Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy energetycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy energetycznej
Specjalność Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,00,70zaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu pozyskiwania i wykorzystania biomasy rolniczej i uprawy dedykowanych roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zboża, rośliny okopowe, rośliny oleiste jako źródła biopaliw pierwszej generacji: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)2
T-L-2Wieloletnie gatunki roślin energetycznych jako źródła biopaliw drugiej generacji: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)2
T-L-3Szybkorosnące gatunki drzew energetycznych jako źródła biopaliw: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)2
6
wykłady
T-W-1Energetyka konwencjonalna i jej źródła. Skażenie środowiska. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności a odnawialne źródła energii.1
T-W-2Biomasa, definicja i źródła biomasy, energia biomasy, wartość energetyczna i opałowa. Zasoby energetyczne biomasy.1
T-W-3Odpady z produkcji rolnej. Słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa.1
T-W-4Jednoroczne rośliny energetyczne jako (bio)paliwa pierwszej generacji. Przykładowe gatunki. Ogólne warunki przyrodnicze do ich uprawy. Zalety i wady. Podstawy agrotechniki, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne, wartość opałowa i energetyczna.2
T-W-5Wieloletnie rośliny energetyczne jako (bio)paliwa drugiej generacji. Przykładowe gatunki. Ogólne warunki przyrodnicze do ich uprawy. Zalety i wady. Podstawy agrotechniki, Podstawy agrotechniki, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne, wartość opałowa i energetyczna.3
T-W-6Plantacyjna uprawa drzew na potrzeby odnawialnych źródeł energii. Przykładowe gatunki. Zalety i wady. Podstawy uprawy, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia17
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena formująca: projekt / prezentacja
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D06_W01
W zakresie wiedzy student zna źródła pozyskiwania biomasy, jej wykorzystania oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
ROL_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D06_U01
Student potrafi wymienić źródła pozyskiwania biomasy, umie je wykorzystać i dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
ROL_1A_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D06_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na pozyskiwanie i wykorzystanie rolniczych surowców oraz uprawę dedykowanych roślin energetycznych
ROL_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D06_W01
W zakresie wiedzy student zna źródła pozyskiwania biomasy, jej wykorzystania oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić podstawowe źródła biomasy, rozpoznać podstawowe gatunki roślin energetycznych i ich części użytkowych oraz potrafi określić cel ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D06_U01
Student potrafi wymienić źródła pozyskiwania biomasy, umie je wykorzystać i dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
2,0
3,0Student potrafi wymienić źródła biomasy, dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D06_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na pozyskiwanie i wykorzystanie rolniczych surowców oraz uprawę dedykowanych roślin energetycznych
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na pozyskiwanie i wykorzystanie rolniczych surowców oraz uprawę roślin dedykowanych do produkcji biomasy lub do wykorzystania produktów ubocznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bury M., Kitczak T. (red.), Uprawa ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby). Wyniki produkcyjne, agrotechnika i wykorzystanie, Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2019
  2. Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej, Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011
  3. Kościk B., Rośliny energetyczne, Wyd. AR Lublin, Lublin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Nahm Michael, Christopher Morhart, Virginia mallow (Sida hermaphrodita (L.) Rusby) as perennial multipurpose crop: biomass yields, energetic valorization, utilization potentials, and management perspectives, GCB Bioenergy, Springer Verlag, 2018, Volume10, Issue 6, 393-404

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zboża, rośliny okopowe, rośliny oleiste jako źródła biopaliw pierwszej generacji: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)2
T-L-2Wieloletnie gatunki roślin energetycznych jako źródła biopaliw drugiej generacji: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)2
T-L-3Szybkorosnące gatunki drzew energetycznych jako źródła biopaliw: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Energetyka konwencjonalna i jej źródła. Skażenie środowiska. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności a odnawialne źródła energii.1
T-W-2Biomasa, definicja i źródła biomasy, energia biomasy, wartość energetyczna i opałowa. Zasoby energetyczne biomasy.1
T-W-3Odpady z produkcji rolnej. Słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa.1
T-W-4Jednoroczne rośliny energetyczne jako (bio)paliwa pierwszej generacji. Przykładowe gatunki. Ogólne warunki przyrodnicze do ich uprawy. Zalety i wady. Podstawy agrotechniki, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne, wartość opałowa i energetyczna.2
T-W-5Wieloletnie rośliny energetyczne jako (bio)paliwa drugiej generacji. Przykładowe gatunki. Ogólne warunki przyrodnicze do ich uprawy. Zalety i wady. Podstawy agrotechniki, Podstawy agrotechniki, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne, wartość opałowa i energetyczna.3
T-W-6Plantacyjna uprawa drzew na potrzeby odnawialnych źródeł energii. Przykładowe gatunki. Zalety i wady. Podstawy uprawy, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia17
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D06_W01W zakresie wiedzy student zna źródła pozyskiwania biomasy, jej wykorzystania oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu pozyskiwania i wykorzystania biomasy rolniczej i uprawy dedykowanych roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
Treści programoweT-W-1Energetyka konwencjonalna i jej źródła. Skażenie środowiska. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności a odnawialne źródła energii.
