Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Prowadzenie działalności gospodarczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prowadzenie działalności gospodarczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać podstawy ekonomiki, podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę podstawowych grup surowców i produktów spożywczych oraz zasady racjonalnego żywienia. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostepnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Zwiększenie kreatywności studentów i otwarcie na przedsiębiorczość.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z organizacją i funkcjonowaniem małych form działalności gospodarczej
C-3Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z rachunkowością i kalkulacją kosztów mikro- i małych przedsiębiorstw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cel i efekty kształcenia, zasadny zaliczenia, regulamin zajęć1
T-L-2Planowanie strategiczne, plan biznesowy przedsiębiorstwa.3
T-L-3Cykl życia przedsiębiorstwa, cykl życia produktu.3
T-L-4Koszty własne - rachunkowość i kalkulacje3
T-L-5Rachunek zysków i strat (RZiS) do kalkulacki budżetu restauracji4
T-L-6Harmonogram otwarcia lokalu gastronomicznego3
T-L-7Ankieta preferencji i zadowolenia gości w lokalu gastronomicznym3
T-L-8Analiza dostępnych na rynku urządzeń do pomiarów składu ciała oraz innych urządzeń niezbędnych w gabinecie dietetyka, w tym programu dietetycznego.2
T-L-9Projektowanie własnego gabinetu. Od business planu po wyposażenie.2
T-L-10Opracowanie dokumentacji dotyczącej pacjenta.2
T-L-11Postępowanie z trudnym pacjentem. Poradnictwo żywieniowe i wizyty kontrolne.2
T-L-12Planowanie marketingu. Zaliczenie zajęć2
30
wykłady
T-W-1Cel i efekty kształcenia, zasadny zaliczenia.1
T-W-2Przedsiębiorczość - istota, znaczenie i podstawy prawne.2
T-W-3Formy prawne jednostek gospodarczych, kryteria wyboru.3
T-W-4Procedura uruchomienia działalności gospodarczej.2
T-W-5Obowiązki i prawa pracodawcy i pracownika - podstawy prawa pracy.2
T-W-6Zakres działań przy otwieraniu lokalu gastronomicznego3
T-W-7Badania rynkowe i strategie konkurowania3
T-W-8Kontrola kosztów i zyskowność działalności lokalu gastronomicznego4
T-W-9Podstawy prawne funkcjonowania gabinetów dietetycznych w Polsce. Zawód dietetyk w świetle prawa. Bezpieczeństwo danych pacjentów.2
T-W-10Business plan działalności dietetycznej. Plan finansowy. Źródła finansowania, dotacje. Własna działalność vs franczyza.2
T-W-11Wyposażenie gabinetów z uwzględnieniem wymogów sanitarno-epidemiologicznych w Polsce. Organizacja pracy w gabinecie dietetycznym. Zasady BHP. Dokumentacja.2
T-W-12Rola dietetyka w systemie żywienia indywidualnego i zbiorowego. Etyka pracy dietetyka. Praca dietetyka w ramach opieki koordynowanej w POZ.2
T-W-13Prowadzenie i promowanie działalności online.1
T-W-14zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Analiza wskazanej literatury10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćcwiczenia przedmiotowe w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO8_W01
Zna i rozumie zagadnienia związane z wyborem formy prawnej działalności gospoarczej, procedurą otwarcia działalności oraz organizacją i funkcjonowaniem małego przedsiebiorstwa z uwzględnieniem jego specyfiki
D_1A_W09C-2, C-1T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-13, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-2
D_1A_DietO8_W02
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z rachunkiem kosztów i zasadami rozliczania działalności gospodarczej
D_1A_W09C-3T-W-8, T-L-4, T-L-5M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO8_U01
Potrafi zaplanować i przygotować biznesplan działalności gospodarczej oraz zweryfikować poprawność przyjetych założeń
D_1A_U06, D_1A_U03, D_1A_U05, D_1A_U12, D_1A_U02, D_1A_U10, D_1A_U04C-3, C-2T-L-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-L-4, T-L-6, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-L-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1
D_1A_DietO8_U02
Potrafi wykonać wszystkie czynności związane z otwarciem działalności gospodarczej, potrafi wyszukać i zinterpretować podstawowe regulacje prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
D_1A_U01, D_1A_U03C-2T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-11, T-L-12, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
D_1A_DietO8_U03
Potrafi wybrać i zstosować odpowiednią metodę oraz wykonać podstawową kalkulację kosztów z uwzględnieniem specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej
D_1A_U12C-3T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-9, T-L-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietO8_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności., rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Jest otwarty na przedsiębiorczość, gotowy do świadomego podejmowania ryzyka gospodarczego.
