Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,67zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza różnych przykładów nieprawidłowego stosowania tego terminu.2
T-L-2Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.2
T-L-3Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.2
T-L-4Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. Krajobraz naturalny, kulturowy2
T-L-5Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.2
T-L-6Zasoby przyrody i ich ochrona. ekologiczna ocena środowiska z wykorzystaniem ekologicznych grup gatunków roślin2
T-L-7Ocena stosunków siedliskowych wybranego środowiska metodą Ellenberga2
T-L-8Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.3
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych3
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią3
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światło a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm. Cykle biogeochemiczne wybranych pierwiastków.4
T-W-5Ekologia organizmu. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.3
T-W-6Ekologia populacji, funkcjonalne aspekty struktury ekologicznej, zmienność w przestrzeni i w czasie, dynamika2
T-W-7Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.3
T-W-8Interakcje dodatnie między organizmami.3
T-W-9Interakcje ujemne między organizmami3
T-W-10Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się Studenta do zajęć audytoryjnych23
A-L-3Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej10
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta i czytanie wskazanej literatury8
A-W-2Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach30
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C01_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i rozumiał podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu
ROL_1A_W01C-1T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C01_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność porozumiewania się z poprzez komputer, ustnie - praca w grupie
ROL_1A_U11C-1T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C01_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej zywności żywności
ROL_1A_K03C-1T-L-4, T-L-3, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C01_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i rozumiał podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu
2,0
3,0Student zna w niewielkim stopniu relacje ekologiczne
3,5
4,0mu
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C01_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność porozumiewania się z poprzez komputer, ustnie - praca w grupie
2,0
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność porozumiewania się z poprzez komputer
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C01_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej zywności żywności
2,0
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia społecznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ewa Stupnicka-Rodzynkiewicz, T Dąbkowska, Ekologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 2011
  2. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wyd. AR, 1. Bieszczad S., Sobota J. 2003. Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego. Wyd. AR Wrocław., 2003, II

Literatura dodatkowa

  1. Trzaska M, Ekologia i równowaga, Zieleń Miejska 3,22-23, 2021
  2. Tomaszewski M., O zróżnicowaniu desygnatów terminu „ekologia”, Studia Bobolanum 31 nr 1 155-185. DOI: 10.30439/2020.1.8, 2021
  3. Kalinowska A., Ekologia wybór na nowe stulecie, Agencja Reklamowo-Wydaw. A. Grzegorczyk, Stare Babice., 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza różnych przykładów nieprawidłowego stosowania tego terminu.2
T-L-2Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.2
T-L-3Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.2
T-L-4Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. Krajobraz naturalny, kulturowy2
T-L-5Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.2
T-L-6Zasoby przyrody i ich ochrona. ekologiczna ocena środowiska z wykorzystaniem ekologicznych grup gatunków roślin2
T-L-7Ocena stosunków siedliskowych wybranego środowiska metodą Ellenberga2
T-L-8Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.3
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych3
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią3
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światło a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm. Cykle biogeochemiczne wybranych pierwiastków.4
T-W-5Ekologia organizmu. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.3
T-W-6Ekologia populacji, funkcjonalne aspekty struktury ekologicznej, zmienność w przestrzeni i w czasie, dynamika2
T-W-7Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.3
T-W-8Interakcje dodatnie między organizmami.3
T-W-9Interakcje ujemne między organizmami3
T-W-10Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się Studenta do zajęć audytoryjnych23
A-L-3Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej10
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta i czytanie wskazanej literatury8
A-W-2Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach30
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C01_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i rozumiał podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-L-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza różnych przykładów nieprawidłowego stosowania tego terminu.
T-L-2Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w niewielkim stopniu relacje ekologiczne
3,5
4,0mu
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C01_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność porozumiewania się z poprzez komputer, ustnie - praca w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-L-2Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.
T-L-4Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. Krajobraz naturalny, kulturowy
T-L-7Ocena stosunków siedliskowych wybranego środowiska metodą Ellenberga
T-L-5Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność porozumiewania się z poprzez komputer
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C01_K01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej zywności żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-L-4Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. Krajobraz naturalny, kulturowy
T-L-3Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.
T-W-7Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia społecznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności
3,5
4,0
4,5
5,0