T-W-2Biomasa, definicja i źródła biomasy, energia biomasy, wartość energetyczna i opałowa. Zasoby energetyczne biomasy.
T-W-3Odpady z produkcji rolnej. Słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa.
T-W-4Jednoroczne rośliny energetyczne jako (bio)paliwa pierwszej generacji. Przykładowe gatunki. Ogólne warunki przyrodnicze do ich uprawy. Zalety i wady. Podstawy agrotechniki, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne, wartość opałowa i energetyczna.
T-W-5Wieloletnie rośliny energetyczne jako (bio)paliwa drugiej generacji. Przykładowe gatunki. Ogólne warunki przyrodnicze do ich uprawy. Zalety i wady. Podstawy agrotechniki, Podstawy agrotechniki, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne, wartość opałowa i energetyczna.
T-W-6Plantacyjna uprawa drzew na potrzeby odnawialnych źródeł energii. Przykładowe gatunki. Zalety i wady. Podstawy uprawy, wykorzystanie biomasy na cele energetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena formująca: projekt / prezentacja
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić podstawowe źródła biomasy, rozpoznać podstawowe gatunki roślin energetycznych i ich części użytkowych oraz potrafi określić cel ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D06_U01Student potrafi wymienić źródła pozyskiwania biomasy, umie je wykorzystać i dobierać gatunki roślin energetycznych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu pozyskiwania i wykorzystania biomasy rolniczej i uprawy dedykowanych roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
Treści programoweT-L-1Zboża, rośliny okopowe, rośliny oleiste jako źródła biopaliw pierwszej generacji: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)
T-L-2Wieloletnie gatunki roślin energetycznych jako źródła biopaliw drugiej generacji: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)
T-L-3Szybkorosnące gatunki drzew energetycznych jako źródła biopaliw: płynnych, gazowych i stałych. Pokaz i charakterystyka gatunków, ich budowa i właściwości fizyczne, chemiczne i ilościowe (masa i gęstość)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: projekt / prezentacja
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić źródła biomasy, dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D06_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na pozyskiwanie i wykorzystanie rolniczych surowców oraz uprawę dedykowanych roślin energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu pozyskiwania i wykorzystania biomasy rolniczej i uprawy dedykowanych roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów
Treści programoweT-W-1Energetyka konwencjonalna i jej źródła. Skażenie środowiska. Zapotrzebowanie na energię jako pochodna rozwoju gospodarczego i wzrostu liczby ludności a odnawialne źródła energii.
T-W-2Biomasa, definicja i źródła biomasy, energia biomasy, wartość energetyczna i opałowa. Zasoby energetyczne biomasy.
T-W-3Odpady z produkcji rolnej. Słoma. Potencjalne i praktyczne wykorzystanie słomy, potencjalne zasoby. Wartość energetyczna i opałowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: projekt / prezentacja
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na pozyskiwanie i wykorzystanie rolniczych surowców oraz uprawę roślin dedykowanych do produkcji biomasy lub do wykorzystania produktów ubocznych
3,5
4,0
4,5
5,0