Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Fitopatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fitopatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość obsługi mikroskopu świetlnego |
W-2 | znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin |
W-3 | umiejętność rozpoznawania gatunków roślin uprawnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób |
C-2 | zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych |
C-3 | przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych, wirusowych i bakteryjnych roślin rolniczych. | 1 |
T-A-2 | Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin rolniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromad Plasmodiophoromycota i Oomycota. | 1 |
T-A-3 | Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin rolniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota. | 2 |
T-A-4 | Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin rolniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota. | 1 |
T-A-5 | Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin rolniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne. | 1 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka laboratoryjna roślin zainfekowanych przez organizmy grzybopodobne z gromad Plasmodiophoromycota i Oomycota. | 2 |
T-L-2 | Diagnostyka laboratoryjna roślin rolniczych zainfekowanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Erysiphales, Pleosporales, Mycosphaerellales, Hypocreales, Phyllachorales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales). | 2 |
T-L-3 | Diagnostyka laboratoryjna roślin rolniczych zainfekowanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Tilletiales i Ustilaginales). | 2 |
T-L-4 | Diagnostyka laboratoryjna roślin rolniczych zainfekowanych przez grzyby anamorficzne. | 3 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Rozpoznawanie podstawowych chorób roślin rolniczych i ogrodniczych w terenie na podstawie objawów chorobowych i etiologicznych. Zbiór roślin do zielników fitopatologiczych. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego. | 3 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na proces chorobowy. | 3 |
T-W-3 | Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg. | 3 |
T-W-4 | Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej. | 3 |
T-W-5 | Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin rolniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych). | 3 |
T-W-6 | Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-A-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | zapoznanie z zalecaną literaturą | 4 |
A-A-5 | przygotowanie do sprawdzianu wiedzy | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 19 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 2 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | przygotowanie zielnika z wybranymi chorobami (wysuszenie zebranego materiału i opisanie) | 10 |
A-T-3 | przygotowanie pisemnego sprawozdania z wyjścia terenowego | 7 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 28 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda sytuacyjna |
M-3 | ekspozycja |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | objaśnienie z użyciem sprzętu audiowizualnego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne ze znajomości chorób zebranych w postaci zielnika |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C29_W01 wymienia i rozpoznaje ważniejsze gospodarczo choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób oraz charakteryzuje ich etiologię | ROL_1A_W07 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-T-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_1A_C29_W02 objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów | ROL_1A_W01, ROL_1A_W07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-4, M-5 | S-1, S-3 |
ROL_1A_C29_W03 rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin uprawnych | ROL_1A_W05, ROL_1A_W07 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C29_U01 umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwać i zastosować preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin | ROL_1A_U04, ROL_1A_U10 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-T-1, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-3 |
ROL_1A_C29_U02 umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez ważniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby | ROL_1A_U04, ROL_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C29_K01 ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin i potrafi ocenić skutki wykonywanych zabiegów chemicznych dla roślin i środowiska | ROL_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-T-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-3 |
ROL_1A_C29_K02 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-T-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C29_W01 wymienia i rozpoznaje ważniejsze gospodarczo choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób oraz charakteryzuje ich etiologię | 2,0 | nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby wybranej rośliny rolniczej |
3,0 | rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale; potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach uprawnych, ale nie zna ich etiologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C29_W02 objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów | 2,0 | nie potrafi zdefiniowac procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów, nie potrafi wymienić czynników wplywających na przebieg choroby u roślin |
3,0 | definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C29_W03 rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin uprawnych | 2,0 | nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób; nie potrafi wymienić typów odporności roślin |
3,0 | potrafi wymienić metody zwalczania chorób; potrafi wymienić typy odporności roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C29_U01 umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwać i zastosować preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin | 2,0 | nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin, nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób |
3,0 | dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C29_U02 umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez ważniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby | 2,0 | nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie szacować przebiegu chorób lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby |
3,0 | umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie kilku chorób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C29_K01 ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin i potrafi ocenić skutki wykonywanych zabiegów chemicznych dla roślin i środowiska | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C29_K02 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami | 2,0 | nie ma świadomości i potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami |
3,0 | ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami lecz rzadko je praktykuje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011
Literatura dodatkowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997