Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Sylabus przedmiotu Gospodarka nawozowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka nawozowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, mikrobiologii i gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem prawa i zarządzania środowiskowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki i działania nowych nawozów oraz praktykowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu i gospodarstwie rolnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu oraz w gospodarstwie rolnym. Komputerowe doradztwo nawozowe. | 4 |
4 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Wartość wizualna roslin rolniczych oraz ocena obiawów zaopatrzenia i niedostatku roślin rolniczych w składniki nawozowe. | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej. Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych. Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej, komunalnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin. Bilans substancji organicznej w glebie. | 6 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciacj | 4 |
A-A-2 | konsultacje | 6 |
A-A-3 | samokształcenie | 15 |
25 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | udział w zajęciach | 4 |
A-T-2 | konsultacje | 6 |
A-T-3 | samokształcenie | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 6 |
A-W-2 | konsultacje | 4 |
A-W-3 | samokształcenie | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_W01 Ma wiedzę z zakresu stosowania technologii i nawożenia upraw rolniczych | ROSUR_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_U01 Potrafi rozpoznawać i stosować racjonalne nawożenie w uprawach rolniczych | ROSUR_10-_U03, ROSUR_10-_U06, ROSUR_10-_U07 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_K01 Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów nawozowych upraw rolniczych oraz świadom wpływu stosowanego nawożenia na środowisko | ROSUR_10-_K01, ROSUR_10-_K03, ROSUR_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_W01 Ma wiedzę z zakresu stosowania technologii i nawożenia upraw rolniczych | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu stosowania technologii i nawożenia upraw rolniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_U01 Potrafi rozpoznawać i stosować racjonalne nawożenie w uprawach rolniczych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozpoznawać i stosować racjonalne nawożenie roslin uprawach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_K01 Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów nawozowych upraw rolniczych oraz świadom wpływu stosowanego nawożenia na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Jest świadom wpływu stosowanego nawożenia na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. II, PWRiL, Poznań, Poznań, 2008
- S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL Warszawa, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Ustawy dot. nawożenia, 2020