Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Żywienie zbiorowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie zbiorowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad żywienia człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami organizacji i praktycznej realizacji żywienia zbiorowego (w placówkach oświatowo-wychowawczych, zakładach służby zdrowia, Domach Pomocy Społecznej, itp.).
C-2Nabycie umiejetności organizacji i realizacji żywienia w różnych formach żywienia zbiorowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu komputerowego Zdrowe Zbiorowe, warunkami zaliczenia.2
T-L-2Zaplanowanie żywienia w żłobkach (wiek od 6 m-cy do 3 lat).2
T-L-3Ocena przykładowych jadłospisów przedszkolnych. Zaplanowanie żywienia dzieci w przedszkolu.4
T-L-4Zaplanowanie żywienia w stołówce szkolnej.2
T-L-5Zaplanowanie żywienia w domu pomocy społecznej.2
T-L-6Zaplanowanie żywienia w jednostce wojskowej.2
T-L-7Zaplanowanie żywienia w placówce więziennej.2
T-L-8Zaplanowanie żywienia w szpitalach dla osób dorosłych.4
T-L-9Zaplanowanie żywienia w sanatoriach/uzdrowiskach.2
T-L-10Opracowanie przykładowego menu bankietowego oraz organizacji bankietu (organizacja personelu, formy serwowania potraw, kalkulacja kosztów).2
T-L-11Przygotowanie dokumentacji sanitarnej według zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i Dobrej Praktyki Higienicznej GHP w zakładach żywienia zbiorowego. Elementy planu HACCP.4
T-L-12Zaliczenie zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka zakładu żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego. Ogólne zasady organizacji żywienia zbiorowego w placówkach żywienia zbiorowego zamkniętego2
T-W-2Zasady i organizacja żywienia w żłobkach i przedszkolach2
T-W-3Organizacja żywienia w szkołach: stołówki, sklepiki szkolne – zasady funkcjonowania, rola w kształtowaniu nawyków żywieniowych2
T-W-4Organizacja żywienia w innych zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego: domy dziecka, bursy, domy pomocy społecznej, wojsko, więziennictwo. Realizacja zaleceń żywienia i norm żywienia. Modelowe racje pokarmowe6
T-W-5Organizacja i zasady żywienia w szpitalach, zespoły leczenia żywieniowego – rola dietetyka2
T-W-6Żywienie w uzdrowiskach. Regulacje prawne. Organizacja żywienia w sanatoriach2
T-W-7Organizacja żywienia w zakładach gastronomicznych typu otwartego2
T-W-8Zakłady żywienia zbiorowego w żywieniu różnych grup turystycznych. Rola gastronomii w obsłudze ruchu turystycznego. Miejsce i rola żywienia dietetycznego w turystyce2
T-W-9Obowiązki realizatora żywienia zbiorowego. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Zagrożenia przy produkcji posiłków. Zasady prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności. Nadzór sanitarny w zakładach żywienia zbiorowego4
T-W-10Systemy zapewnienia jakości: GHP, GMP – wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń i wyposażenia związanych z realizacją żywienia w zakładach żywienia zbiorowego. System HACCP w żywieniu zbiorowym4
T-W-11Zaliczenie zajęć2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2przygotowanie do zajęć i zaliczenia10
A-L-3Analiza wskazanej literatury.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Analiza literatury15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia27
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - projekty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Bieżąca zaliczanie ćwiczeń - ocena planów żywieniowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK8_W01
Zna i rozumie wymagania stawiane zasadom prawnym, normom żywienia zbiorowego i zaleceniom żywieniowym w różnych placówkach żywienia zbiorowego.
D_1A_W04C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-1
D_1A_DietK8_W02
Zna i rozumie ekonomiczne i prawne zasady produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego
D_1A_W09C-1T-W-11, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK8_U01
Potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego opartego o aktualną wiedzę i dowody naukowe dostosowanych do wieku i stanu zdrowia pacjenta. Posługuje się zaleceniami żywieniowymi i normami stosowanymi w zakładach żywienia zbiorowego.
