Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Przygotowanie potraw dietetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przygotowanie potraw dietetycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać ogólną wiedzę z zakresu technologia wytwarzania produktów spożywczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania potraw dietetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie potraw dietetycznych z wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych | 12 |
T-L-2 | Przygotowanie potraw dedykowanych (spersonalizowanych) | 12 |
T-L-3 | Innowacyjne przekąski | 9 |
T-L-4 | Przygotowanie surówek z użyciem wybranych ziół | 5 |
T-L-5 | Ocena potraw dietetycznych dostepnych w handlu detalicznym | 5 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka surowców szczególnie zalecanych do potraw dietetycznych | 4 |
T-W-2 | Nutraceutyki - czym są i jak działają ? | 3 |
T-W-3 | Zioła i przyprawy kulinarne | 2 |
T-W-4 | Żywność wzbogacana (fortyfikowana) | 3 |
T-W-5 | Urządzenia gastronomiczne i procesy technologiczne szczególnie zalecane w produkcji potraw dietetycznych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 45 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z nauczycielem | 2 |
A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięc studenta prowadzona w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca nie koniecznie musi sprawdzać wszystkie zdefiniowane efekty kształcenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK14_W08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie surowce i procesy technologiczne do wytwarzania potraw dietetycznych | D_1A_W08 | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK14_U04 Student po zakńczeniu zajęć będzie potrafił efektywnie dobierać i wykorzystywać narzędzia analizy | D_1A_U04 | — | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-W-1, T-L-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK14_K04 Student będzie potrafił efektywnie prezentować i dyskutować wyniki swoich badań | D_1A_K04 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-L-2, T-W-4, T-L-1, T-L-5, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK14_W08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie surowce i procesy technologiczne do wytwarzania potraw dietetycznych | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK14_U04 Student po zakńczeniu zajęć będzie potrafił efektywnie dobierać i wykorzystywać narzędzia analizy | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcje zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK14_K04 Student będzie potrafił efektywnie prezentować i dyskutować wyniki swoich badań | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajec narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- Zofia Wieczorek-Chełmińska, Nowoczesna dietetyczna ksiażka kucharska, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2011, Wydanie 3
- Urszula Samotyja i Maria Sielicka-Różyńska, Jakość żywności atrybucyjnej, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2023
Literatura dodatkowa
- Arkadiusz Iwaniuk, Zioła pól, lasóe i ogrodów, Wyd. Bellona, Warszawa, 2017
- Glen Matten, 100 zdrowych pokarmów, Wydanie polskie: G+J Polska, Warszawa, 2018, Tytuł oryginału: The 100 foods youshould be eating