Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Żywienie roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy gleboznawstwa, fizjologii roślin i chemii nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych |
C-2 | Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży. |
C-3 | Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzania, określenia i właściwości mieszanek nawozowych stosowanych w ogrodnictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleb z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik. | 1 |
T-A-2 | Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Zalecenia nawozowe. | 2 |
T-A-3 | Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Zadania nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przyczyny zakwaszenia. Metody oznaczania potrzeb wapnowania gleb. Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia podłoży i ziem ogrodniczych. | 3 |
T-L-2 | Analiza jakościowa nawozów mineralnych. Demonstracja nawozów. | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie fosforu przyswajalnego w glebie metodą Egnera-Riehma. | 3 |
T-L-4 | Technika pobierania materiału roślinnego do analiz. Metody mineralizacji. Oznaczanie wybranych mikroskładników w roślinach ogrodniczych metodą AAS. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treoretyczne podstawy żywienia roślin. Ogólne informacje o nawozach. | 2 |
T-W-2 | Zasobność gleb w makro i mikroskładniki. | 3 |
T-W-3 | Ogólna charakterystyka nawozów mineralnych (kryteria i cechy). | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka nawozów naturalnych, środków poprawiajacych uprawę gleb i nawozowanych preparatów mikrobiologicznych stosowanych w ogrodnictwie | 3 |
T-W-5 | Podłoża pochodzenia organicznego i mineralnego oraz syntetyczne w uprawie roślin ogrodniczych pod osłonami. | 2 |
T-W-6 | Określenie i obliczenie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych. | 2 |
T-W-7 | Technika nawożenia wybranych roślin ogrodniczych. | 3 |
T-W-8 | Dokamianie dolistne roślin ogrodniczych. Nawozy płynne | 2 |
T-W-9 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego | 2 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 3 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | samodzielne przygotowanie do zaliczenia przredmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej | 2 |
A-W-4 | przygotowanie na kolokwium | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów) |
M-3 | Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych, zasada działania i obsługa aparatu do absorpcji atomowej ASA) |
M-4 | Opracowanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego |
M-5 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne |
M-6 | Samodzielene studiowanie fachowej literatury |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna właściwości fizyko-chemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin ogrodniczych. | OG_1A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-4, M-5, M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_U01 Potrafi pobierać i przygotować próby glebowe i roślinne do analiz chemicznych. Zna podstawowe metody analiz chemicznych. Interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski. Potrafi wykonać projekt nawozowy dla gospodarstwa ogrodniczego | OG_1A_U08, OG_1A_U09, OG_1A_U11 | — | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-4, M-6, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje | OG_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
OG_1A_O01-Ż_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej | OG_1A_K06 | — | — | C-3 | T-A-2 | M-4, M-6, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna właściwości fizyko-chemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz zna ich potrzeby nawozowe i pokarmowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_U01 Potrafi pobierać i przygotować próby glebowe i roślinne do analiz chemicznych. Zna podstawowe metody analiz chemicznych. Interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski. Potrafi wykonać projekt nawozowy dla gospodarstwa ogrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-Ż_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O01-Ż_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Komosa A., Nawożenie roślin ogrodniczych. Podstawy i perspektywy, PWRiL, Poznań, 2012
- S. Krzebietke, Z. Benedyka, Nawożenie roślin ogrodniczych. Zeszyt do ćwiczeń, UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2006, I
- W. Bugała, Krzewy i drzewa ozdobne, Promo Kraków, Kraków, 2005, I
- B. Łata, M. Stankiewicz-Kosyl, M.Wińska-Krysiak, Przewodnik do ćwiczeń do uprawy roli i nawożenia roślin ogrodniczych, SGGW, Warszawa, 2019
- M. Czekalski, Uprawa roślin ozdobnych, Akademia Rolnicza, Poznań, 2005, I
Literatura dodatkowa
- E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I
- E. Krzywy, Żywienie roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I