Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Geologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,70zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb.
W-2Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb
W-3Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej
C-2Poznanie podstawowych metod badań geologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb2
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-6Badania geotechniczne gruntów2
15
wykłady
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.2
T-W-2Geneza, podział i właściwości minerałów4
T-W-3Geneza, podział i właściwości skał magmowych.4
T-W-4Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).2
T-W-5Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.2
T-W-6Geneza, podział i właściwości skał osadowych4
T-W-7Geneza, podział i właściwości skał metamorficznych2
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.4
T-W-9Surowce mineralne Polski.2
T-W-10Właściwości geotechniczne skał. Metody badań geotechnicznych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.6
A-L-3konsultacje1
A-L-4praca w domu3
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Praca własna.10
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.8
A-W-4bibloteka5
A-W-5praca w domu10
A-W-6przygotowanie do zaliczenia10
A-W-7Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe: z teorii przedmiotu oraz praktycznego rozpoznawania minerałów i skał

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C06_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii. Posiada wiedzę na temat budowy Ziemi, procesów powstawania, budowy oraz właściwości minerałów i skał. Zna rolę glebotwórczą minerałów i skał.
ROL_1A_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C06_U01
Student potrafi rozpoznawać podstawowe minerały i skały, które kształtują wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej i są skałą macierzystą gleb. Student poitrafi na podstawie składu mineralogicznego skał okreslić charakter (właściwości chemiczne i fizyczne) zwietrzeliny i powstających z niej gleb. Student potrafi wykonać niektóre badania geotechniczne i interpretować wyniki badań geotechnicznych
ROL_1A_U01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C06_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i ich roli w powstawaniu gleb
ROL_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C06_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii. Posiada wiedzę na temat budowy Ziemi, procesów powstawania, budowy oraz właściwości minerałów i skał. Zna rolę glebotwórczą minerałów i skał.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C06_U01
Student potrafi rozpoznawać podstawowe minerały i skały, które kształtują wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej i są skałą macierzystą gleb. Student poitrafi na podstawie składu mineralogicznego skał okreslić charakter (właściwości chemiczne i fizyczne) zwietrzeliny i powstających z niej gleb. Student potrafi wykonać niektóre badania geotechniczne i interpretować wyniki badań geotechnicznych
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C06_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i ich roli w powstawaniu gleb
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Manecki, Marek Muszyński, Przewodnik do petrografii, AGH, Kraków, 2008
  2. Czubla P., Mizerski W., Świerczewska-Gładysz, Przewodnik do ćwiczeń z geologii, PWN, Warszawa, 2004
  3. Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów, PWN, Warszawa, 2004
  4. Lenczewska-Samotyja E., Łowkis A., Zdrojewska N, Zarys geologii z elementami geologii inżynierskiej i hydrogeologii, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  5. Bolewski A., Mineralogia szczegółowa, Wydawnictwo geologiczne, Warszawa, 1975
  6. Bolewski A., Parachoniak W., Petrografia, Wdawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Elżbieta Liber-Madziarz, Barbara Teisseyre, Mineralogia i petrografia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, ISBN: 8370854621
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997
  3. Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.3
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb2
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-6Badania geotechniczne gruntów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.2
T-W-2Geneza, podział i właściwości minerałów4
T-W-3Geneza, podział i właściwości skał magmowych.4
T-W-4Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).2
T-W-5Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.2
T-W-6Geneza, podział i właściwości skał osadowych4
T-W-7Geneza, podział i właściwości skał metamorficznych2
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.4
T-W-9Surowce mineralne Polski.2
T-W-10Właściwości geotechniczne skał. Metody badań geotechnicznych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.6
A-L-3konsultacje1
A-L-4praca w domu3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Praca własna.10
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.8
A-W-4bibloteka5
A-W-5praca w domu10
A-W-6przygotowanie do zaliczenia10
A-W-7Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C06_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii. Posiada wiedzę na temat budowy Ziemi, procesów powstawania, budowy oraz właściwości minerałów i skał. Zna rolę glebotwórczą minerałów i skał.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W04Zna funkcje i charakterystykę gleb Polski
Cel przedmiotuC-1Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej
Treści programoweT-W-2Geneza, podział i właściwości minerałów
T-W-3Geneza, podział i właściwości skał magmowych.
T-W-6Geneza, podział i właściwości skał osadowych
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.
T-W-5Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.
T-W-7Geneza, podział i właściwości skał metamorficznych
T-W-4Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.
T-W-9Surowce mineralne Polski.
T-W-10Właściwości geotechniczne skał. Metody badań geotechnicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C06_U01Student potrafi rozpoznawać podstawowe minerały i skały, które kształtują wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej i są skałą macierzystą gleb. Student poitrafi na podstawie składu mineralogicznego skał okreslić charakter (właściwości chemiczne i fizyczne) zwietrzeliny i powstających z niej gleb. Student potrafi wykonać niektóre badania geotechniczne i interpretować wyniki badań geotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej
C-2Poznanie podstawowych metod badań geologicznych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Badania geotechniczne gruntów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe: z teorii przedmiotu oraz praktycznego rozpoznawania minerałów i skał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C06_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i ich roli w powstawaniu gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej
C-2Poznanie podstawowych metod badań geologicznych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Badania geotechniczne gruntów
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0