Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu produkty roślinne o właściwościach prozdrowotnych powinien znać: podstawy ogólnej technologii żywnościi, charakterystykę surowców roślinnych, podstawy inżynierii procesowej, analizy chemicznej oraz powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji i posługiwać się literaturą naukową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości prozdrowotnych i wartości odżywczych produktów roślinnych, które mają potencjalne znaczenie w żywieniu człowieka. |
C-2 | Celem zajęć praktycznych jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie oceny wartości żywieniowej przygotowanych w skali laboratoryjnej produktów roślinnych oraz modyfikacja ich składu z dodatkiem różnych komponentów roślinnych polepszających ich jakość żywieniową. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne - zapoznanie z zasadami i regulaminem realizacji zajęć oraz z przepisami BHP. | 1 |
T-L-2 | Porównanie wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych i przecierowych. | 3 |
T-L-3 | Ocena wartości odżywczej produktów fermentowanych otrzymanych z różnych surowców roślinnych. | 6 |
T-L-4 | Porównanie wartości żywieniowej mrożonek owocowych i warzywnych w zalezności od surowca i zabiegów poprzedzających proces mrożenia. | 3 |
T-L-5 | Analiza profili kwasów tłuszczowych i właściwości wybranych olejów roślinnych i produktów oleistych. | 4 |
T-L-6 | Modyfikacje składu produktów owocowych, warzywnych i zbożowych celem poprawy wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych. | 6 |
T-L-7 | Ocena zawartości składników bioaktywnych i właściwości przeciwutleniających w wybranych rodzajach herbat w zalezności od ich przygotowania. | 3 |
T-L-8 | Ocena jakości i właściwości antyoksydacyjnych ziół i przypraw. | 3 |
T-L-9 | Podsumowanie i zaliczenie zajęć praktycznych. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki przedmiotu - z omówieniem podstawowych prozdrowotnych aspektów wybranych grup produktów roślinnych w żywieniu człowieka. | 2 |
T-W-2 | Zasady, kryteria i sposoby właściwego przygotowania produktów roślinnych celem zachowania ich właściwości prozdrowotnych. | 2 |
T-W-3 | Soki owocowe i warzywne, smoothie i napoje produkowane na bazie bioaktywnych surowców roślinnych. | 4 |
T-W-4 | Fermentowane produkty pochodzenia roślinnego. | 4 |
T-W-5 | Płatki zbożowe i kasze. | 2 |
T-W-6 | Produkty z roślin strączkowych. | 2 |
T-W-7 | Warzywa przyprawowe i przyprawy. | 2 |
T-W-8 | Oleje, nasiona i produkty oleiste. | 2 |
T-W-9 | Przecierowe produkty z warzyw i owoców. | 2 |
T-W-10 | Substancje bioaktywne i właściwości prozdrowotne kawy, herbaty i kakao. | 4 |
T-W-11 | Produkty mrożone z owoców i warzyw. | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajeciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 12 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą | 20 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 20 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów i aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów w formie pytań otwartych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dietk1_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z właściwościami prozdrowotnymi przygotowanych produktów roślinnych, modyfikacją ich składu w zależności od wybranych procesów ich przetwarzania oraz dodanych komponentów pochodzenia roślinnego celem projektowania wyrobów o ulepszonej wartosci żywieniowej. | D_1A_W08 | — | C-1 | T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dietk1_U01 Student potrafi ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych, porównać również ich skład poddany modyfikacją z dodatkiem różnych komponentów roślinnych oraz potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianom wartości żywieniowej wytwarzanych produktów. | D_1A_U10, D_1A_U11 | — | C-2 | T-L-6, T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-3, T-L-7 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_Dietk1_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia a także odpowiedzialności za swoją pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Działa w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny. | D_1A_K01, D_1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-L-7, T-L-1, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-L-6, T-W-1, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-L-8, T-L-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dietk1_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z właściwościami prozdrowotnymi przygotowanych produktów roślinnych, modyfikacją ich składu w zależności od wybranych procesów ich przetwarzania oraz dodanych komponentów pochodzenia roślinnego celem projektowania wyrobów o ulepszonej wartosci żywieniowej. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej jest niewystarczający. |
