Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Historia sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia sztuki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z historii sztuki i historii powszechnej nabyta w trakcie nauki na poziomie podstawowym i średnim. |
W-2 | W-1 Podstawowa wiedza z historii powszechnej i historii sztuki nabyta w trakcie nauki na poziomie podstawowym i średnim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki. |
C-2 | Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki. |
C-3 | Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki. |
C-4 | Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych. |
C-5 | C-1 Prezentacja estetyki jako narzędzia porządkującego różnorodne zjawiska w sztuce. C-2 Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami estetycznymi od starożytności do współczesności C-3 Zapoznanie ze znaczeniem i pozycją jaką zajmuje dzieło sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne i jego konfrontacja z pojęciem piękna oraz współudział w kształtowaniu kultury C-4 Zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w kulturze związanymi z estetyzacją życia codziennego, estetyką mediów elektronicznych oraz kulturą popularną i ich wpływ na kształtowanie otoczenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuka starożytna Egiptu Grecji i Rzymu | 4 |
T-W-2 | Sztuka średniowiecza | 3 |
T-W-3 | Renesans, barok i rokoko. | 3 |
T-W-4 | Neoklasycyzm i romantyzm. | 3 |
T-W-5 | Impresjonizm i postimpresjonizm. | 3 |
T-W-6 | Secesja. Symbolizm i modernizm. | 3 |
T-W-7 | Ekspresjonizm i kubizm. Socrealizm. | 3 |
T-W-8 | Sztuka II połowy XX wieku. | 2 |
T-W-9 | Sztuka nowych mediów. | 3 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach Czytanie wskazanej literatury Udział w wystawach i wydarzeniach artystycznych Regularne zwiedzanie wystaw w muzeach i galeriach | 45 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
M-4 | Film Ekspozycja |
M-5 | Pokaz połączony z przeżyciem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta |
S-3 | Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena znajomości wydarzeń artystycznych, wystaw, ekspozycji muzealnych w regionie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_A09-1_W22 Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze style w sztuce wraz z podaniem przykładów. Nabył również wiedzę w sposób bezpośredni poprzez kontak z dziełem sztuki na wystawach muzealnych i w galeriach. | UWW_1A_W22 | — | — | C-5 | T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-2, M-5, M-3 | S-5, S-4, S-6, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_A09-1_U17 Student ocenia na poziomie podstawowym wartość dziedzictwa kulturowego i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki. | UWW_1A_U17 | — | — | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_A09-1_K02 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | UWW_1A_K02 | — | — | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_A09-1_W22 Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze style w sztuce wraz z podaniem przykładów. Nabył również wiedzę w sposób bezpośredni poprzez kontak z dziełem sztuki na wystawach muzealnych i w galeriach. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać najważniejsze style w sztuce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_A09-1_U17 Student ocenia na poziomie podstawowym wartość dziedzictwa kulturowego i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki. | 2,0 | |
3,0 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość dziedzictwa kulturowego i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_A09-1_K02 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Anda Rotenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, SENTOR Wydawnictwo Piotra Marciszuka, Warszawa, 2005
- Umberto Eco, Historia piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005
- Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, wydanie siódme
- Umberto Eco, Historia brzydoty, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2007
- Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2006
- Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1977
- Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o. o, Warszawa, 2006
- Terry Eagleton, Iluzje postmodernizmu, Spacja, Warszawa, 1998
- John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008
- Krystyna Zwolińska, Mała historia sztuki, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
- John Berger, O patrzeniu, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008