Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Estetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Estetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy filozofii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość głównych zagadnień estetyki jako wiedzy w zakresie filozifii i założeń estetycznych powstałych w kontekstach: ideowych,kulturowych, materialnych i społecznych . |
C-2 | Umiejętność rozważania poglądów estetycznych jako składnika kultury i życia społecznego. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do definiowania własnych sadów na tematy dotyczące filozofii. |
C-4 | Umiejętność rozpoznawania zwiazków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzeganie znaczenia swiadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym, swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności. | 2 |
T-W-2 | Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates,Arystoteles, Platon. | 1 |
T-W-3 | Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność. | 2 |
T-W-4 | Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, średniowiecze. | 2 |
T-W-5 | Estetyka wieku XV,XVI,XVII. Estetyka Romantyzmu. | 1 |
T-W-6 | Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy | 2 |
T-W-7 | Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki. | 1 |
T-W-8 | Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym. | 1 |
T-W-9 | Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego. | 1 |
T-W-10 | Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat. | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
M-4 | Prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju . |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A09-E_W01 Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii i wiedzy z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście wiedzy na temat podstawowych wartości kulturowych. | OG_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-10, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A09-E_U02 Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki. | OG_1A_U16 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A09-E_K01 Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej. | OG_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-10, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A09-E_W01 Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii i wiedzy z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście wiedzy na temat podstawowych wartości kulturowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A09-E_U02 Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki. | 2,0 | |
3,0 | Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A09-E_K01 Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Umberto Eco, Historia piękna, Rebis, Poznań, 2009
- Umberto Eco, Historia brzydoty, Rebis, Poznań, 2009
- Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Michał Ostrowicki, Wirtualne realia. Estetyka w epoce elektroniki., Universitas, Kraków, 2006
- Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o., Warszawa, 2006
- John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2006