Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i środowiskowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia ogólna i środowiskowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość chemii ogólnej i matematyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym. |
C-3 | Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli. | 6 |
T-L-2 | Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych | 5 |
T-L-3 | Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. | 2 |
T-L-4 | Twardość wody. Oznaczanie kompleksometryczne ogólnej twardości wody | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności pierwiastków. | 2 |
T-W-2 | Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne. | 1 |
T-W-3 | Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. | 2 |
T-W-4 | Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. . Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe. | 3 |
T-W-5 | Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne. | 2 |
T-W-6 | Wstęp do chemii organicznej - Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku. Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń. | 12 |
A-L-2 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-L-3 | Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych. | 20 |
A-L-4 | Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia | 4 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów. | 30 |
A-W-3 | Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja). |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonanie przez studenta analiz, opracowywania i interpretacji wyników badań, samodzielne wykonywanie obliczeń). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B02_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | ROL_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B02_U01 Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | ROL_1A_U01 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B02_K01 Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B02_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dodstateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacj i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | |
4,0 | Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | |
4,5 | Student ma znaczącą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | |
5,0 | Student ma pogłebioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B02_U01 Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych,zazwyczaj interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | |
4,0 | Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w wiekszości przypadków potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, próbuje wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
4,5 | Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, zazwyczaj wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | |
5,0 | Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B02_K01 Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. | 2,0 | |
3,0 | Student uczestniczy w zajęciach, stara się pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób etyczny, | |
3,5 | Student uczestniczy w zajęciach, stara się pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, | |
4,0 | Student uczestniczy w zajęciach, pracuje w zespole, zazwyczaj myśli i działa w sposób świadomy i etyczny, | |
4,5 | Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole, myśli i działa w sposób świadomy i etyczny, | |
5,0 | Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole i kierowac jego pracą, myśli i działa w sposób świadomy i etyczny, |
Literatura podstawowa
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010
- Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009, 4
- Naumczyk Jeremi, Chemia Środowiska, PWN, Warszawa, 2017
- Aleksandra Szydłowska-Czerniak, Aneta Jastrzębska, Edward Szłyk, Marzanna Kurzawa, Ilościowa analiza chemiczna. Metody wagowe i miareczkowe, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2011
Literatura dodatkowa
- Pazdro Krzysztof, Rola_Noworyta Anna, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna edukacyjna, Warszawa, 2013
- Piasecki J. Kotowska J., Jakościowa i Ilosciowa Analiza Chemiczna, Brasika, Szczecin, 1996