Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych

Sylabus przedmiotu Ocena stanu upraw rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Ocena stanu upraw rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu: chemii, mikrobiologii i chemii rolnej ze szczególnym uwzględnieniem prawa i zarządzania środowiskowego, biologii i morfologii roślin, wymagań siedliskowych i agrotechnicznych roślin uprawnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu oddziaływania i współdziałania nawozów oraz środków wspomagających uprawę gleby na jakość plonów i stan upraw roślin uprawnych na gruntach ornych i użytkach zielonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wskaźniki jakości plonów roślin (makro-, mikroskładniki, stosunki jonowe). Oddziaływanie nawozów, środków poprawiających właściwości gleby oraz odpadów na jakość odżywczą i handlową plonów roślin. Charakterystyka innych czynników wpływających na jakość plonów roślin. Podstawowe analizy chemiczne plonów roślin określające ich jakość. Potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin. Wykorzystanie metod oceniających stan fizjologiczny upraw rolniczych. Waloryzacja i ocena stanu użytków zielonych w zależności od czynników siedliska i sposobów ich eksploatacji. Waloryzacja i ocena stanu upraw rolniczych. Metody prognozowania pojawu szkodników w uprawach rolniczych. Kryteria prognozowania i sygnalizacji szkodników i chorób roślinnych. Ocena szkodliwości najważniejszych szkodników i chorób w wybranych uprawach rolniczych, w oparciu o stały monitoring i progi ekonomicznej szkodliwości. Ocena stanu uwilgotnienia gleby w oparciu o cechy morfologiczne profilu glebowego. Wstępna organoleptyczna ocena wilgotności gleby. Metoda oparta o pomiar przenikalności elektrycznej. Metoda tensometryczna. Przygotowanie prób do pomiarów grawimetrycznych. Ocena potrzeb odwodnienia badanej gleby. Zagrożenia występujące i okresy krytyczne w uprawach ogrodniczych. Ocena stanu upraw ogrodniczych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach30
A-A-2konsultacje10
A-A-3samokształcenie35
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-20_W01
Ma wiedzę z zakresu prowadzonej oceny upraw rolniczych.
ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W03, ROSUR_10-_W04, ROSUR_10-_W05, ROSUR_10-_W07C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-20_U01
Potrafi samodzielnie dokonać oceny stanu wybranych upraw rolniczych.
ROSUR_10-_U06, ROSUR_10-_U02, ROSUR_10-_U01C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-20_K01
Ma świadomość wpływu rolnictwa na środowisko i wpływu czynników na stan upraw rolniczych.
ROSUR_10-_K03, ROSUR_10-_K02C-1T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-20_W01
Ma wiedzę z zakresu prowadzonej oceny upraw rolniczych.
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu prowadzonej oceny upraw rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-20_U01
Potrafi samodzielnie dokonać oceny stanu wybranych upraw rolniczych.
2,0
3,0Potrafi samodzielnie dokonać oceny stanu wybranych upraw rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-20_K01
Ma świadomość wpływu rolnictwa na środowisko i wpływu czynników na stan upraw rolniczych.
2,0
3,0Ma świadomość wpływu rolnictwa na środowisko i wpływu czynników na stan upraw rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Grzebisz, Nawożenie roślin uprawnych. Cz. I i II, PWRiL, Warszawa, 2008
  2. J. Jadczyszyn, Zalecenia nawozowe dla roślin uprawnych., Wyd, IUNG PIB w Puławach, Puławy, 2015
  3. Red. K. Zalweski, Szkody łowieckie., ZG PZŁ., Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wskaźniki jakości plonów roślin (makro-, mikroskładniki, stosunki jonowe). Oddziaływanie nawozów, środków poprawiających właściwości gleby oraz odpadów na jakość odżywczą i handlową plonów roślin. Charakterystyka innych czynników wpływających na jakość plonów roślin. Podstawowe analizy chemiczne plonów roślin określające ich jakość. Potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin. Wykorzystanie metod oceniających stan fizjologiczny upraw rolniczych. Waloryzacja i ocena stanu użytków zielonych w zależności od czynników siedliska i sposobów ich eksploatacji. Waloryzacja i ocena stanu upraw rolniczych. Metody prognozowania pojawu szkodników w uprawach rolniczych. Kryteria prognozowania i sygnalizacji szkodników i chorób roślinnych. Ocena szkodliwości najważniejszych szkodników i chorób w wybranych uprawach rolniczych, w oparciu o stały monitoring i progi ekonomicznej szkodliwości. Ocena stanu uwilgotnienia gleby w oparciu o cechy morfologiczne profilu glebowego. Wstępna organoleptyczna ocena wilgotności gleby. Metoda oparta o pomiar przenikalności elektrycznej. Metoda tensometryczna. Przygotowanie prób do pomiarów grawimetrycznych. Ocena potrzeb odwodnienia badanej gleby. Zagrożenia występujące i okresy krytyczne w uprawach ogrodniczych. Ocena stanu upraw ogrodniczych.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach30
A-A-2konsultacje10
A-A-3samokształcenie35
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PDROSUR-20_W01Ma wiedzę z zakresu prowadzonej oceny upraw rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W03Ma wiedzę z zakresu glebowych, wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W04Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin uprawnych oraz metod ich zwalczania
ROSUR_10-_W05Ma wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych, ogrodniczych, stosowanych technologii i nawożenia
ROSUR_10-_W07Ma wiedzę z zakresu prawidłowej oceny upraw rolniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu oddziaływania i współdziałania nawozów oraz środków wspomagających uprawę gleby na jakość plonów i stan upraw roślin uprawnych na gruntach ornych i użytkach zielonych.
