Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska i obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska i obszarów wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska |
W-2 | znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska, |
C-2 | Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony środowiska |
C-3 | Nabycie przez studenta umiejętności oceny stanu środowiska |
C-4 | Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego |
C-5 | Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły. | 2 |
T-A-2 | Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności. | 2 |
T-A-3 | Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy. | 2 |
T-A-4 | Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych. | 3 |
T-A-5 | Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu | 3 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska. | 1 |
T-W-2 | Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania. | 2 |
T-W-3 | Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego | 1 |
T-W-4 | Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem. | 1 |
T-W-5 | Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb. | 3 |
T-W-6 | Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów | 2 |
T-W-7 | Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych. | 2 |
T-W-8 | Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko. | 2 |
T-W-9 | Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością. | 1 |
T-W-10 | Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe). | 2 |
T-W-11 | Katastrofy naturalne | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 23 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 22 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-5 | Praca w grupach |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: opracowanie pisemne sprawozdania z analizy materiałów źródłowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_W01 Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu ochrony środowiska, zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych | ROL_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-11, T-W-7, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_1A_C03_W02 definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | ROL_1A_W06 | — | — | C-2, C-3, C-5 | T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_U01 Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego, produkcji zdrowej żywnosci oraz przygotowywania wystapień z zakresu powiązań ochrony srodowiska i rolnictwa | ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | — | — | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-A-5, T-W-6, T-W-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_1A_C03_U02 potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym | ROL_1A_U14 | — | — | C-2, C-5 | T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-W-10, T-A-5, T-W-11, T-A-4, T-W-5, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-A-1, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_K01 student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między działalnością rolniczą a jej wpływem na środowisko i produkcją zdrowej żywności | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_1A_C03_K02 student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów | ROL_1A_K06 | — | — | C-5 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_W01 Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu ochrony środowiska, zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną środowiska. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną środowiska, wie co nalezy do zasobów naturalnych. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic zagrożenia dla środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic zagrożenia dla środowiska naturalnego. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic i zcharakteryzowac zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im. | |
ROL_1A_C03_W02 definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_U01 Nabycie przez studenta umiejętności oceny wpływu antropopresji na stan środowiska przyrodniczego, produkcji zdrowej żywnosci oraz przygotowywania wystapień z zakresu powiązań ochrony srodowiska i rolnictwa | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre przejawy antropopresji na stan środowiska przyrodniczego, wie o produkcji zdrowej żywnosci oraz przygotowywuje wystapienia z zakresu powiązań ochrony srodowiska i rolnictwa pod kierunkiem nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C03_U02 potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym | 2,0 | |
3,0 | student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_K01 student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między działalnością rolniczą a jej wpływem na środowisko i produkcją zdrowej żywności | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między działalnością rolniczą a jej wpływem na środowisko i produkcją zdrowej żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C03_K02 student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów | 2,0 | |
3,0 | student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stępczak K., Ochrona i kształtowanie środowiska, Wyd. WSiP, Warszawa, 2011
- Andrzejewski R. Weigle A, Bioróżnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, warszwa, 2003
- Bartkowski T., Kształtowanie i ochrona środowiska człowieka, Wyd. PWN, Warszawa, 1991
- Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D., Łapińska E., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wyd. WEiŚ, Białystok, 1995
- Jermaczek A., Pawlaczyk P, Poradnik lokalnej ochrony środowiska, Wyd. WWF, Świebodzin, 1995
Literatura dodatkowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008