Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wielkotowarowa produkcja ogrodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wielkotowarowa produkcja ogrodnicza
Specjalność Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 35 3,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny, zasad uprawy,nawożenia organicznego i mineralnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
C-3Zaznajomienie z podstawowymi grupami roślin ogrodniczych, ich wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz metodami produkcji w polu i pod osłonami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych i metody produkcji najważniejszych gospodarczo gatunków10
10
wykłady
T-W-1Cele, zadania i znaczenie produkcji ogrodniczej w Polsce. Organizacja wielkotowarowej produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych.10
T-W-2Wymagania klimatyczno-glebowe roślin w produkcji ogrodniczej. Osłony stosowane w wielkotowarowej produkcji. Podłoża ogrodnicze. Materiał wyjściowy do produkcji ogrodniczej.15
T-W-3Sposoby uprawy roli i roślin ogrodniczych w polu i pod osłonami. Nawożenie, nawadnianie i ochrona wielkotowarowych upraw ogrodniczych.10
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia38
A-W-3Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D15_W01
Student charakteryzuje najważniejsze grupy uprawne roślin ogrodniczych
ROL_1A_W11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2
ROL_1A_D15_W02
Student ma podstawową wiedzę na temat wymagań uprawowych i metod uprawy roślin ogrodniczych w produkcji wielkotowarowej
ROL_1A_W19, ROL_1A_W18, ROL_1A_W11, ROL_1A_W07C-3T-A-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D15_U01
Student potrafi wyszukać producentów poszczególnych grup uprawnych roślin ogrodniczych oraz rynki zbytu w Polsce i Europie
ROL_1A_U01, ROL_1A_U03C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ROL_1A_D15_U02
Student umie zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U05, ROL_1A_U07C-3T-A-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D15_K01
Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie
ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05C-1, C-2T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ROL_1A_D15_K02
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D15_W01
Student charakteryzuje najważniejsze grupy uprawne roślin ogrodniczych
2,0
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie, zna podstawowe gatunki
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D15_W02
Student ma podstawową wiedzę na temat wymagań uprawowych i metod uprawy roślin ogrodniczych w produkcji wielkotowarowej
2,0
3,0Student posiada małą wiedzę na temat wymagań uprawowych i metod wielkotowatowej produkcji wybranych roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D15_U01
Student potrafi wyszukać producentów poszczególnych grup uprawnych roślin ogrodniczych oraz rynki zbytu w Polsce i Europie
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogrodniczych, potrafi wyszukać producenów oraz rynki zbytu
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D15_U02
Student umie zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić uwarunkowania ekonomiczne
2,0
3,0Student jest mało zorientowany w odniesieniu do planowania technologii produkcji wybranych roślin ogrodniczych i uwarunkowań ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D15_K01
Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach i słabo orientuje się w pozyskiwaniu informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D15_K02
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
2,0
3,0Student wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu i pozyskiwaniem nowych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wińska-Krysiak M., Wrochna M., Przygotowanie i planowanie produkcji ogrodniczej, rea, Warszawa, 2009
  2. M. Orłowski (red.)., Polowa uprawa warzyw, Brasika, Szczecin, 2000
  3. H. Chmiel (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2011
  4. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
  5. Ostrowski W., Nowoczesne sadownictwo, Wydaw. AR, Szczecin, 1996
  6. T. Pudelski (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, PWRiL, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Hasło Ogrodnicze, Warzywa; Sad Nowoczesny, Owoce Warz. Kwiaty, Działkowiec, 2023
  2. Biznes ogrodniczy, Ogólnopolski magazyn branży ogrodniczej, 2023
  3. Pod Osłonami - Uprawy w szklarniach i tunelach, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2023
  4. Szkółkarstwo, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2023
  5. Szklarnie, tunele, osłony, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2023

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych i metody produkcji najważniejszych gospodarczo gatunków10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele, zadania i znaczenie produkcji ogrodniczej w Polsce. Organizacja wielkotowarowej produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych.10
T-W-2Wymagania klimatyczno-glebowe roślin w produkcji ogrodniczej. Osłony stosowane w wielkotowarowej produkcji. Podłoża ogrodnicze. Materiał wyjściowy do produkcji ogrodniczej.15
T-W-3Sposoby uprawy roli i roślin ogrodniczych w polu i pod osłonami. Nawożenie, nawadnianie i ochrona wielkotowarowych upraw ogrodniczych.10
35

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia38
A-W-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D15_W01Student charakteryzuje najważniejsze grupy uprawne roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji roślin ogrodniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
C-3Zaznajomienie z podstawowymi grupami roślin ogrodniczych, ich wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz metodami produkcji w polu i pod osłonami.
