Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Botanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych | 1 |
T-L-2 | Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych | 1 |
T-L-3 | Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych | 2 |
T-L-4 | Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe | 2 |
T-L-5 | Budowa i funkcje tkanek roślinnych | 1 |
T-L-6 | Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin. | 2 |
T-W-2 | Rozmnażanie roślin – wegetatywne i generatywne | 2 |
T-W-3 | Cytologia – budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe | 1 |
T-W-4 | Histologia – klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek | 2 |
T-W-5 | Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-L-3 | zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego | 7 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-L-5 | zaliczenie opracowań zielnikowych | 1 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 16 |
A-W-3 | konsultacje | 3 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | wykonanie opracowania zielnikowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B03_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i morfologiczną roślin nasiennych | ROL_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-L-6, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ROL_1A_B03_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) | ROL_1A_W07 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-5, T-W-1, T-L-4, T-L-2, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B03_U01 potrafi sporządzić , opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł | ROL_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B03_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności | ROL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-W-4, T-L-2, T-L-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B03_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i morfologiczną roślin nasiennych | 2,0 | |
3,0 | potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_B03_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) | 2,0 | |
3,0 | potrafi omówić najważniesze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B03_U01 potrafi sporządzić , opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł | 2,0 | |
3,0 | sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B03_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
- Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa, 1992