Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Florystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Florystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza z zakresu roślin ozdobnych i zasad kompozycji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z zasadami sporządzania i prezentacji projektów aranżacji florystycznych i oznaczania wartości dekoracyjnej gatunków roślin ozdobnych |
C-2 | zapoznanie studenta z zasadami wykonywania: bukietów, kompozycji florystycznych w naczyniu, wyrobów florystycznych ślubnych, dekoracji pogrzebowych, nasadzeń z roślin doniczkowych, instalacji oraz obiektów florystycznych. |
C-3 | zapoznanie studenta z zasadami interpretacji trendów i oceny prac florystycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kompozycja arkusza projektowego aranżacji florystycznej. | 1 |
T-L-2 | Prezentacja projektu aranżacji florystycznej. | 2 |
T-L-3 | Zasady układania i wiązania bukietów. | 5 |
T-L-4 | Metody mocowania roślin w naczyniu. | 5 |
T-L-5 | Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji ślubnych | 5 |
T-L-6 | Proces projektowania obiektu florystycznego. | 2 |
T-L-7 | Interpretacja trendów florystycznych. | 3 |
T-L-8 | Zasady oceniania prac florystycznych. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych. | 2 |
T-W-2 | Podział bukietów według formy, stylu i charakteru. | 2 |
T-W-3 | Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych w naczyniach. | 2 |
T-W-4 | Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców. | 2 |
T-W-5 | Rodzaje obiektów i instalacji. | 4 |
T-W-6 | Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin pojemnikowych. | 2 |
T-W-7 | Rola trendów florystycznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń | 1 |
A-L-3 | analiza literatury | 2 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 3 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające (wykład infomujący, prelekcja, objasnienie) |
M-2 | metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna) |
M-3 | metody eksponujące (film, wystawa) |
M-4 | metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne, metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test kontrolny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: test kontrolny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C17_W01 charakteryzuje rodzaje kompozycji florystycznych | OG_2A_W06 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OG_2A_C17_W02 zna techniki stosowane we florystyce | OG_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OG_2A_C17_W03 charakteryzuje rodzaje wyrobów i usług florystycznych | OG_2A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C17_U01 odczytuje i sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | OG_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OG_2A_C17_U02 Interpretuje trendy florystyczne | OG_2A_U07 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
OG_2A_C17_U03 dobiera materiał roślinny, dekoracyjny i środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych | OG_2A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C17_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie florystyki | OG_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C17_W01 charakteryzuje rodzaje kompozycji florystycznych | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę na temat rodzajów kompozycji florystycznych | |
3,5 | student zna podstawowe rodzaje kompozycji florystycznych | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu rodzajów kompozycji florystycznych | |
4,5 | student posiada ponad dobrą wiedzę na temat rodzajów kompozycji florystycznych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat rodzajów kompozycji florystycznych | |
OG_2A_C17_W02 zna techniki stosowane we florystyce | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę na temat technik florystycznych | |
3,5 | student zna podstawowe techniki florystyczne | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu technik florystycznych | |
4,5 | student posiada ponad dobrą wiedzę na temat technik florystycznych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat technik florystycznych | |
OG_2A_C17_W03 charakteryzuje rodzaje wyrobów i usług florystycznych | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę na temat rodzajów wyrobów i usług florystycznych | |
3,5 | student zna podstawowe rodzaje wyrobów i usług florystycznych | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu rodzajów wyrobów i usług florystycznych | |
4,5 | student posiada ponad dobrą wiedzę na temat rodzajów wyrobów i usług florystycznych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat rodzajów wyrobów i usług florystycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C17_U01 odczytuje i sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | 2,0 | student nie ma umiejętności sporządzania dokumentacji projektowej dekoracji florystycznej |
3,0 | student na dostatecznym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
3,5 | student na zadawalającym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
4,0 | student na dobrym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
4,5 | student na ponad dobrym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
5,0 | student na bardzo dobrym poziomie sporządza dokumentację projektową dekoracji florystycznej | |
OG_2A_C17_U02 Interpretuje trendy florystyczne | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student analizuje w stopniu podstawowym trendy florystyczne | |
3,5 | student analizuje i interpretuje w stopniu podstawowym trendy florystyczne | |
4,0 | student dobrze analizuje i interpretuje trendy florystyczne | |
4,5 | student bardzo dobrze analizuje i dobrze interpretuje trendy florystyczne | |
5,0 | student bardzo dobrze analizuje i bardzo dobrze interpretuje trendy florystyczne | |
OG_2A_C17_U03 dobiera materiał roślinny, dekoracyjny i środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student dobiera prosty materiał roślinny do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
3,5 | student dobiera prosty materiał roślinny i dekoracyjny do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
4,0 | student dobiera prosty materiał roślinny i dekoracyjny oraz znane środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
4,5 | student dobiera oryginalny materiał roślinny i dekoracyjny oraz znane środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych | |
5,0 | student dobiera oryginalny materiał roślinny i dekoracyjny oraz innowacyjne środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C17_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie florystyki | 2,0 | student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie florystyki |
3,0 | student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki | |
3,5 | student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki | |
4,0 | student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie florystyki | |
4,5 | student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie florystyki, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii | |
5,0 | student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat florystyki i dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu florystyki i sztuki użytkowej |
Literatura podstawowa
- Nizińska A., ABC florystyki, Hortpress, Warszawa, 2008
- Łukaszewska A., Skutnik E., Przewodnik florysty, SGGW, Warszawa, 2003
- Lersch G., Florystyczne podstawy komponowania: w oparciu o aranżacje kwiatowe, Polska Szkoła Florystyczna, Poznań, 2009
- Walther B., Kompozycje kwiatowe, KDC, 2011
Literatura dodatkowa
- Conder J., Kwiaty Japonii i sztuka kompozycji kwiatowych, UNIVERSITAS, Kraków, 2007