D_1A_K02, D_1A_K04C-2, C-3, C-1T-W-13, T-W-4, T-W-6, T-L-9, T-W-2, T-W-11, T-L-6, T-W-9, T-L-5, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-L-11, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-12, T-W-12, T-W-7, T-L-2, T-L-10, T-W-5, T-L-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO8_W01
Zna i rozumie zagadnienia związane z wyborem formy prawnej działalności gospoarczej, procedurą otwarcia działalności oraz organizacją i funkcjonowaniem małego przedsiebiorstwa z uwzględnieniem jego specyfiki
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia dotyczące działalności gospodarczej i przedsiębiorczości. Zna podstawowe zasady zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej
3,5
4,0
4,5
5,0
D_1A_DietO8_W02
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z rachunkiem kosztów i zasadami rozliczania działalności gospodarczej
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady rozliczenia działalności gospodarczej i kalkulacji kosztów własnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO8_U01
Potrafi zaplanować i przygotować biznesplan działalności gospodarczej oraz zweryfikować poprawność przyjetych założeń
2,0
3,0Poprawnie określa i planuje zaledwie podstawowe elementy biznesplanu przedsiebiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
D_1A_DietO8_U02
Potrafi wykonać wszystkie czynności związane z otwarciem działalności gospodarczej, potrafi wyszukać i zinterpretować podstawowe regulacje prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
2,0
3,0Poprawnie wskazuje tylko kilka czynności niezbędnych do otwarcia działalności gospodarczej, wykorzystuje zaledwie kilka źródeł podstawowych regulacji prawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
D_1A_DietO8_U03
Potrafi wybrać i zstosować odpowiednią metodę oraz wykonać podstawową kalkulację kosztów z uwzględnieniem specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej
2,0
3,0Potrafi okreslic zaledwie kilka grup kosztów prostych oraz poprawnie wykonać tylko nieliczne obliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietO8_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności., rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Jest otwarty na przedsiębiorczość, gotowy do świadomego podejmowania ryzyka gospodarczego.
2,0
3,0Jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności zaledwie w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan M. Mołoniewicz, Menadżer gastronomii, Moja Consulding, Warszawa, 2018, Część 1 i Część 2
  2. pod red. J. Targalski i A. Francik, Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka, C.H. Beck, Warszawa, 2009
  3. pod red. B. Piasecki, Ekonomika i zarządzanie małą frmą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  4. pod red. P. Szczypa, Kalkulacja i rachunek kosztów, CeDeWu, Warszawa, 2023
  5. Karolina Sobczyk, Magdalena Syrkiewicz-Świtała, Działalność gospodarcza przedsiębiorstw świadczących usługi dietetyczne, 2020, 1

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo popularno-naukowe, Przeglad Gastronomiczny
  2. Anna Grontkowska, Działalność gospodarcza w przedsiębiorstwie spozywczym, Format - AB, Warszawa, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cel i efekty kształcenia, zasadny zaliczenia, regulamin zajęć1
T-L-2Planowanie strategiczne, plan biznesowy przedsiębiorstwa.3
T-L-3Cykl życia przedsiębiorstwa, cykl życia produktu.3
T-L-4Koszty własne - rachunkowość i kalkulacje3
T-L-5Rachunek zysków i strat (RZiS) do kalkulacki budżetu restauracji4
T-L-6Harmonogram otwarcia lokalu gastronomicznego3
T-L-7Ankieta preferencji i zadowolenia gości w lokalu gastronomicznym3
T-L-8Analiza dostępnych na rynku urządzeń do pomiarów składu ciała oraz innych urządzeń niezbędnych w gabinecie dietetyka, w tym programu dietetycznego.2
T-L-9Projektowanie własnego gabinetu. Od business planu po wyposażenie.2
T-L-10Opracowanie dokumentacji dotyczącej pacjenta.2
T-L-11Postępowanie z trudnym pacjentem. Poradnictwo żywieniowe i wizyty kontrolne.2
T-L-12Planowanie marketingu. Zaliczenie zajęć2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i efekty kształcenia, zasadny zaliczenia.1
T-W-2Przedsiębiorczość - istota, znaczenie i podstawy prawne.2
T-W-3Formy prawne jednostek gospodarczych, kryteria wyboru.3
T-W-4Procedura uruchomienia działalności gospodarczej.2
T-W-5Obowiązki i prawa pracodawcy i pracownika - podstawy prawa pracy.2
T-W-6Zakres działań przy otwieraniu lokalu gastronomicznego3
T-W-7Badania rynkowe i strategie konkurowania3
T-W-8Kontrola kosztów i zyskowność działalności lokalu gastronomicznego4
T-W-9Podstawy prawne funkcjonowania gabinetów dietetycznych w Polsce. Zawód dietetyk w świetle prawa. Bezpieczeństwo danych pacjentów.2
T-W-10Business plan działalności dietetycznej. Plan finansowy. Źródła finansowania, dotacje. Własna działalność vs franczyza.2
