Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo drobnotowarowe i ocena materiałów roślinnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo drobnotowarowe i ocena materiałów roślinnych
Specjalność Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 1,40,70zaliczenie
laboratoriaL7 12 1,60,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, chemii i fizyki
W-2Podstawowa wiedza o głównych grupach surowców rolniczych przeznaczonych do przetwórstwa i ich właściwościach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o podstawowych metodach i kierunkach przetwórstwa przemysłowego surowców roślinnych.
C-2Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przetwórstwie i produkcji wyrobów wysokiej jakości.
C-3Ukształtowanie świadomości o znaczeniu przetwórstwa przemysłu spożywczego i odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
C-4Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości fizycznych i technologicznych materiałów roślinnych.
C-5Zapoznanie studentów z fizycznymi metodami oceny materiałów roślinnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe wskażniki jakości materiałów roślinnych przeznaczonych do przetwórstwa.1
T-L-2Analiza produkcji i prezentacji sposobów oceny przetworów otrzymywanych z wybranych surowców roślinnych (owoce, warzywa, surowce oleiste, zboża).3
T-L-3Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego.2
T-L-4Ćwiczenia laboratoryjne - określanie parametrów fizycznych materiałów roślinnych.6
12
wykłady
T-W-1Cele i zadania przetwórstwa drobnotowarowego. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców roślinnych.1
T-W-2Charakterystyka kierunków przetwarzania surowców roślinnych na skalę drobnotowarową.1
T-W-3Technologia przetwórstwa owoców i warzyw (półprodukty owocowe i warzywne; produkty pomidorowe; soki i nektary; konserwy owocowe i warzywne; fermentowane napoje winiarskie; produkty słodzone).1
T-W-4Technologia przetwórstwa surowców oleistych i produkcji konserwantów spożywczych (surowce oleiste, oleje jadalne, margaryny, majonezy, preparaty białkowe, koncentraty spożywcze w proszku,kawa istant).1
T-W-5Technologia przetwórstwa zbóż (ziarna zbóż, mąki, kasze, pieczywo, makarony, wyroby z ciasta biszkoptowo-tłuszczowego).1
T-W-6Właściwości fizyczne i technologiczne materiałów roślinnych.1
T-W-7Fizyczne metody oceny jakości materiałów roślinnych (metody pomiaru kształtu, objętości i gestości; pomiar własciwości materiałów sypkich; pomiar właściwości sporpcyjnych; pomiar właściwości cieplnych, pomiar właściwości reologicznych, metody spektralne i optyczne).2
T-W-8Niedestrukcyjne metody oceny materiałów roślinnych (termografia, metoda rentgenograficzna, metoda magnetycznego rezonansu jądrowego).2
T-W-9Metody luminescencyjne w ocenie materiału roślinnego.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia26
A-L-3Konsultacje2
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia21
A-W-3Konsultacje2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia pokazowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczen laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D09_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych.
ROL_1A_W03, ROL_1A_W07, ROL_1A_W10, ROL_1A_W17C-1T-L-1, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-1, S-4
ROL_1A_D09_W02
Student zna podstawowe parametry fizyczne materiałów roślinnych oraz metody stosowane do oceny jakości materiałów roślinnych.
ROL_1A_W01, ROL_1A_W10, ROL_1A_W11, ROL_1A_W17C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D09_U01
Potrafi okreśłić podstawowe wskaźniki jakości i sposoby ich oceny na przykładzie wynbranych przetworów.
ROL_1A_U01, ROL_1A_U17, ROL_1A_U19C-2T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3S-4
ROL_1A_D09_U02
Potrafi formułować wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktów w procesie przetwórstwa drobnotowarowego materiałów rośłinnych.
ROL_1A_U01, ROL_1A_U10, ROL_1A_U11, ROL_1A_U12C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6M-3S-2, S-3, S-4
ROL_1A_D09_U03
Student potrafi opisać parametry fizyczne materiałów roślinnych.
ROL_1A_U01, ROL_1A_U17C-4T-L-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4
ROL_1A_D09_U04
Student potrafi wymienić i opisać metody stosowane do oceny jakości materiału roślinnego.
ROL_1A_U17C-5T-L-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D09_K01
Ma świadomość społecznego znaczenia przetwarzania materiałów roślinnych i odpowiedzialność za produkcję artykułów żywnościowych wysokiej jakości.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07C-3T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4
ROL_1A_D09_K02
Student rozumie iż znajomość właściwości fizycznych materiałów roślinnych jest niezbędna do oceny jakości surowców przeznaczonych do spożycia, do prawidłowego zaplanowania procesu technologicznego oraz trwałości żywności iwarunków jej przechowywania.
ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-4, C-5T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-3, S-4
ROL_1A_D09_K03
Student potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę wlasną i poszanowanie pracy innych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K03C-5T-L-4M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D09_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych.