D_1A_U06C-2, C-1T-W-2, T-L-6, T-L-8, T-W-3, T-W-7, T-L-10, T-L-7, T-L-9, T-L-2, T-W-6, T-L-11, T-W-1, T-L-5, T-W-10, T-W-5, T-L-3, T-W-9, T-L-4, T-W-8, T-W-4M-2, M-3S-2
D_1A_DietK8_U02
Potrafi wyjaśnić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w żywieniu zbiorowym.
D_1A_U12C-1, C-2T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-9, T-L-3, T-W-10, T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-9, T-L-11, T-L-5, T-W-7, T-W-1, T-L-6, T-W-6M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK8_K01
Jest gotów do ciągłego samokształcenia i popularyzacji zdobytej wiedzy, a także odpowiedzialności za pracę.
D_1A_K03C-2, C-1T-W-5, T-L-7, T-L-6, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-L-5, T-L-10, T-W-2, T-L-11, T-L-2, T-W-1, T-L-8, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-L-9, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK8_W01
Zna i rozumie wymagania stawiane zasadom prawnym, normom żywienia zbiorowego i zaleceniom żywieniowym w różnych placówkach żywienia zbiorowego.
2,0
3,0Zna podstawowe zasady organizacji i realizacji żywienia w wybranych placówkach żywienia zbiorowego. Średnia ocen z zaliczenia pisemnego 2,75 - 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
D_1A_DietK8_W02
Zna i rozumie ekonomiczne i prawne zasady produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego
2,0
3,0Zna podstawowe zasady ekonomiczne i prawne realizacji żywienia zbiorowego. Średnia ocen z zaliczenia pisemnego 2,75 - 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK8_U01
Potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego opartego o aktualną wiedzę i dowody naukowe dostosowanych do wieku i stanu zdrowia pacjenta. Posługuje się zaleceniami żywieniowymi i normami stosowanymi w zakładach żywienia zbiorowego.
2,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie potrafi ułożyć i wdrożyć planu żywienia zbiorowego oraz nie zna szczegółowo zasad organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
3,0Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, jednak często popełnia błędy.
3,5Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu podstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, często jest poprawiany.
4,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest poprawiany, w stopniu ponadpodstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany, bardzo dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
D_1A_DietK8_U02
Potrafi wyjaśnić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w żywieniu zbiorowym.
2,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie potrafi ułożyć i wdrożyć planu żywienia zbiorowego oraz nie zna szczegółowo zasad organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
3,0Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, jednak często popełnia błędy.
3,5Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu podstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, często jest poprawiany.
4,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest poprawiany, w stopniu ponadpodstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany, bardzo dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK8_K01
Jest gotów do ciągłego samokształcenia i popularyzacji zdobytej wiedzy, a także odpowiedzialności za pracę.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Nie ma potrzeby dokształcania się.
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Nie ma potrzeby dokształcania się.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Student posiada kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Student posiada kompetencje na poziomie dobrym. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Student posiada kompetencje na poziomie bardzo dobrym. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Wolnicka K., Taraszewska A., Jaczewska-Schuetz J. Korólczyk-Kowalczyk M., Żywienie w przedszkolu w praktyce, PZH, Warszawa, 2021
  2. Szot-Szewczyk M., Rejer-Mellin A., Żywienie dzieci w żłobkach, Stowarzyszenie „Zdrowe Pokolenia”, Warszawa, 2018
  3. Barker H. , Chojnacki J, Payne A., Dietetyka i żywienie kliniczne, PZWL, Wrocław, 2019
  4. Kołożyn-Krajewska D., Higiena produkcji żywności, SGGW, Warszawa, 2015
