Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Sylabus przedmiotu Technika w rolnictwie oraz rolnictwo precyzyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika w rolnictwie oraz rolnictwo precyzyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość technologii oprawy roli i roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie przeznaczenia, budowy i zasad prawidłowego doboru urządzeń technicznych stosowanych w produkcji polowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Nowe kierunki w konstrukcji i użytkowaniu maszyn, rolnictwo precyzyjne, techniki pomiarów satelitarnych dla potrzeb gospodarstwa, istota pozyskiwania informacji z GPS. Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa precyzyjnego. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. Obsługa urządzeń GPS. Obsługa urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Sporządzanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin. Wykorzystanie dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | samokształcenie | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-8_W01 Ma wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i ogrodniczych oraz stosowanych narzędzi i technologii w ich obsłudze | ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W08 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-8_U01 Potrafi dobrać odpowiednie maszyny i narzędzia do określonej technologii produkcji roślin rolniczych | ROSUR_10-_U05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-8_K01 Ma świadomość rozwoju technologii stosowanych w rolnictwie i możlliwości ich wykorzystania | ROSUR_10-_K01 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-8_W01 Ma wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i ogrodniczych oraz stosowanych narzędzi i technologii w ich obsłudze | 2,0 | |
3,0 | ma wiedzę z zakresu zastosowania narzędzi i technologii w produkcji rolniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-8_U01 Potrafi dobrać odpowiednie maszyny i narzędzia do określonej technologii produkcji roślin rolniczych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi samodzielnie dobrać pojazdy, maszyny i narzędzia do okreslonej technologii produkcji roslinnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-8_K01 Ma świadomość rozwoju technologii stosowanych w rolnictwie i możlliwości ich wykorzystania | 2,0 | |
3,0 | ma świadomośc rozwoju postępu w rolnictwie i konieczności dokształcania własnej wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Błaszkiewicz Z., Technika rolniczNarzędzia i maszyny rolnicze, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań, Wyd. II, Poznań, 2012
- Samborski S., Rolnictwo precyzyjne, PWN Warszawa, Warszawa, 2018
- Kufel K., Błażejczak D., Jurga J., Maszyny i urządzenia rolnicze, AR Szczecin, Szczecin, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza - środki techniczne i energetyczne, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań., Poznań, 2012