Treści programoweT-W-1Cele, zadania i znaczenie produkcji ogrodniczej w Polsce. Organizacja wielkotowarowej produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych i metody produkcji najważniejszych gospodarczo gatunków
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie, zna podstawowe gatunki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D15_W02Student ma podstawową wiedzę na temat wymagań uprawowych i metod uprawy roślin ogrodniczych w produkcji wielkotowarowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
ROL_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji roślin ogrodniczych i stosowanych technologii
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z podstawowymi grupami roślin ogrodniczych, ich wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz metodami produkcji w polu i pod osłonami.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych i metody produkcji najważniejszych gospodarczo gatunków
T-W-2Wymagania klimatyczno-glebowe roślin w produkcji ogrodniczej. Osłony stosowane w wielkotowarowej produkcji. Podłoża ogrodnicze. Materiał wyjściowy do produkcji ogrodniczej.
T-W-3Sposoby uprawy roli i roślin ogrodniczych w polu i pod osłonami. Nawożenie, nawadnianie i ochrona wielkotowarowych upraw ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada małą wiedzę na temat wymagań uprawowych i metod wielkotowatowej produkcji wybranych roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D15_U01Student potrafi wyszukać producentów poszczególnych grup uprawnych roślin ogrodniczych oraz rynki zbytu w Polsce i Europie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
Treści programoweT-W-1Cele, zadania i znaczenie produkcji ogrodniczej w Polsce. Organizacja wielkotowarowej produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych i metody produkcji najważniejszych gospodarczo gatunków
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogrodniczych, potrafi wyszukać producenów oraz rynki zbytu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D15_U02Student umie zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić uwarunkowania ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U05Potrafi zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U07Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z podstawowymi grupami roślin ogrodniczych, ich wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz metodami produkcji w polu i pod osłonami.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych i metody produkcji najważniejszych gospodarczo gatunków
T-W-2Wymagania klimatyczno-glebowe roślin w produkcji ogrodniczej. Osłony stosowane w wielkotowarowej produkcji. Podłoża ogrodnicze. Materiał wyjściowy do produkcji ogrodniczej.
T-W-3Sposoby uprawy roli i roślin ogrodniczych w polu i pod osłonami. Nawożenie, nawadnianie i ochrona wielkotowarowych upraw ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest mało zorientowany w odniesieniu do planowania technologii produkcji wybranych roślin ogrodniczych i uwarunkowań ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D15_K01Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
Treści programoweT-W-1Cele, zadania i znaczenie produkcji ogrodniczej w Polsce. Organizacja wielkotowarowej produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach i słabo orientuje się w pozyskiwaniu informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D15_K02Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
C-3Zaznajomienie z podstawowymi grupami roślin ogrodniczych, ich wymaganiami klimatyczno-glebowymi oraz metodami produkcji w polu i pod osłonami.
Treści programoweT-W-1Cele, zadania i znaczenie produkcji ogrodniczej w Polsce. Organizacja wielkotowarowej produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych i metody produkcji najważniejszych gospodarczo gatunków
T-W-2Wymagania klimatyczno-glebowe roślin w produkcji ogrodniczej. Osłony stosowane w wielkotowarowej produkcji. Podłoża ogrodnicze. Materiał wyjściowy do produkcji ogrodniczej.
T-W-3Sposoby uprawy roli i roślin ogrodniczych w polu i pod osłonami. Nawożenie, nawadnianie i ochrona wielkotowarowych upraw ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu i pozyskiwaniem nowych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0