Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,46egzamin
laboratoriaL4 12 1,50,27zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,50,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktywności w środowisku.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Opanowanie technik pracy z materiałem biologicznym i rozumienie procesów katalizowanych przez enzymy miroorganizmów.
C-3Zrozumienie roli mikroorganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, umiejętność kojarzenia poszczególnych zdolności mikroorganizmów z obserwowanymi w środowisku efektami ich działalności, pozytywnymi i negatywnymi dla człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bakterie pożyteczne i niebezpieczne dla człowieka.2
T-A-2Archeony, występowanie i rola w ekosystemach.1
T-A-3Grzyby w ekosystemach, rola i wykorzystanie przez człowieka.1
T-A-4Mikroalgi i pierwotniaki, występowanie w środowisku i oddziaływanie na inne grupy organizmów.2
6
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne i metody niszczenia mikroorganizmów.4
T-L-2Poznawanie kształtów i układów bakterii. Wykonanie preparatów barwionych metodą prostą.2
T-L-3Promieniowce, poznanie morfologii kolonii i budowy komórkowej. Barwienie proste pozytywne.2
T-L-4Grzyby strzępkowe, obserwacje mikroskopowe różnorodności budowy strzępek i zarodników. Mikoryza.2
T-L-5Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych unormowań prawnych. Bakterie z grupy coli, miano coli.2
12
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.2
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.1
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-5Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.2
T-W-6Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.2
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.3
T-W-8Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.2
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Przygotowanie do zajęć.17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.14
37
laboratoria
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.12
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń.8
A-L-4Studiowanie literatury8
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-4Studiowanie literatury naukowej12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenie laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: weryfikacja umiejętności laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C12_W01
Student ma wiedzę o różnych grupach organizmów zalicznych do mikroorganizmów, zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku, katalizowane przez enzymy mikroorgnizmów. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach.
ROL_1A_W01, ROL_1A_W05C-1, C-3T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C12_U01
Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi.
ROL_1A_U10C-2, C-3T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C12_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji w dziedzinie mikrobiologii.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C12_W01
Student ma wiedzę o różnych grupach organizmów zalicznych do mikroorganizmów, zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku, katalizowane przez enzymy mikroorgnizmów. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach.
2,0Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
3,0Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
3,5Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
4,0Poszerzona wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
4,5Poszerzona wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
5,0szeroka wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C12_U01
Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi.
2,0
3,0Umiejętność wykonania (z pomocą prowadzącego) podstawowych czynności laboratoryjnych, związanych z hodowlą mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C12_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji w dziedzinie mikrobiologii.
2,0
3,0Świadomość roli mikroorganizmów w funkcjowowaniu ekosystemów ograniczona. Jedynie z pomocą prowadzącego zajęcia weryfikuje tezy o ważności procesów biochemicznych katalizowanych przez enzymy mikroorganizmów i łączy fakty zmian w środowisku i aktywności mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
  2. Nowak A., Mikrobiologia, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2000
  3. Nowak A., Marska B., H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
  2. Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bakterie pożyteczne i niebezpieczne dla człowieka.2
T-A-2Archeony, występowanie i rola w ekosystemach.1
T-A-3Grzyby w ekosystemach, rola i wykorzystanie przez człowieka.1
T-A-4Mikroalgi i pierwotniaki, występowanie w środowisku i oddziaływanie na inne grupy organizmów.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne i metody niszczenia mikroorganizmów.4
T-L-2Poznawanie kształtów i układów bakterii. Wykonanie preparatów barwionych metodą prostą.2
T-L-3Promieniowce, poznanie morfologii kolonii i budowy komórkowej. Barwienie proste pozytywne.2
T-L-4Grzyby strzępkowe, obserwacje mikroskopowe różnorodności budowy strzępek i zarodników. Mikoryza.2
T-L-5Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych unormowań prawnych. Bakterie z grupy coli, miano coli.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.2
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.1
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-5Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.2
T-W-6Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.2
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.3
T-W-8Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.2
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Przygotowanie do zajęć.17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.14
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.12
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń.8
A-L-4Studiowanie literatury8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-4Studiowanie literatury naukowej12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C12_W01Student ma wiedzę o różnych grupach organizmów zalicznych do mikroorganizmów, zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku, katalizowane przez enzymy mikroorgnizmów. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktywności w środowisku.
C-3Zrozumienie roli mikroorganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, umiejętność kojarzenia poszczególnych zdolności mikroorganizmów z obserwowanymi w środowisku efektami ich działalności, pozytywnymi i negatywnymi dla człowieka.
Treści programoweT-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-5Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-W-8Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-6Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
3,0Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
3,5Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
4,0Poszerzona wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
4,5Poszerzona wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
5,0szeroka wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C12_U01Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Opanowanie technik pracy z materiałem biologicznym i rozumienie procesów katalizowanych przez enzymy miroorganizmów.
C-3Zrozumienie roli mikroorganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, umiejętność kojarzenia poszczególnych zdolności mikroorganizmów z obserwowanymi w środowisku efektami ich działalności, pozytywnymi i negatywnymi dla człowieka.
Treści programoweT-A-4Mikroalgi i pierwotniaki, występowanie w środowisku i oddziaływanie na inne grupy organizmów.
T-A-3Grzyby w ekosystemach, rola i wykorzystanie przez człowieka.
T-A-2Archeony, występowanie i rola w ekosystemach.
T-A-1Bakterie pożyteczne i niebezpieczne dla człowieka.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne i metody niszczenia mikroorganizmów.
T-L-4Grzyby strzępkowe, obserwacje mikroskopowe różnorodności budowy strzępek i zarodników. Mikoryza.
T-L-3Promieniowce, poznanie morfologii kolonii i budowy komórkowej. Barwienie proste pozytywne.
T-L-5Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych unormowań prawnych. Bakterie z grupy coli, miano coli.
T-L-2Poznawanie kształtów i układów bakterii. Wykonanie preparatów barwionych metodą prostą.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenie laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: weryfikacja umiejętności laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność wykonania (z pomocą prowadzącego) podstawowych czynności laboratoryjnych, związanych z hodowlą mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C12_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji w dziedzinie mikrobiologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Opanowanie technik pracy z materiałem biologicznym i rozumienie procesów katalizowanych przez enzymy miroorganizmów.
C-1Zdobycie wiedzy o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktywności w środowisku.
C-3Zrozumienie roli mikroorganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, umiejętność kojarzenia poszczególnych zdolności mikroorganizmów z obserwowanymi w środowisku efektami ich działalności, pozytywnymi i negatywnymi dla człowieka.
Treści programoweT-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-5Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-9Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-W-8Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-6Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne i metody niszczenia mikroorganizmów.
T-L-4Grzyby strzępkowe, obserwacje mikroskopowe różnorodności budowy strzępek i zarodników. Mikoryza.
T-L-3Promieniowce, poznanie morfologii kolonii i budowy komórkowej. Barwienie proste pozytywne.
T-L-5Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych unormowań prawnych. Bakterie z grupy coli, miano coli.
T-L-2Poznawanie kształtów i układów bakterii. Wykonanie preparatów barwionych metodą prostą.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenie laboratoryjne.
M-1Multimedialny wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość roli mikroorganizmów w funkcjowowaniu ekosystemów ograniczona. Jedynie z pomocą prowadzącego zajęcia weryfikuje tezy o ważności procesów biochemicznych katalizowanych przez enzymy mikroorganizmów i łączy fakty zmian w środowisku i aktywności mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0