Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie

Sylabus przedmiotu Ogrody specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrody specjalne
Specjalność Sztuka ogrodowa
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 1,20,70egzamin
laboratoriaL5 6 0,80,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać rośliny ozdobne pod kątem ich wymagań siedliskowych oraz walorów dekoracyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w ogrodach tematycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie kwietników i rabat do ogrodów tematycznych. Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodach bylinowych, sezonowych, pojemnikowych, różanym, skalnym.6
6
wykłady
T-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia. Dobór roślin ozdobnych do ogrodów tematycznych. Ogrody monokulturowe i różane. Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska. Ogrody sklane i wodne. Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce. Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych. Ogrody dydaktyczne. Ogrody wertykalne. Łąki kwiatowe. Ogrody biblijne. Ogrody we wnętrzach.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3konsultacje2
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
A-W-3konsultacje2
A-W-4Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO6_W01
Student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych ogrodach specjalnych
OG_1A_W16, OG_1A_W15, OG_1A_W23C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO6_U01
student potrafi rozpoznać rośliny ozdobne a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne do poszczególnych ogrodów specjalnych
OG_1A_U03, OG_1A_U12C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_SO6_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru roślin do ogrodów i ich pielęgnacji
OG_1A_K07C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO6_W01
Student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych ogrodach specjalnych
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do ogrodów specjalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO6_U01
student potrafi rozpoznać rośliny ozdobne a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne do poszczególnych ogrodów specjalnych
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać rośliny ozdobne a także dobrać gatunki do poszczególnych ogrodów specjalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_SO6_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru roślin do ogrodów i ich pielęgnacji
2,0
3,0Ma świadomość w stopniu dostatecznym potrzeby dokształcania i samodoskonalenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Robert Klanten, Andrea Servert, Abbye Churchill, The gardens of eden : new residential garden concepts & architecture for a greener planet, Gestalten, Berlin, 2020
  2. Janusz Dubin, Rośliny skalne : uprawa, Drukarnia Cyfrowa OSDW Azymut, 2020
  3. Agnieszka Stec, Daniel Słyś, Zielone dachy i ściany : projektowanie, wykonawstwo, użytkowanie, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2019
  4. Brunhilde Bross-Burkhardt, Bioogród : uprawa roślin w zgodzie z naturą, Publicat, Poznań, 2020
  5. Arkadiusz Iwaniuk, Elżbieta Kowalik, Polski ogród wiejski, Bellona, Warszawa, 2014
  6. Elżbieta Guzikowska-Konopińska, Ogród japoński, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Régine Pernoud i Georges Herscher, Ogrody klasztorne, Fundacja Św. Benedykta, Dębogóra, 2021
  2. Tong, Jialin, Eco China : urban vertical greening, Design Media Publishing (UK) Limited, London, 2019
  3. Monika Trojanowska, Parki i ogrody terapeutyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  4. Shawna Coronado, Wiszące ogrody : tworzenie użytecznych żywych ścian w celu ozdobienia posesji, uprawy warzyw i ziół, aromaterapii i wielu innych, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie kwietników i rabat do ogrodów tematycznych. Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodach bylinowych, sezonowych, pojemnikowych, różanym, skalnym.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia. Dobór roślin ozdobnych do ogrodów tematycznych. Ogrody monokulturowe i różane. Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska. Ogrody sklane i wodne. Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce. Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych. Ogrody dydaktyczne. Ogrody wertykalne. Łąki kwiatowe. Ogrody biblijne. Ogrody we wnętrzach.12
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-L-3konsultacje2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
A-W-3konsultacje2
A-W-4Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO6_W01Student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych ogrodach specjalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
OG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w ogrodach tematycznych
Treści programoweT-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia. Dobór roślin ozdobnych do ogrodów tematycznych. Ogrody monokulturowe i różane. Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska. Ogrody sklane i wodne. Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce. Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych. Ogrody dydaktyczne. Ogrody wertykalne. Łąki kwiatowe. Ogrody biblijne. Ogrody we wnętrzach.
T-L-1Projektowanie kwietników i rabat do ogrodów tematycznych. Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodach bylinowych, sezonowych, pojemnikowych, różanym, skalnym.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do ogrodów specjalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO6_U01student potrafi rozpoznać rośliny ozdobne a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne do poszczególnych ogrodów specjalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w ogrodach tematycznych
Treści programoweT-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia. Dobór roślin ozdobnych do ogrodów tematycznych. Ogrody monokulturowe i różane. Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska. Ogrody sklane i wodne. Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce. Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych. Ogrody dydaktyczne. Ogrody wertykalne. Łąki kwiatowe. Ogrody biblijne. Ogrody we wnętrzach.
T-L-1Projektowanie kwietników i rabat do ogrodów tematycznych. Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodach bylinowych, sezonowych, pojemnikowych, różanym, skalnym.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać rośliny ozdobne a także dobrać gatunki do poszczególnych ogrodów specjalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_SO6_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru roślin do ogrodów i ich pielęgnacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w ogrodach tematycznych
Treści programoweT-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia. Dobór roślin ozdobnych do ogrodów tematycznych. Ogrody monokulturowe i różane. Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska. Ogrody sklane i wodne. Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce. Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych. Ogrody dydaktyczne. Ogrody wertykalne. Łąki kwiatowe. Ogrody biblijne. Ogrody we wnętrzach.
T-L-1Projektowanie kwietników i rabat do ogrodów tematycznych. Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodach bylinowych, sezonowych, pojemnikowych, różanym, skalnym.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość w stopniu dostatecznym potrzeby dokształcania i samodoskonalenia
3,5
4,0
4,5
5,0