedzę w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS6_U01 Student posiadł umiejętność właściwej oceny surowców zielarskich zgodnie z normami wskazanymi w Farmakopei i Farmakognozji. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął wymagane umiejętności w stopniu podstawowym. Biernie wykonuje powierzone mu zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_RZS6_K01 Student odpowiedzialniei sumiennie wykonuje powierzone zadania związane z oceną jakości surowców zielarskihc. Rozumie ważność poruszanych problemów i umiejętnie wykorzystuje normy prawne regulujące poruszane zagadnienia. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie wykonuje powierzone mu zadania, uczestniczy w zajęciach lecz nie wykazuje większego zainteresowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolmunzer S., Farmakognozja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
- Farmakopeya Polska XI, 2015
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Panacea - leki ziołowe, Starogard Gdański