Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia w rolnictwie precyzyjnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny i urządzenia w rolnictwie precyzyjnym | ||
Specjalność | Rolnictwo precyzyjne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana ogólna znajomość z zakresu maszynoznawstwa rolniczego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie rozwiązań konstrukcyjnych maszyn rolniczych pracujących w systemie rolnictwa precyzyjnego oraz wybranych metod oceny ich pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Symulacja zmiennego dawkowania środków ochrony roślin. Symulacja zmiennego dawkowania nawozu. Wpływ wybranych parametrów na precyzję wykonywanych zabiegów. | 5 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zapoznanie z budową i zasadą działania nowoczesnych maszyn rolniczych do zmiennej aplikacji środków produkcji w warunkach terenowych | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania stawiane maszynom i urządzeniom stosowanych w rolnictwie precyzyjnym. Globalne i lokalne systemy pozycjonowania. Korekta sygnału a dokładność pozycjonowania sprzętu technicznego i precyzja wykonania zabiegu. Prowadzenie i naprowadzanie agregatów rolniczych, w tym systemy prowadzenia równoległego. Mechatronika w maszynach i urządzeniach rolniczych – wybrane zagadnienia. Rozwiązania techniczne wybranych maszyn i urządzeń do: zmiennej uprawy roli, zmiennego wysiewu siewu nasion, zmiennej aplikacji nawozów i środków ochrony roślin. Dostosowanie ciągników i kombajnów do potrzeb rolnictwa precyzyjnego. Zdalna kontrola pracy maszyn. Roboty i systemy autonomiczne w rolnictwie precyzyjnym. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium - test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D17_W01 posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej w odniesieniu do wiadomości o wykorzystaniu i działaniu maszyn i narzędzi stosowanych w rolnictwie precyzyjnym | ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D17_U01 posiada umiejętność stosowania w praktyce rolniczej wybranych rozwiązań technicznych będacych elementem rolnictwa precyzyjnego | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-T-1, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D17_K01 ma świadomość znaczenia nowoczesnych rozwiązań technicznych rolnictwa precyzyjnego dla ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i ich roli w rozwoju przedsiębiorczości | ROL_2A_K03 | — | — | C-1 | T-T-1, T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D17_W01 posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej w odniesieniu do wiadomości o wykorzystaniu i działaniu maszyn i narzędzi stosowanych w rolnictwie precyzyjnym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ogólną orientację o nowoczesnych rozwiązaniach technicznych stosowanych w maszynach rolniczych pracujących w systemie rolnictwa precyzyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D17_U01 posiada umiejętność stosowania w praktyce rolniczej wybranych rozwiązań technicznych będacych elementem rolnictwa precyzyjnego | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaproponować zastosowanie wybranego rozwiązania technicznego do określonej sytuacji z zakresu praktyki rolniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D17_K01 ma świadomość znaczenia nowoczesnych rozwiązań technicznych rolnictwa precyzyjnego dla ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i ich roli w rozwoju przedsiębiorczości | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość znaczenia stosowania omawianych na zajęciach rozwiazań technicznych, co przejawia się uczęszczaniem na zajęcia i aktywnego w nich uczestnictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ekielski A., Wesołowski K., Systemy agrotroniczne, Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, Gdańsk, 2019
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza, UP Poznań, Poznań, 2012
Literatura dodatkowa
- Walczykova M. (red.), Pozyskiwanie i wykorzystanie informacji w rolnictwie precyzyjnym, PTIR, Kraków, 2016
- Dawidowski J.B., Dobek T., Jurga J., Rolnictwo precyzyjne, PTIR, Kraków, 2011, Rozdział w monografii pod red. Juliszewski T., Kurpaska S.: Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowanie. s. 66-86