  5. Turlejska H., Pelzner U., Konecka-Matyjek E., Wiśniewska K., Przewodnik do wdrażania zasad GMP / GHP i systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2003
  6. Turlejska H., Pelzner U. Szponar L., Konecka-Matyjek E., Zasady racjonalnego żywienia. Zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego, ODDK, Gdańsk, 2006
  7. Turlejska H. Pelzner U. Konecka-Matyjek E., Kuchnia serwuje system HACCP. Poradnik wdrażania zasad GHP/GMP i systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego i firmach cateringowych, IŻŻ, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Dz. U. 1154 z 2016 r, 2016
  2. Zadendrowski M.R., Praktyczne wdrażanie systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, ODDK, Gdańsk, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu komputerowego Zdrowe Zbiorowe, warunkami zaliczenia.2
T-L-2Zaplanowanie żywienia w żłobkach (wiek od 6 m-cy do 3 lat).2
T-L-3Ocena przykładowych jadłospisów przedszkolnych. Zaplanowanie żywienia dzieci w przedszkolu.4
T-L-4Zaplanowanie żywienia w stołówce szkolnej.2
T-L-5Zaplanowanie żywienia w domu pomocy społecznej.2
T-L-6Zaplanowanie żywienia w jednostce wojskowej.2
T-L-7Zaplanowanie żywienia w placówce więziennej.2
T-L-8Zaplanowanie żywienia w szpitalach dla osób dorosłych.4
T-L-9Zaplanowanie żywienia w sanatoriach/uzdrowiskach.2
T-L-10Opracowanie przykładowego menu bankietowego oraz organizacji bankietu (organizacja personelu, formy serwowania potraw, kalkulacja kosztów).2
T-L-11Przygotowanie dokumentacji sanitarnej według zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i Dobrej Praktyki Higienicznej GHP w zakładach żywienia zbiorowego. Elementy planu HACCP.4
T-L-12Zaliczenie zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka zakładu żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego. Ogólne zasady organizacji żywienia zbiorowego w placówkach żywienia zbiorowego zamkniętego2
T-W-2Zasady i organizacja żywienia w żłobkach i przedszkolach2
T-W-3Organizacja żywienia w szkołach: stołówki, sklepiki szkolne – zasady funkcjonowania, rola w kształtowaniu nawyków żywieniowych2
T-W-4Organizacja żywienia w innych zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego: domy dziecka, bursy, domy pomocy społecznej, wojsko, więziennictwo. Realizacja zaleceń żywienia i norm żywienia. Modelowe racje pokarmowe6
T-W-5Organizacja i zasady żywienia w szpitalach, zespoły leczenia żywieniowego – rola dietetyka2
T-W-6Żywienie w uzdrowiskach. Regulacje prawne. Organizacja żywienia w sanatoriach2
T-W-7Organizacja żywienia w zakładach gastronomicznych typu otwartego2
T-W-8Zakłady żywienia zbiorowego w żywieniu różnych grup turystycznych. Rola gastronomii w obsłudze ruchu turystycznego. Miejsce i rola żywienia dietetycznego w turystyce2
T-W-9Obowiązki realizatora żywienia zbiorowego. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Zagrożenia przy produkcji posiłków. Zasady prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności. Nadzór sanitarny w zakładach żywienia zbiorowego4
T-W-10Systemy zapewnienia jakości: GHP, GMP – wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń i wyposażenia związanych z realizacją żywienia w zakładach żywienia zbiorowego. System HACCP w żywieniu zbiorowym4
T-W-11Zaliczenie zajęć2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2przygotowanie do zajęć i zaliczenia10
A-L-3Analiza wskazanej literatury.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Analiza literatury15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia27
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK8_W01Zna i rozumie wymagania stawiane zasadom prawnym, normom żywienia zbiorowego i zaleceniom żywieniowym w różnych placówkach żywienia zbiorowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W04Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fizjologiczne i patofizjologiczne uwarunkowania zaleceń żywieniowych dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz związane z tym zasady i normy żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami organizacji i praktycznej realizacji żywienia zbiorowego (w placówkach oświatowo-wychowawczych, zakładach służby zdrowia, Domach Pomocy Społecznej, itp.).