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę o metodach i kierunkach przetwarzania drobnotowarowego surowców roślinnych
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D09_W02
Student zna podstawowe parametry fizyczne materiałów roślinnych oraz metody stosowane do oceny jakości materiałów roślinnych.
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę o właściwościch fizycznych i metodach oceny materiału roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D09_U01
Potrafi okreśłić podstawowe wskaźniki jakości i sposoby ich oceny na przykładzie wynbranych przetworów.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna wskaźniki jakości przetworów rolnych i sposoby ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D09_U02
Potrafi formułować wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktów w procesie przetwórstwa drobnotowarowego materiałów rośłinnych.
2,0
3,0student w dosatecznym stopniu potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki oraz wyciągnąć wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D09_U03
Student potrafi opisać parametry fizyczne materiałów roślinnych.
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi opisać parametry fizyczne materiałów roślinnych. Student potrafi pracować w zespole i wykonać podstawowe pomiary parametrów fizycznych materiału roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D09_U04
Student potrafi wymienić i opisać metody stosowane do oceny jakości materiału roślinnego.
2,0
3,0student w stopniu doststecznym potarfi opisać metody oceny materiału roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D09_K01
Ma świadomość społecznego znaczenia przetwarzania materiałów roślinnych i odpowiedzialność za produkcję artykułów żywnościowych wysokiej jakości.
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość społeczno-gospodarczego znaczenia przetwórstwa rolno-spożywczego i odpowiedzialności za produkcję wyrobów wysokiej jakości
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D09_K02
Student rozumie iż znajomość właściwości fizycznych materiałów roślinnych jest niezbędna do oceny jakości surowców przeznaczonych do spożycia, do prawidłowego zaplanowania procesu technologicznego oraz trwałości żywności iwarunków jej przechowywania.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym rozumie znaczenie właściwości fizycznych materiałów roślinnych w ocenie jakości surowców i dla dalszego prawidłowego zaplanowania procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D09_K03
Student potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę wlasną i poszanowanie pracy innych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojdalski Janusz, Dróżdżka Bogdana., Przetwórstwo rolno-spożywcze i biogospodarka., SGGW, Warszawa, 2021, 1, Wybrane zagadnieia inzyniereyjno-produkcyjne, biotechnuczne, energetyczne i środowiskowe.
  2. Kubiński Witkror, Niekurzak Mariusz, Kubińska -Jabcoń Ewa, Badanie towarów spożywczych., PWN, Warszawa, 2019
  3. Mitek Marta, Leszczyński Krzysztof., Wybrane zagadnienia z technologii żywności pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2022
  4. Tajner-Czopek Agnieszka, Kta Agnieszka., Analiza żywności - jakość produktów spożywczych., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2005
  5. Gliński Jan, Horabik, Lipiec Jerzy, Sławiński Cezary, Afrofizyka procesy, właściwości , metody, Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN w Lublinie, Lublin, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kowalska Aleksandra., Ekonomiczne problemy fałszowania żwyności. Instrumenty przeciwdziałania., UMCS, 2019
  2. Lada E.H., Podstawy przetwórstwa spożywczego., WSiP, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe wskażniki jakości materiałów roślinnych przeznaczonych do przetwórstwa.1
T-L-2Analiza produkcji i prezentacji sposobów oceny przetworów otrzymywanych z wybranych surowców roślinnych (owoce, warzywa, surowce oleiste, zboża).3
T-L-3Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego.2
T-L-4Ćwiczenia laboratoryjne - określanie parametrów fizycznych materiałów roślinnych.6
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania przetwórstwa drobnotowarowego. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców roślinnych.1
T-W-2Charakterystyka kierunków przetwarzania surowców roślinnych na skalę drobnotowarową.1
T-W-3Technologia przetwórstwa owoców i warzyw (półprodukty owocowe i warzywne; produkty pomidorowe; soki i nektary; konserwy owocowe i warzywne; fermentowane napoje winiarskie; produkty słodzone).1
T-W-4Technologia przetwórstwa surowców oleistych i produkcji konserwantów spożywczych (surowce oleiste, oleje jadalne, margaryny, majonezy, preparaty białkowe, koncentraty spożywcze w proszku,kawa istant).1
T-W-5Technologia przetwórstwa zbóż (ziarna zbóż, mąki, kasze, pieczywo, makarony, wyroby z ciasta biszkoptowo-tłuszczowego).1
T-W-6Właściwości fizyczne i technologiczne materiałów roślinnych.1
T-W-7Fizyczne metody oceny jakości materiałów roślinnych (metody pomiaru kształtu, objętości i gestości; pomiar własciwości materiałów sypkich; pomiar właściwości sporpcyjnych; pomiar właściwości cieplnych, pomiar właściwości reologicznych, metody spektralne i optyczne).2
T-W-8Niedestrukcyjne metody oceny materiałów roślinnych (termografia, metoda rentgenograficzna, metoda magnetycznego rezonansu jądrowego).2
T-W-9Metody luminescencyjne w ocenie materiału roślinnego.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia26
A-L-3Konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia21
A-W-3Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod i kierunków przetwarzania surowców rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W03Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego, bezpieczeństwa i higieny pracy w produkcji rolniczej
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
ROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
ROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o podstawowych metodach i kierunkach przetwórstwa przemysłowego surowców roślinnych.