T-W-11Wyposażenie gabinetów z uwzględnieniem wymogów sanitarno-epidemiologicznych w Polsce. Organizacja pracy w gabinecie dietetycznym. Zasady BHP. Dokumentacja.2
T-W-12Rola dietetyka w systemie żywienia indywidualnego i zbiorowego. Etyka pracy dietetyka. Praca dietetyka w ramach opieki koordynowanej w POZ.2
T-W-13Prowadzenie i promowanie działalności online.1
T-W-14zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Analiza wskazanej literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO8_W01Zna i rozumie zagadnienia związane z wyborem formy prawnej działalności gospoarczej, procedurą otwarcia działalności oraz organizacją i funkcjonowaniem małego przedsiebiorstwa z uwzględnieniem jego specyfiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W09Zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnych form przedsiębiorczości, w tym uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z organizacją i funkcjonowaniem małych form działalności gospodarczej
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Zwiększenie kreatywności studentów i otwarcie na przedsiębiorczość.
Treści programoweT-W-10Business plan działalności dietetycznej. Plan finansowy. Źródła finansowania, dotacje. Własna działalność vs franczyza.
T-W-5Obowiązki i prawa pracodawcy i pracownika - podstawy prawa pracy.
T-W-9Podstawy prawne funkcjonowania gabinetów dietetycznych w Polsce. Zawód dietetyk w świetle prawa. Bezpieczeństwo danych pacjentów.
T-W-3Formy prawne jednostek gospodarczych, kryteria wyboru.
T-W-6Zakres działań przy otwieraniu lokalu gastronomicznego
T-W-2Przedsiębiorczość - istota, znaczenie i podstawy prawne.
T-W-13Prowadzenie i promowanie działalności online.
T-W-4Procedura uruchomienia działalności gospodarczej.
T-W-8Kontrola kosztów i zyskowność działalności lokalu gastronomicznego
T-W-11Wyposażenie gabinetów z uwzględnieniem wymogów sanitarno-epidemiologicznych w Polsce. Organizacja pracy w gabinecie dietetycznym. Zasady BHP. Dokumentacja.
T-W-12Rola dietetyka w systemie żywienia indywidualnego i zbiorowego. Etyka pracy dietetyka. Praca dietetyka w ramach opieki koordynowanej w POZ.
T-W-7Badania rynkowe i strategie konkurowania
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćcwiczenia przedmiotowe w grupach
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia dotyczące działalności gospodarczej i przedsiębiorczości. Zna podstawowe zasady zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO8_W02Zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z rachunkiem kosztów i zasadami rozliczania działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W09Zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnych form przedsiębiorczości, w tym uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z rachunkowością i kalkulacją kosztów mikro- i małych przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-8Kontrola kosztów i zyskowność działalności lokalu gastronomicznego
T-L-4Koszty własne - rachunkowość i kalkulacje
T-L-5Rachunek zysków i strat (RZiS) do kalkulacki budżetu restauracji
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćcwiczenia przedmiotowe w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady rozliczenia działalności gospodarczej i kalkulacji kosztów własnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO8_U01Potrafi zaplanować i przygotować biznesplan działalności gospodarczej oraz zweryfikować poprawność przyjetych założeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U06Potrafi uzasadnić zalecenia żywieniowe dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz przekazać pacjentowi związane z tym zasady żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
D_1A_U03Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
D_1A_U05Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wybranych analiz i testów z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych związanych z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego
D_1A_U12Potrafi zidentyfikować i wykorzystać wybrane uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka. Posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
D_1A_U02Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów związanych z żywieniem i dietetyką
D_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
D_1A_U04Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań z zakresu żywienia i dietetyki w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z rachunkowością i kalkulacją kosztów mikro- i małych przedsiębiorstw
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z organizacją i funkcjonowaniem małych form działalności gospodarczej
Treści programoweT-L-5Rachunek zysków i strat (RZiS) do kalkulacki budżetu restauracji
T-W-8Kontrola kosztów i zyskowność działalności lokalu gastronomicznego
T-W-10Business plan działalności dietetycznej. Plan finansowy. Źródła finansowania, dotacje. Własna działalność vs franczyza.
