Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół
Sylabus przedmiotu Projektowanie terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie terenów zieleni | ||
Specjalność | Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z dendrologii |
W-2 | Podstawowe wiadomości z urządzania terenów zieleni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat projektowania terenów zieleni |
C-2 | Przygotowanie do wykonania projektu terenu zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady i zakres wykonywania pierwszego etapu projektowania terenu zieleni – prace terenowe | 2 |
T-L-2 | Zasady i zakres wykonywania drugiego etapu projektowania terenu zieleni – prace studialne | 2 |
T-L-3 | Zasady i zakres wykonywania trzeciego etapu projektowania terenu zieleni – prace projektowe | 2 |
T-L-4 | Wytyczne i uzgodnienia w pracach nad projektem terenu zieleni | 2 |
T-L-5 | Wykonanie inwentaryzacji zieleni na potrzeby projektu terenu zieleni | 2 |
T-L-6 | Wykonanie inwentaryzacji elementów zagospodarowania na potrzeby projektu terenu zieleni | 2 |
T-L-7 | Wykonanie rysunku oraz zestawienia inwentaryzacyjnego zieleni i innych elementów zagospodarowania terenu zieleni. Zaliczenie inwentaryzacji. | 2 |
T-L-8 | Praca nad projektem terenu zieleni; rozlokowanie roślin i innych elementów zagospodarowani | 2 |
T-L-9 | Praca nad projektem terenu zieleni; dobór materiału roślinnego | 4 |
T-L-10 | Praca nad projektem terenu zieleni; wykonanie rysunku nasadzeń | 2 |
T-L-11 | Wykonanie zestawień ilościowych i jakościowych roślin do nasadzeń i wyposażenia | 2 |
T-L-12 | Zaliczenie projektu terenu zieleni | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni (dyskusja) | 2 |
T-W-2 | Podstawowe zasady projektowania terenów zieleni | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja terenów zieleni w mieście i na terenach wiejskich | 2 |
T-W-4 | Rodzaje terenów zieleni w aspekcie ich lokalizacji, kształtu, użyteczności, zarządzania | 2 |
T-W-5 | Etapy projektowania terenów zieleni | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu zagospodarowania opracowywanego terenu zieleni | 3 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji | 4 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / Wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu lub z zajęciami audytoryjnymi |
M-4 | Metody praktyczne / Wykonanie projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie inwentaryzacji opracowywanego terenu zieleni |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu zagospodarowania opracowywanego terenu zieleni |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D06-A_W01 Ma wiedzę na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, potrafi do terenu o danym przeznaczeniu doborać właściwe rozwiązania projektowe | OG_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D06-A_U01 Potrafi zebrać i przeanalizować informacje niezbędne do zaprojektowania terenu zieleni | OG_2A_U01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-11 | M-3 | S-2 |
OG_2A_D06-A_U02 Potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej i graficznej | OG_2A_U02 | — | — | C-2 | T-L-9, T-L-12, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-10, T-L-11 | M-4, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D06-A_K01 Posiada świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | OG_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D06-A_W01 Ma wiedzę na temat zasad projektowania terenów zieleni, prawidłowej ich klasyfikacji, potrafi do terenu o danym przeznaczeniu doborać właściwe rozwiązania projektowe | 2,0 | Student nie potrafi sformułować zasad projektowania terenów zieleni, nie potrafi podać prawidłowej ich klasyfikacji, nie potrafi dobrać do danego przeznaczenia terenu właściwych rozwiazań projektowych. |
3,0 | Student potrafi sformułować zasady projektowania terenów zieleni, jednak nie potrafi podać przykładów ich wykorzystywania. Potrafi podać prawidłową, ale nie pełną klasyfikację terenów zieleni. Potrafi wymienić przykłady rozwiązań projektowych, jednak nie potrafi trafnie dobrać do danego przeznaczenia terenu właściwegych rozwiazań projektowych. | |
3,5 | Student potrafi sformułować wszystkie zasady projektowania terenów zieleni, podać przykłady ich wykorzystywania, podać prawidłową i pełną klasyfikację terenów zieleni, potrafi dobrać do danego przeznaczenia terenu właściwe rozwiazania projektowe. | |
4,0 | Student potrafi sformułować wszystkie zasady projektowania terenów zieleni, podać przykłady ich wykorzystywania, podać prawidłową i pełną klasyfikację terenów zieleni, potrafi dobrać do danego przeznaczenia terenu właściwe rozwiazania projektowe. Posiada elementarną wiedzę na temat fenologicznych pór roku i wykorzystania jej w projektowaniu terenów zieleni. | |
