Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Sylabus przedmiotu Ocena stanu upraw rolniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena stanu upraw rolniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu: chemii, mikrobiologii i chemii rolnej ze szczególnym uwzględnieniem prawa i zarządzania środowiskowego, biologii i morfologii roślin, wymagań siedliskowych i agrotechnicznych roślin uprawnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu oddziaływania i współdziałania nawozów oraz środków wspomagających uprawę gleby na jakość plonów i stan upraw roślin uprawnych na gruntach ornych i użytkach zielonych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wskaźniki jakości plonów roślin (makro-, mikroskładniki, stosunki jonowe). Oddziaływanie nawozów, środków poprawiających właściwości gleby oraz odpadów na jakość odżywczą i handlową plonów roślin. Charakterystyka innych czynników wpływających na jakość plonów roślin. Podstawowe analizy chemiczne plonów roślin określające ich jakość. Potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin. Wykorzystanie metod oceniających stan fizjologiczny upraw rolniczych. Waloryzacja i ocena stanu użytków zielonych w zależności od czynników siedliska i sposobów ich eksploatacji. Waloryzacja i ocena stanu upraw rolniczych. Metody prognozowania pojawu szkodników w uprawach rolniczych. Kryteria prognozowania i sygnalizacji szkodników i chorób roślinnych. Ocena szkodliwości najważniejszych szkodników i chorób w wybranych uprawach rolniczych, w oparciu o stały monitoring i progi ekonomicznej szkodliwości. Ocena stanu uwilgotnienia gleby w oparciu o cechy morfologiczne profilu glebowego. Wstępna organoleptyczna ocena wilgotności gleby. Metoda oparta o pomiar przenikalności elektrycznej. Metoda tensometryczna. Przygotowanie prób do pomiarów grawimetrycznych. Ocena potrzeb odwodnienia badanej gleby. Zagrożenia występujące i okresy krytyczne w uprawach ogrodniczych. Ocena stanu upraw ogrodniczych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 30 |
A-A-2 | konsultacje | 10 |
A-A-3 | samokształcenie | 35 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-20_W01 Ma wiedzę z zakresu prowadzonej oceny upraw rolniczych. | ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W03, ROSUR_10-_W04, ROSUR_10-_W05, ROSUR_10-_W07 | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-20_U01 Potrafi samodzielnie dokonać oceny stanu wybranych upraw rolniczych. | ROSUR_10-_U06, ROSUR_10-_U02, ROSUR_10-_U01 | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-20_K01 Ma świadomość wpływu rolnictwa na środowisko i wpływu czynników na stan upraw rolniczych. | ROSUR_10-_K03, ROSUR_10-_K02 | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-20_W01 Ma wiedzę z zakresu prowadzonej oceny upraw rolniczych. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu prowadzonej oceny upraw rolniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-20_U01 Potrafi samodzielnie dokonać oceny stanu wybranych upraw rolniczych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi samodzielnie dokonać oceny stanu wybranych upraw rolniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-20_K01 Ma świadomość wpływu rolnictwa na środowisko i wpływu czynników na stan upraw rolniczych. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość wpływu rolnictwa na środowisko i wpływu czynników na stan upraw rolniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Grzebisz, Nawożenie roślin uprawnych. Cz. I i II, PWRiL, Warszawa, 2008
- J. Jadczyszyn, Zalecenia nawozowe dla roślin uprawnych., Wyd, IUNG PIB w Puławach, Puławy, 2015
- Red. K. Zalweski, Szkody łowieckie., ZG PZŁ., Warszawa, 2015