Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy fizjologiczne odporności roślin na stres:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy fizjologiczne odporności roślin na stres | ||
Specjalność | Rolnictwo integrowane i ekologiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii ogólnej oraz fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wpływem abiotycznych oraz biotycznych czynników środowiskowych na rośliny uprawne. |
C-2 | Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami odporności roślin uprawnych na stresy abiotyczne oraz biotyczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stres roślin wywołany niedoborem wody. | 2 |
T-A-2 | Stres u rośin wywołany niedoborami pokarmowymi. | 2 |
T-A-3 | Stres oksydacyjny. | 2 |
T-A-4 | Metody łagodzenia skutków stresów u roślin. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Roślina w warunkach stresu środowiskowego (pojęcia stresu, stresora i reakcji stresowej). Elementy odporności roslin uprawnych na stresy. | 2 |
T-W-2 | Stresy wywołane abiotycznymi czynnikami środowikowymi (stres wodny, termiczny, zasolenia, oksydacyjny, wywołany pestycydami oraz zanieczyszczeniami antropogenicznymi). Odporność roślin na abiotyczne czynniki stresogenne. | 13 |
T-W-3 | Stres wywołany biotycznymi czynnikami stresowymi oraz mechanizmy i rodzaje odporności roślin na choroby. Stres allelopatyczny ( mechanizmy oddziaływań allelopatycznych, allelopatia w agrosystemach). | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D02_W01 Zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne. | ROL_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
ROL_1A_D02_W02 Zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe. | ROL_1A_W18 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D02_U01 Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy w produkcji roślinnej | ROL_1A_U10, ROL_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D02_K01 Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji oraz znaczenia produkcji żywności wysokiej jakości. | ROL_1A_K04, ROL_1A_K06, ROL_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D02_W01 Zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym zna wpływ podstawowych abiotycznych oraz biotycznych czynników stresowych na rośliny uprawne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D02_W02 Zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym zna elementy fizjologicznej odporności roślin uprawnych na abiotyczne oraz biotyczne czynniki stresowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D02_U01 Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologicznych podstaw odporności roślin na stresy w produkcji roślinnej | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym umie oceniać i przewidywać skutki stresów u roślin uprawnych oraz umie stosować metody łagodzenia tych stresów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D02_K01 Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji oraz znaczenia produkcji żywności wysokiej jakości. | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość ciągłego uczenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozłowska Monika, Fizjologia Roślin, PWRiL, Poznań, 2007