Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Rolnictwo precyzyjne
Sylabus przedmiotu Stosowanie środków ochrony roślin sprzętem naziemnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Stosowanie środków ochrony roślin sprzętem naziemnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych wiadomości za zakresu hydrauliki płynów oraz umiejętność czytania schematów maszyn i urządzeń |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy, działania oraz zasad doboru i eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w ochronie roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sprawdzenie stanu technicznego poszczególnych urządzeń opryskiwacza pod kątem ich wpływu na jakość wykonania zabiegu. Kalibracja opryskiwacza. Dobór parametrów pracy i regulacje opryskiwacza. Dobór rozpylaczy. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sposoby stosowania środków ochrony roślin w zależności od ich formy użytkowej i ich przeznaczenia. Budowa i zasada działania oraz regulacje maszyn i urządzeń stosowanych w ochronie roślin. Rozwiązania techniczne ograniczające lub zapobiegające skażeniu środowiska. Postępowanie ze sprzętem przed zabiegiem i po zabiegu wykonanym przy użyciu środków ochrony roślin. Zasady przeprowadzania zabiegów ochrony roślin: Potwierdzanie sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin. Oddziaływanie środków ochrony roślin na organizmy pożyteczne. Zmiany zachodzące w środowisku na skutek stosowania środków ochrony roślin i sposoby ich ograniczania. Następstwa stosowania środków ochrony roślin na jakość produktów spożywczych. Środki ochrony środowiska wodnego i wody pitnej, w tym zasady doboru środków ochrony roślin pod kątem wpływu ma środowisko wodne i wodę pitną. Stosowanie środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk. Postępowanie ze środkami ochrony roślin i opróżnionymi opakowaniami po środkach ochrony roślin oraz pozostałościami cieczy użytkowej po zabiegu. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do aktywnej dyskusji na zajęciach | 4 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium - test |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C17_W01 posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących nowe systemy zwalczania chorób i szkodników sprzętem naziemnym | ROL_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C17_U01 potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania związane z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych z wykorzystaniem sprzętu naziemnego do aplikacji srodków ochrony rośin | ROL_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C17_K01 ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję rolniczą z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego | ROL_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C17_W01 posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących nowe systemy zwalczania chorób i szkodników sprzętem naziemnym | 2,0 | |
3,0 | Student identyfikuje maszyny i narzędzia oraz ich podstawowe zespoły i regulacje w odniesieniu do programu nauczania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C17_U01 potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania związane z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych z wykorzystaniem sprzętu naziemnego do aplikacji srodków ochrony rośin | 2,0 | |
3,0 | Student umie opisać zasadę działania większości poznanych oraz zaproponować i przeprowadzić regulacje wybranych maszyn i narzędzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C17_K01 ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję rolniczą z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanych z przedmiotem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hołownicki R., Technika opryskiwania roślin, Planttpress Sp. o.o., Kraków, 2014
- Dreszer K., Pawłowski T., Szczepaniak J., Szymanek M., Tanaś W., Maszyny rolnicze, PIMR, Poznań, 2008
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza - Narzędzia i maszyny rolnicze, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2012
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Technika Rolnicza Leśna Ogrodnicza, Inżynieria Rolnicza (Agricultural Engineering), Rolniczy Przegląd Techniczny