Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przechowalnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,60,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,60,25zaliczenie
laboratoriaL6 15 0,80,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin.
W-2Student zna podstawowe gatunki roślin uprawnych i zasady ich uprawy.
W-3Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu fitopatologii i entomologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych.
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślinnych.
C-3Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.5
T-A-2Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań laboratoryjnych.1
T-A-3Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku.1
T-A-4Technologia przechowywania mleka surowego i spożywczego. Badanie cech fizykochemicznych mleka. Ocena świeżości mleka, jego jakości higienicznej i przydatności do przechowywania.1
T-A-5Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich trwałości przechowalniczej. Aktywne wietrzenie ziarna zbóż.2
10
laboratoria
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków i jabłek przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych.6
T-L-2Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka i jabłek przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości.3
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka i jabłek - oznaczanie ubytków masy, suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości.6
15
wykłady
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).8
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.3
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.3
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż.6
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.3
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.2
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych i specjalnych.1
T-W-8Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym2
T-W-9Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu3
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów.4
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Rozwiązywanie zadań
M-5Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów przy wykonywaniu analiz
M-6Analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-7Metoda projektów - raport

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C26_W01
Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania.
ROL_1A_W17C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-5
ROL_1A_C26_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
ROL_1A_W17C-3T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C26_U01
Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
ROL_1A_U13C-2, C-5T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-5
ROL_1A_C26_U02
Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów rolniczych.
ROL_1A_U14C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C26_K01
Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania plonów rolniczych.
ROL_1A_K01C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-5
ROL_1A_C26_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
ROL_1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-6, M-7S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C26_W01
Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania.
2,0Student nie potrafi wymienić procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz określić waunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu zadowalającym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu ponad dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
ROL_1A_C26_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,0Student potrafi wymienić sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,5Student potrafi wymienić i w stopniu podstawowym opisać sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C26_U01
Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych, a także analizować i interpretować ich wzajemne zależności.
ROL_1A_C26_U02
Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów rolniczych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C26_K01
Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania plonów rolniczych.
2,0Student nie ma świadomości ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania plonów rolniczych.
3,0Student jest zorientowany w stopniu podstawowym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych.
3,5Student jest zorientowany w stopniu zadowalającyn na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych.
4,0Student jest zorientowany w stopniu dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych.
4,5Student jest zorientowany w stopniu ponad dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych.
5,0Student jest zorientowany w stopniu bardzo dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych. Postrzega relacje między nowymi technologiamii a jakością produktu końcowego.
ROL_1A_C26_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
2,0Student nie potrafi ocenić ryzyka i skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.

Literatura podstawowa

  1. Sęk T., Przybył J., Zbiór, obróbka i przechowalnictwo roślin okopowych, Wydaw. AR, Poznań, 2004
  2. Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
  3. Trybała M., Produkcja i przechowywanie płodów rolniczych, Wydaw. AR, Wrocław, 1999
  4. Jurga R., Przetwórstwo zbóż, WSiP, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wydaw. ART, Olsztyn, 2003
  2. Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.5
T-A-2Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań laboratoryjnych.1
T-A-3Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku.1
T-A-4Technologia przechowywania mleka surowego i spożywczego. Badanie cech fizykochemicznych mleka. Ocena świeżości mleka, jego jakości higienicznej i przydatności do przechowywania.1
T-A-5Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich trwałości przechowalniczej. Aktywne wietrzenie ziarna zbóż.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków i jabłek przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych.6
T-L-2Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka i jabłek przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości.3
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka i jabłek - oznaczanie ubytków masy, suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).8
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.3
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.3
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż.6
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.3
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.2
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych i specjalnych.1
T-W-8Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym2
T-W-9Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów.4
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C26_W01Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych.
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślinnych.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż.
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych i specjalnych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-A-3Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku.
T-A-5Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich trwałości przechowalniczej. Aktywne wietrzenie ziarna zbóż.
T-A-4Technologia przechowywania mleka surowego i spożywczego. Badanie cech fizykochemicznych mleka. Ocena świeżości mleka, jego jakości higienicznej i przydatności do przechowywania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz określić waunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu zadowalającym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu ponad dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C26_W02Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-8Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym
T-W-9Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,0Student potrafi wymienić sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,5Student potrafi wymienić i w stopniu podstawowym opisać sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C26_U01Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślinnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż.
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych i specjalnych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-A-3Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku.
T-A-5Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich trwałości przechowalniczej. Aktywne wietrzenie ziarna zbóż.
T-A-4Technologia przechowywania mleka surowego i spożywczego. Badanie cech fizykochemicznych mleka. Ocena świeżości mleka, jego jakości higienicznej i przydatności do przechowywania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych, a także analizować i interpretować ich wzajemne zależności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C26_U02Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-8Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym
T-A-2Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań laboratoryjnych.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków i jabłek przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych.
T-L-2Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka i jabłek przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości.
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka i jabłek - oznaczanie ubytków masy, suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Rozwiązywanie zadań
M-5Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów przy wykonywaniu analiz
M-6Analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-7Metoda projektów - raport
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C26_K01Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania plonów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślinnych.
Treści programoweT-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż.
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych i specjalnych.
T-W-9Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania plonów rolniczych.
3,0Student jest zorientowany w stopniu podstawowym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych.
3,5Student jest zorientowany w stopniu zadowalającyn na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych.
4,0Student jest zorientowany w stopniu dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych.
4,5Student jest zorientowany w stopniu ponad dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych.
5,0Student jest zorientowany w stopniu bardzo dobrym na nowe technologie przechowywania plonów rolniczych. Postrzega relacje między nowymi technologiamii a jakością produktu końcowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C26_K02Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych.
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślinnych.
C-3Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości produktów rolniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż.
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych i specjalnych.
T-W-8Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym
T-W-9Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.
T-A-4Technologia przechowywania mleka surowego i spożywczego. Badanie cech fizykochemicznych mleka. Ocena świeżości mleka, jego jakości higienicznej i przydatności do przechowywania.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków i jabłek przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych.
T-L-2Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka i jabłek przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości.
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka i jabłek - oznaczanie ubytków masy, suchej masy, ekstraktu ogólnego, zawartości cukrów redukujących, witaminy C, kwasowości ogólnej oraz skrobiowości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-6Analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-7Metoda projektów - raport
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-5Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić ryzyka i skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania żywności.