Treści programoweT-A-1Wskaźniki jakości plonów roślin (makro-, mikroskładniki, stosunki jonowe). Oddziaływanie nawozów, środków poprawiających właściwości gleby oraz odpadów na jakość odżywczą i handlową plonów roślin. Charakterystyka innych czynników wpływających na jakość plonów roślin. Podstawowe analizy chemiczne plonów roślin określające ich jakość. Potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin. Wykorzystanie metod oceniających stan fizjologiczny upraw rolniczych. Waloryzacja i ocena stanu użytków zielonych w zależności od czynników siedliska i sposobów ich eksploatacji. Waloryzacja i ocena stanu upraw rolniczych. Metody prognozowania pojawu szkodników w uprawach rolniczych. Kryteria prognozowania i sygnalizacji szkodników i chorób roślinnych. Ocena szkodliwości najważniejszych szkodników i chorób w wybranych uprawach rolniczych, w oparciu o stały monitoring i progi ekonomicznej szkodliwości. Ocena stanu uwilgotnienia gleby w oparciu o cechy morfologiczne profilu glebowego. Wstępna organoleptyczna ocena wilgotności gleby. Metoda oparta o pomiar przenikalności elektrycznej. Metoda tensometryczna. Przygotowanie prób do pomiarów grawimetrycznych. Ocena potrzeb odwodnienia badanej gleby. Zagrożenia występujące i okresy krytyczne w uprawach ogrodniczych. Ocena stanu upraw ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu prowadzonej oceny upraw rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PDROSUR-20_U01Potrafi samodzielnie dokonać oceny stanu wybranych upraw rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_U06Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych i biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROSUR_10-_U02Potrafi rozpoznać gatunki roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
ROSUR_10-_U01Potrafi rozpoznać podstawowe cechy elementów środowiska wywierające wpływ na produkcję rolniczą
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu oddziaływania i współdziałania nawozów oraz środków wspomagających uprawę gleby na jakość plonów i stan upraw roślin uprawnych na gruntach ornych i użytkach zielonych.
Treści programoweT-A-1Wskaźniki jakości plonów roślin (makro-, mikroskładniki, stosunki jonowe). Oddziaływanie nawozów, środków poprawiających właściwości gleby oraz odpadów na jakość odżywczą i handlową plonów roślin. Charakterystyka innych czynników wpływających na jakość plonów roślin. Podstawowe analizy chemiczne plonów roślin określające ich jakość. Potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin. Wykorzystanie metod oceniających stan fizjologiczny upraw rolniczych. Waloryzacja i ocena stanu użytków zielonych w zależności od czynników siedliska i sposobów ich eksploatacji. Waloryzacja i ocena stanu upraw rolniczych. Metody prognozowania pojawu szkodników w uprawach rolniczych. Kryteria prognozowania i sygnalizacji szkodników i chorób roślinnych. Ocena szkodliwości najważniejszych szkodników i chorób w wybranych uprawach rolniczych, w oparciu o stały monitoring i progi ekonomicznej szkodliwości. Ocena stanu uwilgotnienia gleby w oparciu o cechy morfologiczne profilu glebowego. Wstępna organoleptyczna ocena wilgotności gleby. Metoda oparta o pomiar przenikalności elektrycznej. Metoda tensometryczna. Przygotowanie prób do pomiarów grawimetrycznych. Ocena potrzeb odwodnienia badanej gleby. Zagrożenia występujące i okresy krytyczne w uprawach ogrodniczych. Ocena stanu upraw ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie dokonać oceny stanu wybranych upraw rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PDROSUR-20_K01Ma świadomość wpływu rolnictwa na środowisko i wpływu czynników na stan upraw rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_K03Rozumie konieczność dostosowania elementów działalności rolniczej do zmiennych warunków środowiskowych, gospodarczych i do obowiązujących przepisów
ROSUR_10-_K02Ma świadomość istnienia powiązań i zależności produkcji rolniczej z elementami środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu oddziaływania i współdziałania nawozów oraz środków wspomagających uprawę gleby na jakość plonów i stan upraw roślin uprawnych na gruntach ornych i użytkach zielonych.
Treści programoweT-A-1Wskaźniki jakości plonów roślin (makro-, mikroskładniki, stosunki jonowe). Oddziaływanie nawozów, środków poprawiających właściwości gleby oraz odpadów na jakość odżywczą i handlową plonów roślin. Charakterystyka innych czynników wpływających na jakość plonów roślin. Podstawowe analizy chemiczne plonów roślin określające ich jakość. Potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin. Wykorzystanie metod oceniających stan fizjologiczny upraw rolniczych. Waloryzacja i ocena stanu użytków zielonych w zależności od czynników siedliska i sposobów ich eksploatacji. Waloryzacja i ocena stanu upraw rolniczych. Metody prognozowania pojawu szkodników w uprawach rolniczych. Kryteria prognozowania i sygnalizacji szkodników i chorób roślinnych. Ocena szkodliwości najważniejszych szkodników i chorób w wybranych uprawach rolniczych, w oparciu o stały monitoring i progi ekonomicznej szkodliwości. Ocena stanu uwilgotnienia gleby w oparciu o cechy morfologiczne profilu glebowego. Wstępna organoleptyczna ocena wilgotności gleby. Metoda oparta o pomiar przenikalności elektrycznej. Metoda tensometryczna. Przygotowanie prób do pomiarów grawimetrycznych. Ocena potrzeb odwodnienia badanej gleby. Zagrożenia występujące i okresy krytyczne w uprawach ogrodniczych. Ocena stanu upraw ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość wpływu rolnictwa na środowisko i wpływu czynników na stan upraw rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0