Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 0,50,51zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 0,50,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena ryzyka zawodowego, przykłady - wybrane stanowiska pracy po kierunku studiów Uprawa winorośli i winiarstwo (stanowiska związane z: pracą administracyjną, w terenie - winnica, przy produkcji win, w kontakcie z narzędziami ogrodniczymi, pestycydami, odpadami rolno-spożywczymi, magazyny, itp.). Pierwsza pomoc - ćwiczenia z resuscytacji krążeniowo-oddechowej.3
3
wykłady
T-W-1Uzasadnienie stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników (oraz studentów - autonomiczne regulacje, uczelniane). Organizacja nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem bhp. Analiza wybranych aktów prawnych branżowych dot. bhp oraz czynników niebezpieznych, szkodliwych i uciążliwych na stanowiskach pracy w terenie, w administracji. Ocena ryzyka zawodowego, metody. Choroby zawodowe. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków. Ochrona przeciwpożarowa.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo3
A-A-2przygotowanie do zaliczenia9
12
wykłady
A-W-1uczestnictwo9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów4
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja
M-3metoda aktywizująca - studium przypadków, praca w grupach,referaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie, referat
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A02_W01
Student pozna regulacje prawne odnosnie ochrony pracy w Polsce, zagrożenia występujące w środowisku pracy i metody oceny ryzyka zawodowego.
UWW_1A_W21C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A02_U01
Student zdobędzie umiejętność definiowania obowiązków i praw pracownika w kontekście przepisów prawnych, umiejętność analizowania zagrożeń środowiska pracy (potencjalnych, związanych z kierunkiem kształcenia), szacowania ryzyka zawodowego.
UWW_1A_U15C-1T-A-1M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A02_K01
Student uświadomi sobie istotność roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym, zarówno na szczeblu pracownik, jak i kierownik. Potraktuje zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia człowieka w procesie pracy jako priorytet.
UWW_1A_K02, UWW_1A_K03C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A02_W01
Student pozna regulacje prawne odnosnie ochrony pracy w Polsce, zagrożenia występujące w środowisku pracy i metody oceny ryzyka zawodowego.
2,0
3,0Student zna krajowe regulacje prawne dotyczące bhp na poziomie dobrym, natomiast wiedza na temat zagrożeń występujących w środowisku pracy, jak i metod oceny ryzyka zawodowego jest na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A02_U01
Student zdobędzie umiejętność definiowania obowiązków i praw pracownika w kontekście przepisów prawnych, umiejętność analizowania zagrożeń środowiska pracy (potencjalnych, związanych z kierunkiem kształcenia), szacowania ryzyka zawodowego.
2,0
3,0Student potrafi identyfikować czynniki szkodliwe dla zdrowia występujące w środowisku pracy (związanej z kierunkiem kształcenia) oraz proponować działania profilaktyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A02_K01
Student uświadomi sobie istotność roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym, zarówno na szczeblu pracownik, jak i kierownik. Potraktuje zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia człowieka w procesie pracy jako priorytet.
2,0
3,0Student ma świadomość kluczowej roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym człowieka (potrafi zdefiniować podstawowe składowe profilaktyki wypadkowej i chorób zawodowych).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopyść Anna, BHP. Podręczny zbiór przepisów, wzory do pobrania, Księgarnia internetowa. beck.pl, 2023
  2. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Kozela R. (redaktor naczelny), ATEST - ochrona pracy, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT, Warszawa, 2014-2023, https://www.atest.com.pl/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena ryzyka zawodowego, przykłady - wybrane stanowiska pracy po kierunku studiów Uprawa winorośli i winiarstwo (stanowiska związane z: pracą administracyjną, w terenie - winnica, przy produkcji win, w kontakcie z narzędziami ogrodniczymi, pestycydami, odpadami rolno-spożywczymi, magazyny, itp.). Pierwsza pomoc - ćwiczenia z resuscytacji krążeniowo-oddechowej.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uzasadnienie stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników (oraz studentów - autonomiczne regulacje, uczelniane). Organizacja nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem bhp. Analiza wybranych aktów prawnych branżowych dot. bhp oraz czynników niebezpieznych, szkodliwych i uciążliwych na stanowiskach pracy w terenie, w administracji. Ocena ryzyka zawodowego, metody. Choroby zawodowe. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków. Ochrona przeciwpożarowa.9
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo3
A-A-2przygotowanie do zaliczenia9
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów4
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A02_W01Student pozna regulacje prawne odnosnie ochrony pracy w Polsce, zagrożenia występujące w środowisku pracy i metody oceny ryzyka zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W21student ma podstawową wiedzę w zakresie regulacji prawnych, ochrony własności intelektualnej, ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki produkcji ogrodniczej i winiarskiej
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej.
