Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu i ochrona przyrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie krajobrazu i ochrona przyrody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z ekologii, fizjografii; |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej; |
C-2 | Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i związaną z tym ochroną przyrody; Poznanie zasad i wymogów stawianych przedsięwzięciom realizowanym w środowisku w stosunku do ochrony i kształtowania krajobrazu; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Praktyka ochrony krajobrazu oraz flory i fauny w parkach narodowych i rezerwatach przyrody; Metody czynnej ochrony, planistyczne skutki nietrafnaego zagospodarowania przestrzeni; | 4 |
T-A-2 | Rodzaje i typy krajobrazu; Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji; | 4 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym; | 5 |
T-W-2 | Ochrona przyrody i krajobrazu podstawą konwencji międzynarodowych; Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody; | 5 |
T-W-3 | Zastosowanie prawa ochrony przyrody w obszarowych formach ochrony przyrody i krajobrazu; | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych; | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych; | 1 |
A-A-3 | konsultacje | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów; | 1 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny; |
M-2 | Wykład problemowy; |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna; |
M-4 | Przygotowanie opracowania dotyczącego wybranej sytuacji środowiskowej w krajobrazie rolniczym; |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i udziału w dyskusji; |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za opracowanie analityczne; |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B04_W04 Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objaśnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym. | OG_2A_W04, OG_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B04_U01 Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu rolniczego oraz zastosować najmniej szkodzące im technologie gospodarowania. | OG_2A_U01, OG_2A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B04_K03 Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | OG_2A_K03, OG_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B04_W04 Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objaśnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym. | 2,0 | Nie posiada wiedzy na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. |
3,0 | Ma niepełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. | |
4,0 | Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. | |
4,5 | Ma pełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. | |
5,0 | Ma pełną i pogłebioną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B04_U01 Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu rolniczego oraz zastosować najmniej szkodzące im technologie gospodarowania. | 2,0 | Nie potrafi wykonać podstawowego opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. |
3,0 | Umie wykonać przy dużej pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | |
3,5 | Umie wykonać przy pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | |
4,0 | Umie wykonać przy niewielkiej pomocy prowadzącego podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | |
4,5 | Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | |
5,0 | Umie samodzielnie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B04_K03 Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | 2,0 | Nie posiada świadomości postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. |
3,0 | Ma elementarną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | |
3,5 | Ma dostateczną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | |
4,0 | Ma dobrą świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | |
4,5 | Ma pełną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | |
5,0 | Ma pełną i ugruntowaną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. |
Literatura podstawowa
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu., Richling Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Wolski P., Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć., SGGW, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Żarska B., Ochrona krajobrazu., SGGW, Warszawa, 2005