Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Łąkarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Łąkarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,20zaliczenie
wykładyW6 18 2,00,40egzamin
laboratoriaL6 12 1,50,20zaliczenie
zajęcia terenoweT6 4 0,50,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu morfologiii i biologii roślin oraz abiotycznych i biotycznych czynników siedliska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.9
9
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.12
12
zajęcia terenowe
T-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.4
4
wykłady
T-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków zielonych. Wpływ czynników siedliska na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja i podział łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie zdegradowanych użytków zielonych. Sposoby użytkowania łąk i pastwisk. Zbiór i konserwacja pasz. Pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia treści ćwiczeń12
A-A-3konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.18
38
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2Studiowanie piśmiennictwa.5
A-T-3Przygotowanie materiałów pomocniczych.4
13
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotwanie sie do egzaminu10
A-W-4konsultacje6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_W01
Posiada wiedzę dotyczącą szaty rośliinnej oraz gospodarki na użytkach zielonych.
ROL_1A_W10C-1T-T-1, T-L-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki traw i inne gatunki runi łąkowej.
ROL_1A_U03C-1T-T-1, T-L-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2
ROL_1A_C24_U02
Potrafi zaprojektować technologie zakładania, renowacji i zagospodarowania biomasy użytku zielonego.
ROL_1A_U04C-1T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C24_K01
Ma świadomość znaczenia jakości produkowanej pasz w produkcji zdrowej żywnośc.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-1T-L-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2
ROL_1A_C24_K02
Ma świadomość produkcji roślinnej na użytkach zielonych z uwsględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-T-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_W01
Posiada wiedzę dotyczącą szaty rośliinnej oraz gospodarki na użytkach zielonych.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu szaty roślinne i gospodarki na użytkach zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki traw i inne gatunki runi łąkowej.
2,0
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować sztę roślinną użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C24_U02
Potrafi zaprojektować technologie zakładania, renowacji i zagospodarowania biomasy użytku zielonego.
2,0
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C24_K01
Ma świadomość znaczenia jakości produkowanej pasz w produkcji zdrowej żywnośc.
2,0
3,0Wykazuje zainteresowanie produkcyjną rolą użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C24_K02
Ma świadomość produkcji roślinnej na użytkach zielonych z uwsględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego.
2,0
3,0Ogólnie student interesuje się produkcyjną i pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyż h., Gos A., Kitczak T., Trzskoś m., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie
  2. Rogalski M., Łąkarstwo, KURPISZ Poznań, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowska B., Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.9
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.12
12

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków zielonych. Wpływ czynników siedliska na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja i podział łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie zdegradowanych użytków zielonych. Sposoby użytkowania łąk i pastwisk. Zbiór i konserwacja pasz. Pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.18
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia treści ćwiczeń12
A-A-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.18
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2Studiowanie piśmiennictwa.5
A-T-3Przygotowanie materiałów pomocniczych.4
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotwanie sie do egzaminu10
A-W-4konsultacje6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C24_W01Posiada wiedzę dotyczącą szaty rośliinnej oraz gospodarki na użytkach zielonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.
T-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu szaty roślinne i gospodarki na użytkach zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C24_U01Potrafi rozpoznawać gatunki traw i inne gatunki runi łąkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.
T-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować sztę roślinną użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C24_U02Potrafi zaprojektować technologie zakładania, renowacji i zagospodarowania biomasy użytku zielonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C24_K01Ma świadomość znaczenia jakości produkowanej pasz w produkcji zdrowej żywnośc.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw.
T-A-1Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje zainteresowanie produkcyjną rolą użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C24_K02Ma świadomość produkcji roślinnej na użytkach zielonych z uwsględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych.
Treści programoweT-T-1Wykonywanie zdjęć florystycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / Wykła informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ogólnie student interesuje się produkcyjną i pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych.
3,5
4,0
4,5
5,0