Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska i obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska i obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska
W-2znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska,
C-2Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony środowiska
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny stanu środowiska
C-4Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego
C-5Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.2
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.2
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.2
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.3
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu3
12
wykłady
T-W-1Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska.1
T-W-2Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania.2
T-W-3Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego1
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.1
T-W-5Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb.3
T-W-6Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów2
T-W-7Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych.2
T-W-8Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko.2
T-W-9Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością.1
T-W-10Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe).2
T-W-11Katastrofy naturalne1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2studiowanie literatury23
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie wskazanej literatury22
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
S-4Ocena formująca: opracowanie pisemne sprawozdania z analizy materiałów źródłowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_W01
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu ochrony środowiska, zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
ROL_1A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-11, T-W-7, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3
ROL_1A_C03_W02
definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
ROL_1A_W06C-2, C-3, C-5T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_U01
Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego, produkcji zdrowej żywnosci oraz przygotowywania wystapień z zakresu powiązań ochrony srodowiska i rolnictwa
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-A-5, T-W-6, T-W-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3
ROL_1A_C03_U02
potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
ROL_1A_U14C-2, C-5T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-W-10, T-A-5, T-W-11, T-A-4, T-W-5, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-A-1, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_K01
student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między działalnością rolniczą a jej wpływem na środowisko i produkcją zdrowej żywności
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3
ROL_1A_C03_K02
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
ROL_1A_K06C-5T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_W01
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu ochrony środowiska, zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną środowiska.
3,5Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną środowiska, wie co nalezy do zasobów naturalnych.
4,0Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic zagrożenia dla środowiska naturalnego.
4,5Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic zagrożenia dla środowiska naturalnego.
5,0Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic i zcharakteryzowac zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im.
ROL_1A_C03_W02
definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_U01
Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego, produkcji zdrowej żywnosci oraz przygotowywania wystapień z zakresu powiązań ochrony srodowiska i rolnictwa
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre przejawy antropopresji na stan środowiska przyrodniczego, wie o produkcji zdrowej żywnosci oraz przygotowywuje wystapienia z zakresu powiązań ochrony srodowiska i rolnictwa pod kierunkiem nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C03_U02
potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
2,0
3,0student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_K01
student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między działalnością rolniczą a jej wpływem na środowisko i produkcją zdrowej żywności
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między działalnością rolniczą a jej wpływem na środowisko i produkcją zdrowej żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C03_K02
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stępczak K., Ochrona i kształtowanie środowiska, Wyd. WSiP, Warszawa, 2011
  2. Andrzejewski R. Weigle A, Bioróżnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, warszwa, 2003
  3. Bartkowski T., Kształtowanie i ochrona środowiska człowieka, Wyd. PWN, Warszawa, 1991
  4. Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D., Łapińska E., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wyd. WEiŚ, Białystok, 1995
  5. Jermaczek A., Pawlaczyk P, Poradnik lokalnej ochrony środowiska, Wyd. WWF, Świebodzin, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.2
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.2
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.2
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.3
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska.1
T-W-2Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania.2
T-W-3Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego1
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.1
T-W-5Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb.3
T-W-6Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów2
T-W-7Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych.2
T-W-8Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko.2
T-W-9Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością.1
T-W-10Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe).2
T-W-11Katastrofy naturalne1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2studiowanie literatury23
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie wskazanej literatury22
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_W01Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu ochrony środowiska, zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska,
C-2Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony środowiska
Treści programoweT-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.
T-W-1Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska.
T-W-3Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.
T-W-5Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb.
T-W-10Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe).
T-W-9Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością.
T-W-2Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania.
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.
T-W-8Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko.
T-W-6Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów
T-W-11Katastrofy naturalne
T-W-7Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych.
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną środowiska.
3,5Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną środowiska, wie co nalezy do zasobów naturalnych.
4,0Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic zagrożenia dla środowiska naturalnego.
4,5Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic zagrożenia dla środowiska naturalnego.
5,0Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic i zcharakteryzowac zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_W02definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony środowiska
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny stanu środowiska
C-5Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-W-10Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe).
T-W-7Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych.
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.
T-W-1Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska.
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.
T-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.
T-W-11Katastrofy naturalne
T-W-9Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością.
T-W-6Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów
T-W-2Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania.
T-W-3Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego
T-W-5Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb.
T-W-8Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko.
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-4Ocena formująca: opracowanie pisemne sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_U01Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego, produkcji zdrowej żywnosci oraz przygotowywania wystapień z zakresu powiązań ochrony srodowiska i rolnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny stanu środowiska
C-4Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.
T-W-1Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska.
T-W-3Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.
T-W-5Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb.
T-W-10Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe).
T-W-9Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością.
T-W-11Katastrofy naturalne
T-W-8Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko.
T-W-7Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych.
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu
T-W-6Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów
T-W-2Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania.
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre przejawy antropopresji na stan środowiska przyrodniczego, wie o produkcji zdrowej żywnosci oraz przygotowywuje wystapienia z zakresu powiązań ochrony srodowiska i rolnictwa pod kierunkiem nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_U02potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony środowiska
C-5Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-W-9Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością.
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.
T-W-2Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania.
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.
T-W-10Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe).
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu
T-W-11Katastrofy naturalne
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.
T-W-5Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb.
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.
T-W-3Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego
T-W-1Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska.
T-W-8Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko.
T-W-6Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów
T-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.
T-W-7Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
S-4Ocena formująca: opracowanie pisemne sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_K01student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między działalnością rolniczą a jej wpływem na środowisko i produkcją zdrowej żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska,
C-2Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony środowiska
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny stanu środowiska
C-4Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między działalnością rolniczą a jej wpływem na środowisko i produkcją zdrowej żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_K02student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-5Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.
T-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
S-4Ocena formująca: opracowanie pisemne sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0