Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Sylabus przedmiotu Rośliny w oczyszczaniu ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny w oczyszczaniu ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,5 | ECTS (formy) | 1,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ma podstawową wiedzę z biologii ogólnej i chemii na poziomie ponadgimnazjalnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie różnych gatunków roślin pod względem budowy morfologicznej i anatomicznej oraz cech fizjologicznych decydujących o ich zdolnościach fitoremediacyjnych |
C-2 | Poznanie zasad doboru roślin do utylizacji różnego rodzaju zanieczyszczeń wody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania makro- i mikroskopowe budowy morfologicznej, anatomicznej i cech fizjologicznych podstawowych gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji | 2 |
T-L-2 | Obliczanie wskaźników: współczynnika transpiracji i produktywności transpiracji decydujących o zróżnicowanych zdolnościach fitoremediacyjnych | 1 |
T-L-3 | Poznanie ogólnych zasad doboru roślin do przydomowych oczyszczalni ścieków. Zajęcia projektowe. | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka wierzby (Salix sp.) oraz jej gatunków, odmian i form wykorzystywnaych w rekultywacji, szczególnie w fitoremediacji | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka gatunków roślin zielnych wykorzystywanych w fitoremediacji (systematyka, budowa morfologiczna i anatomiaczna) | 2 |
T-W-3 | Bezpośredni i pośredni wpływ roślin w oczyszczaniu ścieków (wskaźniki biologiczne, biochemiczne i fizjologiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych) | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie i uzupełnianie konspektów z zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | studiowanie niezbędnej literatury | 4 |
A-W-3 | przygotowanie się do pisemnego zaliczenia | 6 |
A-W-4 | przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat | 6 |
A-W-5 | konsultacje | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia pisemnych sparwozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych i zamkniętycxh |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A02_W01 Wymienia podstawowe gatunki roślin wykorzystywane w oczyszczaniu ścieków oraz opisuje ich charakterystyczne cechy morfologiczne i anatomiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych | UWOS_10-_W04 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A02_U01 Umiejętnie dobiera gatunki i odmiany roślin w zależności od stopnia i rodzaju zanieczyszczenia środowiska | UWOS_10A_U04 | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A02_K01 Ma świadomość znaczenia procesu fitoremediacji w ochronie środowiska | UWOS_10A_K06 | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-3 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A02_W01 Wymienia podstawowe gatunki roślin wykorzystywane w oczyszczaniu ścieków oraz opisuje ich charakterystyczne cechy morfologiczne i anatomiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu (min.60%) opanowuje wiedzę w zakresie znajomości morfologii, anatomii i fizjologii gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A02_U01 Umiejętnie dobiera gatunki i odmiany roślin w zależności od stopnia i rodzaju zanieczyszczenia środowiska | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie (ok.60%) potrafi dobrać gatunki roślin do rodzaju i stopnia zanieczyszcenia środowiska (w tym wody) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A02_K01 Ma świadomość znaczenia procesu fitoremediacji w ochronie środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi podjąć dyskusję na temat znaczenia procesu fitoremediaji dla środowiska naturalnego oraz człowieka, a także okrelić konsekwencje dla środowiska z powodu braku podjęcia jakichkolwiek działań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
- Starck Z., Hołuj D., Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne warunki środowiska, SGGW, Warszawa, 1995
- J. Kopcewicz, Podstawy biologii roślin, PWN, Warszawa, 2012