Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo drobnotowarowe i ocena materiałów roślinnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo drobnotowarowe i ocena materiałów roślinnych | ||
Specjalność | Rolnictwo integrowane i ekologiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, chemii i fizyki |
W-2 | Podstawowa wiedza o głównych grupach surowców rolniczych przeznaczonych do przetwórstwa i ich właściwościach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o podstawowych metodach i kierunkach przetwórstwa przemysłowego surowców roślinnych. |
C-2 | Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przetwórstwie i produkcji wyrobów wysokiej jakości. |
C-3 | Ukształtowanie świadomości o znaczeniu przetwórstwa przemysłu spożywczego i odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. |
C-4 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości fizycznych i technologicznych materiałów roślinnych. |
C-5 | Zapoznanie studentów z fizycznymi metodami oceny materiałów roślinnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe wskażniki jakości materiałów roślinnych przeznaczonych do przetwórstwa. | 1 |
T-L-2 | Analiza produkcji i prezentacji sposobów oceny przetworów otrzymywanych z wybranych surowców roślinnych (owoce, warzywa, surowce oleiste, zboża). | 3 |
T-L-3 | Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego. | 2 |
T-L-4 | Ćwiczenia laboratoryjne - określanie parametrów fizycznych materiałów roślinnych. | 6 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania przetwórstwa drobnotowarowego. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców roślinnych. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka kierunków przetwarzania surowców roślinnych na skalę drobnotowarową. | 1 |
T-W-3 | Technologia przetwórstwa owoców i warzyw (półprodukty owocowe i warzywne; produkty pomidorowe; soki i nektary; konserwy owocowe i warzywne; fermentowane napoje winiarskie; produkty słodzone). | 1 |
T-W-4 | Technologia przetwórstwa surowców oleistych i produkcji konserwantów spożywczych (surowce oleiste, oleje jadalne, margaryny, majonezy, preparaty białkowe, koncentraty spożywcze w proszku,kawa istant). | 1 |
T-W-5 | Technologia przetwórstwa zbóż (ziarna zbóż, mąki, kasze, pieczywo, makarony, wyroby z ciasta biszkoptowo-tłuszczowego). | 1 |
T-W-6 | Właściwości fizyczne i technologiczne materiałów roślinnych. | 1 |
T-W-7 | Fizyczne metody oceny jakości materiałów roślinnych (metody pomiaru kształtu, objętości i gestości; pomiar własciwości materiałów sypkich; pomiar właściwości sporpcyjnych; pomiar właściwości cieplnych, pomiar właściwości reologicznych, metody spektralne i optyczne). | 2 |
T-W-8 | Niedestrukcyjne metody oceny materiałów roślinnych (termografia, metoda rentgenograficzna, metoda magnetycznego rezonansu jądrowego). | 2 |
T-W-9 | Metody luminescencyjne w ocenie materiału roślinnego. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 26 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 21 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Zajęcia pokazowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Udział w dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczen laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D09_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych. | ROL_1A_W03, ROL_1A_W07, ROL_1A_W10, ROL_1A_W17 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
ROL_1A_D09_W02 Student zna podstawowe parametry fizyczne materiałów roślinnych oraz metody stosowane do oceny jakości materiałów roślinnych. | ROL_1A_W01, ROL_1A_W10, ROL_1A_W11, ROL_1A_W17 | — | — | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D09_U01 Potrafi okreśłić podstawowe wskaźniki jakości i sposoby ich oceny na przykładzie wynbranych przetworów. | ROL_1A_U01, ROL_1A_U17, ROL_1A_U19 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3 | S-4 |
ROL_1A_D09_U02 Potrafi formułować wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktów w procesie przetwórstwa drobnotowarowego materiałów rośłinnych. | ROL_1A_U01, ROL_1A_U10, ROL_1A_U11, ROL_1A_U12 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6 | M-3 | S-2, S-3, S-4 |
ROL_1A_D09_U03 Student potrafi opisać parametry fizyczne materiałów roślinnych. | ROL_1A_U01, ROL_1A_U17 | — | — | C-4 | T-L-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
ROL_1A_D09_U04 Student potrafi wymienić i opisać metody stosowane do oceny jakości materiału roślinnego. | ROL_1A_U17 | — | — | C-5 | T-L-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D09_K01 Ma świadomość społecznego znaczenia przetwarzania materiałów roślinnych i odpowiedzialność za produkcję artykułów żywnościowych wysokiej jakości. | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
