Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania jakością | ||
Specjalność | Rolnictwo integrowane i ekologiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ekonomiki i organizacji produkcji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością |
C-2 | Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji |
C-3 | Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe) |
C-4 | Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dokumentowanie systemu zarządzania jakością. Narzędzia i metody wspomagające zarządzanie jakością. Kształtowanie jakości w cyklu życia produktu. Zapewnienie jakości w procesach logistycznych. Struktura kosztów w jakości. Wspomaganie informatyczne systemu zarządzania jakością. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarządzania jakością.Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością. 8 zasad zarządzania jakością. Zarządzanie i doskonalenie. System powszechnego zarządzania jakością (TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 13 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Objaśnienie. |
M-3 | Dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D03_W01 Ma ogólną wiedzę o rodzajach systemów zarządzania jakością, ich autorach, zagadnieniach związanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej | ROL_1A_W19, ROL_1A_W13, ROL_1A_W02 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D03_U01 Potrafi analizować, identyfikować i porzadkować procesy w organizacjach typowych dla produkcji rolniczej na użytek doskonalenia jakości ich funkcjonowania w oparciu o system zarządzania jakością ISO 9000 oraz inne systemy branżowe. Potrafi przygotować propozycje działań ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu | ROL_1A_U05, ROL_1A_U19 | — | — | C-2, C-4 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D03_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na współpracę zespołową, zdaje sobie sprawę jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrożenie systemu zarządzania jakością, rozumie konieczność zapewnienia systematyczności w działaniach ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu. | ROL_1A_K06, ROL_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D03_W01 Ma ogólną wiedzę o rodzajach systemów zarządzania jakością, ich autorach, zagadnieniach związanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczny zasób wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D03_U01 Potrafi analizować, identyfikować i porzadkować procesy w organizacjach typowych dla produkcji rolniczej na użytek doskonalenia jakości ich funkcjonowania w oparciu o system zarządzania jakością ISO 9000 oraz inne systemy branżowe. Potrafi przygotować propozycje działań ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczne umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D03_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na współpracę zespołową, zdaje sobie sprawę jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrożenie systemu zarządzania jakością, rozumie konieczność zapewnienia systematyczności w działaniach ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczne kompetencje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hamrol A., Zarządzanie jakością., PWN, Warszawa, 2013
- Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością. Podstawowe problemy i metody., PWN, Warszawa-Kraków, 2011
- PN-EN ISO 9000:2015 -Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia., PKN, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Problemy jakości., Czasopismo