Treści programoweT-W-1Uzasadnienie stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników (oraz studentów - autonomiczne regulacje, uczelniane). Organizacja nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem bhp. Analiza wybranych aktów prawnych branżowych dot. bhp oraz czynników niebezpieznych, szkodliwych i uciążliwych na stanowiskach pracy w terenie, w administracji. Ocena ryzyka zawodowego, metody. Choroby zawodowe. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków. Ochrona przeciwpożarowa.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna krajowe regulacje prawne dotyczące bhp na poziomie dobrym, natomiast wiedza na temat zagrożeń występujących w środowisku pracy, jak i metod oceny ryzyka zawodowego jest na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A02_U01Student zdobędzie umiejętność definiowania obowiązków i praw pracownika w kontekście przepisów prawnych, umiejętność analizowania zagrożeń środowiska pracy (potencjalnych, związanych z kierunkiem kształcenia), szacowania ryzyka zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U15student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą i winiarską, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej.
Treści programoweT-A-1Ocena ryzyka zawodowego, przykłady - wybrane stanowiska pracy po kierunku studiów Uprawa winorośli i winiarstwo (stanowiska związane z: pracą administracyjną, w terenie - winnica, przy produkcji win, w kontakcie z narzędziami ogrodniczymi, pestycydami, odpadami rolno-spożywczymi, magazyny, itp.). Pierwsza pomoc - ćwiczenia z resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca - dyskusja
M-3metoda aktywizująca - studium przypadków, praca w grupach,referaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie, referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi identyfikować czynniki szkodliwe dla zdrowia występujące w środowisku pracy (związanej z kierunkiem kształcenia) oraz proponować działania profilaktyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_A02_K01Student uświadomi sobie istotność roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym, zarówno na szczeblu pracownik, jak i kierownik. Potraktuje zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia człowieka w procesie pracy jako priorytet.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K03Student ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej.
Treści programoweT-W-1Uzasadnienie stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników (oraz studentów - autonomiczne regulacje, uczelniane). Organizacja nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem bhp. Analiza wybranych aktów prawnych branżowych dot. bhp oraz czynników niebezpieznych, szkodliwych i uciążliwych na stanowiskach pracy w terenie, w administracji. Ocena ryzyka zawodowego, metody. Choroby zawodowe. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków. Ochrona przeciwpożarowa.
T-A-1Ocena ryzyka zawodowego, przykłady - wybrane stanowiska pracy po kierunku studiów Uprawa winorośli i winiarstwo (stanowiska związane z: pracą administracyjną, w terenie - winnica, przy produkcji win, w kontakcie z narzędziami ogrodniczymi, pestycydami, odpadami rolno-spożywczymi, magazyny, itp.). Pierwsza pomoc - ćwiczenia z resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja
M-3metoda aktywizująca - studium przypadków, praca w grupach,referaty
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie, referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość kluczowej roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym człowieka (potrafi zdefiniować podstawowe składowe profilaktyki wypadkowej i chorób zawodowych).
3,5
4,0
4,5
5,0