ROL_1A_D09_K02 Student rozumie iż znajomość właściwości fizycznych materiałów roślinnych jest niezbędna do oceny jakości surowców przeznaczonych do spożycia, do prawidłowego zaplanowania procesu technologicznego oraz trwałości żywności iwarunków jej przechowywania. | ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | — | — | C-4, C-5 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
ROL_1A_D09_K03 Student potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę wlasną i poszanowanie pracy innych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K03 | — | — | C-5 | T-L-4 | M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D09_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych. | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną wiedzę o metodach i kierunkach przetwarzania drobnotowarowego surowców roślinnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D09_W02 Student zna podstawowe parametry fizyczne materiałów roślinnych oraz metody stosowane do oceny jakości materiałów roślinnych. | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną wiedzę o właściwościch fizycznych i metodach oceny materiału roślinnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D09_U01 Potrafi okreśłić podstawowe wskaźniki jakości i sposoby ich oceny na przykładzie wynbranych przetworów. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna wskaźniki jakości przetworów rolnych i sposoby ich oceny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D09_U02 Potrafi formułować wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktów w procesie przetwórstwa drobnotowarowego materiałów rośłinnych. | 2,0 | |
3,0 | student w dosatecznym stopniu potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki oraz wyciągnąć wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D09_U03 Student potrafi opisać parametry fizyczne materiałów roślinnych. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym potrafi opisać parametry fizyczne materiałów roślinnych. Student potrafi pracować w zespole i wykonać podstawowe pomiary parametrów fizycznych materiału roślinnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D09_U04 Student potrafi wymienić i opisać metody stosowane do oceny jakości materiału roślinnego. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu doststecznym potarfi opisać metody oceny materiału roślinnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D09_K01 Ma świadomość społecznego znaczenia przetwarzania materiałów roślinnych i odpowiedzialność za produkcję artykułów żywnościowych wysokiej jakości. | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość społeczno-gospodarczego znaczenia przetwórstwa rolno-spożywczego i odpowiedzialności za produkcję wyrobów wysokiej jakości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D09_K02 Student rozumie iż znajomość właściwości fizycznych materiałów roślinnych jest niezbędna do oceny jakości surowców przeznaczonych do spożycia, do prawidłowego zaplanowania procesu technologicznego oraz trwałości żywności iwarunków jej przechowywania. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym rozumie znaczenie właściwości fizycznych materiałów roślinnych w ocenie jakości surowców i dla dalszego prawidłowego zaplanowania procesu technologicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D09_K03 Student potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę wlasną i poszanowanie pracy innych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wojdalski Janusz, Dróżdżka Bogdana., Przetwórstwo rolno-spożywcze i biogospodarka., SGGW, Warszawa, 2021, 1, Wybrane zagadnieia inzyniereyjno-produkcyjne, biotechnuczne, energetyczne i środowiskowe.
- Kubiński Witkror, Niekurzak Mariusz, Kubińska -Jabcoń Ewa, Badanie towarów spożywczych., PWN, Warszawa, 2019
- Mitek Marta, Leszczyński Krzysztof., Wybrane zagadnienia z technologii żywności pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2022
- Tajner-Czopek Agnieszka, Kta Agnieszka., Analiza żywności - jakość produktów spożywczych., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2005
- Gliński Jan, Horabik, Lipiec Jerzy, Sławiński Cezary, Afrofizyka procesy, właściwości , metody, Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN w Lublinie, Lublin, 2014
Literatura dodatkowa
- Kowalska Aleksandra., Ekonomiczne problemy fałszowania żwyności. Instrumenty przeciwdziałania., UMCS, 2019
- Lada E.H., Podstawy przetwórstwa spożywczego., WSiP, Warszawa, 2008