Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Melioracje wodne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Melioracje wodne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy gleboznawstwa melioracyjnego2
T-A-2Przyczyny i objawy nadmiaru wilgoci w glebie3
T-A-3Zebranie materiałów z zakresu gleboznawstwa do projektu drenowania3
T-A-4Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru7
15
wykłady
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji5
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej4
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych3
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami4
T-W-5Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania3
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.2
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia2
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą3
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2obliczenia sieci drenarskiej (zbieracze)2
A-A-3Wykorzystanie map topograficznych wybranego terenu, układ sieci drenarskie (sączki)5
A-A-4Konsultacje projektu odwodnienia drenami2
A-A-5Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje przedmiotowe2
A-W-3Studiowaie literatury przedmiotowej18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C14_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
ROL_1A_W09C-2, C-1T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C14_U01
potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14C-2, C-1T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C14_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
ROL_1A_K03, ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-2, C-1T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C14_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C14_U01
potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C14_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Wyd.IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
  2. Kaczmarczyk S., Nowak L. (Redakcja), Nawadnianie roślin, PRiL, Warszawa, 2006
  3. Cieśliński Zb, Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1997
  4. praca zb. red. Prochal P., Podstawy melioracji rolnych T.I, T II, PWRiL, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2023
  2. ISAP, Prawo Wodne z dnia 20 lipca 2017 roku z późń. zmianami, 2023

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy gleboznawstwa melioracyjnego2
T-A-2Przyczyny i objawy nadmiaru wilgoci w glebie3
T-A-3Zebranie materiałów z zakresu gleboznawstwa do projektu drenowania3
T-A-4Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji5
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej4
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych3
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami4
T-W-5Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania3
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.2
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia2
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą3
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2obliczenia sieci drenarskiej (zbieracze)2
A-A-3Wykorzystanie map topograficznych wybranego terenu, układ sieci drenarskie (sączki)5
A-A-4Konsultacje projektu odwodnienia drenami2
A-A-5Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje przedmiotowe2
A-W-3Studiowaie literatury przedmiotowej18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C14_W01umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W09Zna rolę i rozumie potrzebę optymalnego wykorzystania zasobów wodnych
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
Treści programoweT-A-4Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C14_U01potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
Treści programoweT-A-4Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru
T-A-3Zebranie materiałów z zakresu gleboznawstwa do projektu drenowania
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C14_K01postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
Treści programoweT-A-4Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5
4,0
4,5
5,0