Treści programoweT-W-3Organizacja żywienia w szkołach: stołówki, sklepiki szkolne – zasady funkcjonowania, rola w kształtowaniu nawyków żywieniowych
T-W-6Żywienie w uzdrowiskach. Regulacje prawne. Organizacja żywienia w sanatoriach
T-W-5Organizacja i zasady żywienia w szpitalach, zespoły leczenia żywieniowego – rola dietetyka
T-W-2Zasady i organizacja żywienia w żłobkach i przedszkolach
T-W-4Organizacja żywienia w innych zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego: domy dziecka, bursy, domy pomocy społecznej, wojsko, więziennictwo. Realizacja zaleceń żywienia i norm żywienia. Modelowe racje pokarmowe
T-W-1Charakterystyka zakładu żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego. Ogólne zasady organizacji żywienia zbiorowego w placówkach żywienia zbiorowego zamkniętego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zasady organizacji i realizacji żywienia w wybranych placówkach żywienia zbiorowego. Średnia ocen z zaliczenia pisemnego 2,75 - 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK8_W02Zna i rozumie ekonomiczne i prawne zasady produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W09Zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnych form przedsiębiorczości, w tym uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami organizacji i praktycznej realizacji żywienia zbiorowego (w placówkach oświatowo-wychowawczych, zakładach służby zdrowia, Domach Pomocy Społecznej, itp.).
Treści programoweT-W-11Zaliczenie zajęć
T-W-7Organizacja żywienia w zakładach gastronomicznych typu otwartego
T-W-9Obowiązki realizatora żywienia zbiorowego. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Zagrożenia przy produkcji posiłków. Zasady prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności. Nadzór sanitarny w zakładach żywienia zbiorowego
T-W-10Systemy zapewnienia jakości: GHP, GMP – wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń i wyposażenia związanych z realizacją żywienia w zakładach żywienia zbiorowego. System HACCP w żywieniu zbiorowym
T-W-8Zakłady żywienia zbiorowego w żywieniu różnych grup turystycznych. Rola gastronomii w obsłudze ruchu turystycznego. Miejsce i rola żywienia dietetycznego w turystyce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zasady ekonomiczne i prawne realizacji żywienia zbiorowego. Średnia ocen z zaliczenia pisemnego 2,75 - 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK8_U01Potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego opartego o aktualną wiedzę i dowody naukowe dostosowanych do wieku i stanu zdrowia pacjenta. Posługuje się zaleceniami żywieniowymi i normami stosowanymi w zakładach żywienia zbiorowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U06Potrafi uzasadnić zalecenia żywieniowe dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz przekazać pacjentowi związane z tym zasady żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności organizacji i realizacji żywienia w różnych formach żywienia zbiorowego
C-1Zapoznanie studentów z zasadami organizacji i praktycznej realizacji żywienia zbiorowego (w placówkach oświatowo-wychowawczych, zakładach służby zdrowia, Domach Pomocy Społecznej, itp.).
Treści programoweT-W-2Zasady i organizacja żywienia w żłobkach i przedszkolach
T-L-6Zaplanowanie żywienia w jednostce wojskowej.
T-L-8Zaplanowanie żywienia w szpitalach dla osób dorosłych.
T-W-3Organizacja żywienia w szkołach: stołówki, sklepiki szkolne – zasady funkcjonowania, rola w kształtowaniu nawyków żywieniowych
T-W-7Organizacja żywienia w zakładach gastronomicznych typu otwartego
T-L-10Opracowanie przykładowego menu bankietowego oraz organizacji bankietu (organizacja personelu, formy serwowania potraw, kalkulacja kosztów).
T-L-7Zaplanowanie żywienia w placówce więziennej.
T-L-9Zaplanowanie żywienia w sanatoriach/uzdrowiskach.
T-L-2Zaplanowanie żywienia w żłobkach (wiek od 6 m-cy do 3 lat).
T-W-6Żywienie w uzdrowiskach. Regulacje prawne. Organizacja żywienia w sanatoriach
T-L-11Przygotowanie dokumentacji sanitarnej według zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i Dobrej Praktyki Higienicznej GHP w zakładach żywienia zbiorowego. Elementy planu HACCP.
T-W-1Charakterystyka zakładu żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego. Ogólne zasady organizacji żywienia zbiorowego w placówkach żywienia zbiorowego zamkniętego
T-L-5Zaplanowanie żywienia w domu pomocy społecznej.