3,0 | Student opanował minimalne kryteria wiedzy na temat zasad racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwości prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości żywieniowej. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znacznymi jeszcze brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie dobra ale zauważa się jeszcze błędy. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów. | |
5,0 | Student opanował w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu racjonalnego przetwarzania produktów roślinnych o właściwościach prozdrowotnych oraz modyfikacji ich składu celem projektowania produktów o ulepszonej wartości odżywczej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dietk1_U01 Student potrafi ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych, porównać również ich skład poddany modyfikacją z dodatkiem różnych komponentów roślinnych oraz potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianom wartości żywieniowej wytwarzanych produktów. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić wartości odżywczej opracowanych produktów roślinnych oraz nie potrafi porównać ich składu z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. Nie potrafi również podjąć działań zapobiegających niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów. |
3,0 | Student potrafi w stopniu minimalnego kryterium ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roslinnego. Tylko w stopniu minimalnego kryterium potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów. | |
3,5 | Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znacznymi jeszcze brakami. | |
4,0 | Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy. | |
4,5 | Umiejętności Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu zauważalnych błędów. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić wartość odżywczą opracowanych produktów roślinnych oraz porównać ich skład z dodatkiem różnych bioaktywnych komponentów pochodzenia roślinnego. W stopniu bardzo dobrym potrafi podjąć działania zapobiegające niekorzystnym zmianą wartości odżywczej wytwarzanych produktów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_Dietk1_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia a także odpowiedzialności za swoją pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Działa w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny. | 2,0 | Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być przywódcą ani liderem zespołu. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie przywiązuje uwagi do prowadzonych zajęć. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w swoim kształceniu. Nie jest przywódcą ani liderem. Jest minimalnie zaangażowany w pracę zespołową. Nie przywiązuje należytej uwagi w realizacji prowadzonych na zajęciach doświadczeń i ich interpretacji. | |
3,5 | Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale przejawiają jeszcze znaczne braki. | |
4,0 | Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne ale zauważa się jeszcze błędy. | |
4,5 | Kompetencje Studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi tylko błędami. | |
5,0 | Kompetencje Studenta w zakresie podnoszenia swoijej wiedzy i samokształcenia się a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym przywódcą i liderem zespołu. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., UP, Poznań, 2017
- Jarczyk A., Płocharski W., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz.I i II., WSE-H, Skierniewice, 2010
- Bednarski W., Pietkiewicz J.J., Biotechnologia żywności dla dietetyków., Collegium Witelona UP, Legnica, 2018
- Dietz M., Żywność fermentowana i probiotyczna. Samodzielna fermentacja mlekowa trwale, smacznie i zdrowo., Vital, Białystok, 2017
- Gawęcki J., Obuchowski W., Produkty zbożowe. Technologia i rola w żywieniu człowieka., UP, Poznań, 2016
- Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne., PWN, Warszawa, 2013
- Szymanderska H., Przyprawy i mieszanki przypraw., Świat Książki, Warszawa, 2014
- O*Brien R.D., Fats and oils: formulating and processing for applications., CRC press, Boca Raton, 2008
Literatura dodatkowa
- Jabor J., Szmitowska M., Technologia produktów roślinnych - leki, suplementy diety, kosmetyki., MedPharm, Wrocław, 2023
- Fortuna T., Gałkowska D., Pietrzyk S., Wybrane zagadnienia z chemii żywności., UR, Kraków, 2012
- Hui Y., Handbook of fruit and fruit processing., Willey-Blackwell, Hoboken, USA, 2008
- Świderski F., Żywność funkcjonalna i żywność wygodna., WNT, Warszawa, 2023
- Katz E.S., Sztuka fermentacji. Praktyczne wskazówki z całego świata na temat procesu kiszenia i fermentacji., Vivante, Białystok, 2019
- Machałek P., Siła ziół, Znak, Kraków, 2018
- Czasopisma: Przemysł Fermentacyjny i Owocow-Warzywny,Przemysł Spożywczy, Journal of Food Science.