4,5 | Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi sformułować wszystkie zasady projektowania terenów zieleni, podać przykłady ich wykorzystywania, podać prawidłową i pełną klasyfikację terenów zieleni, potrafi dobrać do danego przeznaczenia terenu właściwe rozwiazania projektowe. Posiada pełną wiedzę na temat fenologicznych pór roku i wykorzystania jej w projektowaniu terenów zieleni. | |
5,0 | Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi sformułować wszystkie zasady projektowania terenów zieleni oraz podać przykłady ich wykorzystywania, podać prawidłową i pełną klasyfikację terenów zieleni, potrafi dobrać do danego przeznaczenia terenu właściwe rozwiazania projektowe. Posiada pełną i ugruntowaną wiedzę na temat fenologicznych pór roku i wykorzystania jej w projektowaniu terenów zieleni. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D06-A_U01 Potrafi zebrać i przeanalizować informacje niezbędne do zaprojektowania terenu zieleni | 2,0 | Nie potrafi zebrać i przeanalizować informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. |
3,0 | Potrafi zebrać informacje ale nie potrafi dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. | |
3,5 | Potrafi zebrać informacje oraz potrafi dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. | |
4,0 | Potrafi zebrać informacje oraz potrafi dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. Potrafi wykorzystać zebrane informacje, by zaproponować poprawne rozwiazania dla projektowanego terenu zieleni. | |
4,5 | Potrafi zebrać informacje oraz potrafi dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. Potrafi wykorzystać zebrane informacje, by zaproponować poprawne rozwiazania dla projektowanego terenu zieleni, nie potrafi w pełni samodzielnie rozwiązać problemów wynikających z zastanych uwarunkowań. | |
5,0 | Potrafi zebrać informacje oraz potrafi dokonać analizy zebranych informacji niezbędnyvh do zaprojektowania terenu zieleni. Potrafi wykorzystać zebrane informacje, by zaproponować poprawne rozwiazania dla projektowanego terenu zieleni, potrafi w pełni samodzielnie rozwiązać problemy wynikające z zastanych uwarunkowań. | |
OG_2A_D06-A_U02 Potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej i graficznej | 2,0 | Student nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej i graficznej. |
3,0 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, nie potrafi wykonać zestawień analitycznych. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych. | |
3,5 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, potrafi wykonać zestawienia analityczne. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych. | |
4,0 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, potrafi wykonać zestawienia analityczne. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych i rysunków szczegółowych. | |
4,5 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, potrafi wykonać zestawienia analityczne. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych i rysunków szczegółowych. Potrafi zaprezentować projekt. | |
5,0 | Student potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni w zakresie części opisowej-ogólnej, potrafi wykonać zestawienia analityczne. Student potrafi wykonać projekt w zakresie części graficznej w odniesieniu do rysunków podstawowych i rysunków szczegółowych. Potrafi zaprezentować projekt i podjąć dyskusję na temat rozwiazań projektowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D06-A_K01 Posiada świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | 2,0 | Nie posiada świadomości roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni |
3,0 | Posiada elementarną świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | |
3,5 | Posiada dostateczną świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | |
4,0 | Posiada dobrą świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | |
4,5 | Posiada pełną świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni | |
5,0 | Posiada pełną i ugruntowaną świadomość roli profesjonalnego wykonania projektu terenu zieleni |
Literatura podstawowa
- Łukasiewicz A., Łukasiewicz Sz., Rola i kształtowanie zieleni miejskiej, Wyd Nauk UAM, Poznań, 2009
- Borcz Z., Elementy projektowania zieleni, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 1997
- red. Drozdek M., Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011
- red. Drozdek M., Zieleń miast i wsi - współczesna i zabytkowa - seria, Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011, seria od 2006 r.
Literatura dodatkowa
- red. Zimny H., Ekologia miasta, Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Stare Babice, 2005
- Haber Z., Urbański P., Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008