T-W-10Systemy zapewnienia jakości: GHP, GMP – wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń i wyposażenia związanych z realizacją żywienia w zakładach żywienia zbiorowego. System HACCP w żywieniu zbiorowym
T-W-5Organizacja i zasady żywienia w szpitalach, zespoły leczenia żywieniowego – rola dietetyka
T-L-3Ocena przykładowych jadłospisów przedszkolnych. Zaplanowanie żywienia dzieci w przedszkolu.
T-W-9Obowiązki realizatora żywienia zbiorowego. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Zagrożenia przy produkcji posiłków. Zasady prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności. Nadzór sanitarny w zakładach żywienia zbiorowego
T-L-4Zaplanowanie żywienia w stołówce szkolnej.
T-W-8Zakłady żywienia zbiorowego w żywieniu różnych grup turystycznych. Rola gastronomii w obsłudze ruchu turystycznego. Miejsce i rola żywienia dietetycznego w turystyce
T-W-4Organizacja żywienia w innych zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego: domy dziecka, bursy, domy pomocy społecznej, wojsko, więziennictwo. Realizacja zaleceń żywienia i norm żywienia. Modelowe racje pokarmowe
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - projekty
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca zaliczanie ćwiczeń - ocena planów żywieniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie potrafi ułożyć i wdrożyć planu żywienia zbiorowego oraz nie zna szczegółowo zasad organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
3,0Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, jednak często popełnia błędy.
3,5Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu podstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, często jest poprawiany.
4,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest poprawiany, w stopniu ponadpodstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany, bardzo dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK8_U02Potrafi wyjaśnić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w żywieniu zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U12Potrafi zidentyfikować i wykorzystać wybrane uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka. Posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami organizacji i praktycznej realizacji żywienia zbiorowego (w placówkach oświatowo-wychowawczych, zakładach służby zdrowia, Domach Pomocy Społecznej, itp.).
C-2Nabycie umiejetności organizacji i realizacji żywienia w różnych formach żywienia zbiorowego
Treści programoweT-W-8Zakłady żywienia zbiorowego w żywieniu różnych grup turystycznych. Rola gastronomii w obsłudze ruchu turystycznego. Miejsce i rola żywienia dietetycznego w turystyce
T-W-4Organizacja żywienia w innych zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego: domy dziecka, bursy, domy pomocy społecznej, wojsko, więziennictwo. Realizacja zaleceń żywienia i norm żywienia. Modelowe racje pokarmowe
T-W-3Organizacja żywienia w szkołach: stołówki, sklepiki szkolne – zasady funkcjonowania, rola w kształtowaniu nawyków żywieniowych
T-W-5Organizacja i zasady żywienia w szpitalach, zespoły leczenia żywieniowego – rola dietetyka
T-L-9Zaplanowanie żywienia w sanatoriach/uzdrowiskach.
T-L-3Ocena przykładowych jadłospisów przedszkolnych. Zaplanowanie żywienia dzieci w przedszkolu.
T-W-10Systemy zapewnienia jakości: GHP, GMP – wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń i wyposażenia związanych z realizacją żywienia w zakładach żywienia zbiorowego. System HACCP w żywieniu zbiorowym
T-L-10Opracowanie przykładowego menu bankietowego oraz organizacji bankietu (organizacja personelu, formy serwowania potraw, kalkulacja kosztów).
T-L-8Zaplanowanie żywienia w szpitalach dla osób dorosłych.
T-L-7Zaplanowanie żywienia w placówce więziennej.
T-L-2Zaplanowanie żywienia w żłobkach (wiek od 6 m-cy do 3 lat).
T-L-4Zaplanowanie żywienia w stołówce szkolnej.
T-W-2Zasady i organizacja żywienia w żłobkach i przedszkolach
T-W-9Obowiązki realizatora żywienia zbiorowego. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Zagrożenia przy produkcji posiłków. Zasady prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności. Nadzór sanitarny w zakładach żywienia zbiorowego
T-L-11Przygotowanie dokumentacji sanitarnej według zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i Dobrej Praktyki Higienicznej GHP w zakładach żywienia zbiorowego. Elementy planu HACCP.
T-L-5Zaplanowanie żywienia w domu pomocy społecznej.