Treści programoweT-L-1Podstawowe wskażniki jakości materiałów roślinnych przeznaczonych do przetwórstwa.
T-W-1Cele i zadania przetwórstwa drobnotowarowego. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców roślinnych.
T-W-7Fizyczne metody oceny jakości materiałów roślinnych (metody pomiaru kształtu, objętości i gestości; pomiar własciwości materiałów sypkich; pomiar właściwości sporpcyjnych; pomiar właściwości cieplnych, pomiar właściwości reologicznych, metody spektralne i optyczne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Udział w dyskusji
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę o metodach i kierunkach przetwarzania drobnotowarowego surowców roślinnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_W02Student zna podstawowe parametry fizyczne materiałów roślinnych oraz metody stosowane do oceny jakości materiałów roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
ROL_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji roślin ogrodniczych i stosowanych technologii
ROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-4Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości fizycznych i technologicznych materiałów roślinnych.
C-5Zapoznanie studentów z fizycznymi metodami oceny materiałów roślinnych.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przetwórstwa drobnotowarowego. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców roślinnych.
T-W-2Charakterystyka kierunków przetwarzania surowców roślinnych na skalę drobnotowarową.
T-W-3Technologia przetwórstwa owoców i warzyw (półprodukty owocowe i warzywne; produkty pomidorowe; soki i nektary; konserwy owocowe i warzywne; fermentowane napoje winiarskie; produkty słodzone).
T-W-6Właściwości fizyczne i technologiczne materiałów roślinnych.
T-W-7Fizyczne metody oceny jakości materiałów roślinnych (metody pomiaru kształtu, objętości i gestości; pomiar własciwości materiałów sypkich; pomiar właściwości sporpcyjnych; pomiar właściwości cieplnych, pomiar właściwości reologicznych, metody spektralne i optyczne).
T-W-8Niedestrukcyjne metody oceny materiałów roślinnych (termografia, metoda rentgenograficzna, metoda magnetycznego rezonansu jądrowego).
T-W-9Metody luminescencyjne w ocenie materiału roślinnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Udział w dyskusji
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę o właściwościch fizycznych i metodach oceny materiału roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_U01Potrafi okreśłić podstawowe wskaźniki jakości i sposoby ich oceny na przykładzie wynbranych przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U17Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze dotyczące rolnictwa oraz prawidłowo interpretuje rezultaty, wyciąga wnioski i przedstawia je w formie syntetycznej
ROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przetwórstwie i produkcji wyrobów wysokiej jakości.
Treści programoweT-L-2Analiza produkcji i prezentacji sposobów oceny przetworów otrzymywanych z wybranych surowców roślinnych (owoce, warzywa, surowce oleiste, zboża).
T-L-3Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego.
T-W-1Cele i zadania przetwórstwa drobnotowarowego. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców roślinnych.
T-W-2Charakterystyka kierunków przetwarzania surowców roślinnych na skalę drobnotowarową.
T-W-3Technologia przetwórstwa owoców i warzyw (półprodukty owocowe i warzywne; produkty pomidorowe; soki i nektary; konserwy owocowe i warzywne; fermentowane napoje winiarskie; produkty słodzone).
T-W-4Technologia przetwórstwa surowców oleistych i produkcji konserwantów spożywczych (surowce oleiste, oleje jadalne, margaryny, majonezy, preparaty białkowe, koncentraty spożywcze w proszku,kawa istant).
T-W-5Technologia przetwórstwa zbóż (ziarna zbóż, mąki, kasze, pieczywo, makarony, wyroby z ciasta biszkoptowo-tłuszczowego).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna wskaźniki jakości przetworów rolnych i sposoby ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_U02Potrafi formułować wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktów w procesie przetwórstwa drobnotowarowego materiałów rośłinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy o znaczeniu czynników surowcowych i technologicznych w przetwórstwie i produkcji wyrobów wysokiej jakości.
C-3Ukształtowanie świadomości o znaczeniu przetwórstwa przemysłu spożywczego i odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
Treści programoweT-L-2Analiza produkcji i prezentacji sposobów oceny przetworów otrzymywanych z wybranych surowców roślinnych (owoce, warzywa, surowce oleiste, zboża).
T-L-3Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego.
T-W-5Technologia przetwórstwa zbóż (ziarna zbóż, mąki, kasze, pieczywo, makarony, wyroby z ciasta biszkoptowo-tłuszczowego).
T-W-6Właściwości fizyczne i technologiczne materiałów roślinnych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczen laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dosatecznym stopniu potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki oraz wyciągnąć wnioski na temat czynników kształtujących jakość produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_U03Student potrafi opisać parametry fizyczne materiałów roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U17Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze dotyczące rolnictwa oraz prawidłowo interpretuje rezultaty, wyciąga wnioski i przedstawia je w formie syntetycznej
Cel przedmiotuC-4Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości fizycznych i technologicznych materiałów roślinnych.
Treści programoweT-L-4Ćwiczenia laboratoryjne - określanie parametrów fizycznych materiałów roślinnych.
T-W-6Właściwości fizyczne i technologiczne materiałów roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia pokazowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczen laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi opisać parametry fizyczne materiałów roślinnych. Student potrafi pracować w zespole i wykonać podstawowe pomiary parametrów fizycznych materiału roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_U04Student potrafi wymienić i opisać metody stosowane do oceny jakości materiału roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U17Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze dotyczące rolnictwa oraz prawidłowo interpretuje rezultaty, wyciąga wnioski i przedstawia je w formie syntetycznej
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z fizycznymi metodami oceny materiałów roślinnych.
Treści programoweT-L-4Ćwiczenia laboratoryjne - określanie parametrów fizycznych materiałów roślinnych.
T-W-7Fizyczne metody oceny jakości materiałów roślinnych (metody pomiaru kształtu, objętości i gestości; pomiar własciwości materiałów sypkich; pomiar właściwości sporpcyjnych; pomiar właściwości cieplnych, pomiar właściwości reologicznych, metody spektralne i optyczne).
T-W-8Niedestrukcyjne metody oceny materiałów roślinnych (termografia, metoda rentgenograficzna, metoda magnetycznego rezonansu jądrowego).
T-W-9Metody luminescencyjne w ocenie materiału roślinnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia pokazowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczen laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu doststecznym potarfi opisać metody oceny materiału roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_K01Ma świadomość społecznego znaczenia przetwarzania materiałów roślinnych i odpowiedzialność za produkcję artykułów żywnościowych wysokiej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości o znaczeniu przetwórstwa przemysłu spożywczego i odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
Treści programoweT-L-1Podstawowe wskażniki jakości materiałów roślinnych przeznaczonych do przetwórstwa.
T-L-3Przygotowanie i ocena wybranego przetworu owocowego/warzywnego.
T-W-1Cele i zadania przetwórstwa drobnotowarowego. Podstawowe metody przetwarzania i konserwacji surowców roślinnych.
T-W-2Charakterystyka kierunków przetwarzania surowców roślinnych na skalę drobnotowarową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia pokazowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczen laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość społeczno-gospodarczego znaczenia przetwórstwa rolno-spożywczego i odpowiedzialności za produkcję wyrobów wysokiej jakości
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_K02Student rozumie iż znajomość właściwości fizycznych materiałów roślinnych jest niezbędna do oceny jakości surowców przeznaczonych do spożycia, do prawidłowego zaplanowania procesu technologicznego oraz trwałości żywności iwarunków jej przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-4Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości fizycznych i technologicznych materiałów roślinnych.
C-5Zapoznanie studentów z fizycznymi metodami oceny materiałów roślinnych.
Treści programoweT-W-6Właściwości fizyczne i technologiczne materiałów roślinnych.
T-W-7Fizyczne metody oceny jakości materiałów roślinnych (metody pomiaru kształtu, objętości i gestości; pomiar własciwości materiałów sypkich; pomiar właściwości sporpcyjnych; pomiar właściwości cieplnych, pomiar właściwości reologicznych, metody spektralne i optyczne).
T-W-8Niedestrukcyjne metody oceny materiałów roślinnych (termografia, metoda rentgenograficzna, metoda magnetycznego rezonansu jądrowego).
T-W-9Metody luminescencyjne w ocenie materiału roślinnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia pokazowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym rozumie znaczenie właściwości fizycznych materiałów roślinnych w ocenie jakości surowców i dla dalszego prawidłowego zaplanowania procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D09_K03Student potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę wlasną i poszanowanie pracy innych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z fizycznymi metodami oceny materiałów roślinnych.
Treści programoweT-L-4Ćwiczenia laboratoryjne - określanie parametrów fizycznych materiałów roślinnych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). Przygotowanie i opracowanie sprawozdań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczen laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0