T-W-7Organizacja żywienia w zakładach gastronomicznych typu otwartego
T-W-1Charakterystyka zakładu żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego. Ogólne zasady organizacji żywienia zbiorowego w placówkach żywienia zbiorowego zamkniętego
T-L-6Zaplanowanie żywienia w jednostce wojskowej.
T-W-6Żywienie w uzdrowiskach. Regulacje prawne. Organizacja żywienia w sanatoriach
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - projekty
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca zaliczanie ćwiczeń - ocena planów żywieniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie potrafi ułożyć i wdrożyć planu żywienia zbiorowego oraz nie zna szczegółowo zasad organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
3,0Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, jednak często popełnia błędy.
3,5Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu podstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, często jest poprawiany.
4,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest poprawiany, w stopniu ponadpodstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany, bardzo dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK8_K01Jest gotów do ciągłego samokształcenia i popularyzacji zdobytej wiedzy, a także odpowiedzialności za pracę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności organizacji i realizacji żywienia w różnych formach żywienia zbiorowego
C-1Zapoznanie studentów z zasadami organizacji i praktycznej realizacji żywienia zbiorowego (w placówkach oświatowo-wychowawczych, zakładach służby zdrowia, Domach Pomocy Społecznej, itp.).
Treści programoweT-W-5Organizacja i zasady żywienia w szpitalach, zespoły leczenia żywieniowego – rola dietetyka
T-L-7Zaplanowanie żywienia w placówce więziennej.
T-L-6Zaplanowanie żywienia w jednostce wojskowej.
T-W-9Obowiązki realizatora żywienia zbiorowego. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Zagrożenia przy produkcji posiłków. Zasady prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności. Nadzór sanitarny w zakładach żywienia zbiorowego
T-W-3Organizacja żywienia w szkołach: stołówki, sklepiki szkolne – zasady funkcjonowania, rola w kształtowaniu nawyków żywieniowych
T-W-10Systemy zapewnienia jakości: GHP, GMP – wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń i wyposażenia związanych z realizacją żywienia w zakładach żywienia zbiorowego. System HACCP w żywieniu zbiorowym
T-L-5Zaplanowanie żywienia w domu pomocy społecznej.
T-L-10Opracowanie przykładowego menu bankietowego oraz organizacji bankietu (organizacja personelu, formy serwowania potraw, kalkulacja kosztów).
T-W-2Zasady i organizacja żywienia w żłobkach i przedszkolach
T-L-11Przygotowanie dokumentacji sanitarnej według zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i Dobrej Praktyki Higienicznej GHP w zakładach żywienia zbiorowego. Elementy planu HACCP.
T-L-2Zaplanowanie żywienia w żłobkach (wiek od 6 m-cy do 3 lat).
T-W-1Charakterystyka zakładu żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego. Ogólne zasady organizacji żywienia zbiorowego w placówkach żywienia zbiorowego zamkniętego
T-L-8Zaplanowanie żywienia w szpitalach dla osób dorosłych.
T-W-7Organizacja żywienia w zakładach gastronomicznych typu otwartego
T-W-6Żywienie w uzdrowiskach. Regulacje prawne. Organizacja żywienia w sanatoriach
T-W-8Zakłady żywienia zbiorowego w żywieniu różnych grup turystycznych. Rola gastronomii w obsłudze ruchu turystycznego. Miejsce i rola żywienia dietetycznego w turystyce
T-L-4Zaplanowanie żywienia w stołówce szkolnej.
T-L-3Ocena przykładowych jadłospisów przedszkolnych. Zaplanowanie żywienia dzieci w przedszkolu.
T-L-9Zaplanowanie żywienia w sanatoriach/uzdrowiskach.
T-W-4Organizacja żywienia w innych zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego: domy dziecka, bursy, domy pomocy społecznej, wojsko, więziennictwo. Realizacja zaleceń żywienia i norm żywienia. Modelowe racje pokarmowe
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - projekty
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca zaliczanie ćwiczeń - ocena planów żywieniowych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Nie ma potrzeby dokształcania się.
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Nie ma potrzeby dokształcania się.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Student posiada kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Student posiada kompetencje na poziomie dobrym. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Student posiada kompetencje na poziomie bardzo dobrym. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.