T-W-11Wyposażenie gabinetów z uwzględnieniem wymogów sanitarno-epidemiologicznych w Polsce. Organizacja pracy w gabinecie dietetycznym. Zasady BHP. Dokumentacja.
T-W-9Podstawy prawne funkcjonowania gabinetów dietetycznych w Polsce. Zawód dietetyk w świetle prawa. Bezpieczeństwo danych pacjentów.
T-L-4Koszty własne - rachunkowość i kalkulacje
T-L-6Harmonogram otwarcia lokalu gastronomicznego
T-W-7Badania rynkowe i strategie konkurowania
T-W-6Zakres działań przy otwieraniu lokalu gastronomicznego
T-W-3Formy prawne jednostek gospodarczych, kryteria wyboru.
T-L-2Planowanie strategiczne, plan biznesowy przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćcwiczenia przedmiotowe w grupach
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie określa i planuje zaledwie podstawowe elementy biznesplanu przedsiebiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO8_U02Potrafi wykonać wszystkie czynności związane z otwarciem działalności gospodarczej, potrafi wyszukać i zinterpretować podstawowe regulacje prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią z zakresu żywienia i dietetyki w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników i specjalistów z innych dziedzin
D_1A_U03Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z organizacją i funkcjonowaniem małych form działalności gospodarczej
Treści programoweT-L-10Opracowanie dokumentacji dotyczącej pacjenta.
T-L-9Projektowanie własnego gabinetu. Od business planu po wyposażenie.
T-L-2Planowanie strategiczne, plan biznesowy przedsiębiorstwa.
T-L-4Koszty własne - rachunkowość i kalkulacje
T-L-5Rachunek zysków i strat (RZiS) do kalkulacki budżetu restauracji
T-L-6Harmonogram otwarcia lokalu gastronomicznego
T-L-7Ankieta preferencji i zadowolenia gości w lokalu gastronomicznym
T-L-3Cykl życia przedsiębiorstwa, cykl życia produktu.
T-L-11Postępowanie z trudnym pacjentem. Poradnictwo żywieniowe i wizyty kontrolne.
T-L-12Planowanie marketingu. Zaliczenie zajęć
T-L-8Analiza dostępnych na rynku urządzeń do pomiarów składu ciała oraz innych urządzeń niezbędnych w gabinecie dietetyka, w tym programu dietetycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćcwiczenia przedmiotowe w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie wskazuje tylko kilka czynności niezbędnych do otwarcia działalności gospodarczej, wykorzystuje zaledwie kilka źródeł podstawowych regulacji prawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO8_U03Potrafi wybrać i zstosować odpowiednią metodę oraz wykonać podstawową kalkulację kosztów z uwzględnieniem specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U12Potrafi zidentyfikować i wykorzystać wybrane uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka. Posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z rachunkowością i kalkulacją kosztów mikro- i małych przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-8Kontrola kosztów i zyskowność działalności lokalu gastronomicznego
T-L-5Rachunek zysków i strat (RZiS) do kalkulacki budżetu restauracji
T-L-4Koszty własne - rachunkowość i kalkulacje
T-L-9Projektowanie własnego gabinetu. Od business planu po wyposażenie.
T-L-2Planowanie strategiczne, plan biznesowy przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćcwiczenia przedmiotowe w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi okreslic zaledwie kilka grup kosztów prostych oraz poprawnie wykonać tylko nieliczne obliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietO8_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności., rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Jest otwarty na przedsiębiorczość, gotowy do świadomego podejmowania ryzyka gospodarczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
D_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z organizacją i funkcjonowaniem małych form działalności gospodarczej
C-3Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z rachunkowością i kalkulacją kosztów mikro- i małych przedsiębiorstw
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Zwiększenie kreatywności studentów i otwarcie na przedsiębiorczość.
Treści programoweT-W-13Prowadzenie i promowanie działalności online.
T-W-4Procedura uruchomienia działalności gospodarczej.
T-W-6Zakres działań przy otwieraniu lokalu gastronomicznego
T-L-9Projektowanie własnego gabinetu. Od business planu po wyposażenie.
T-W-2Przedsiębiorczość - istota, znaczenie i podstawy prawne.
T-W-11Wyposażenie gabinetów z uwzględnieniem wymogów sanitarno-epidemiologicznych w Polsce. Organizacja pracy w gabinecie dietetycznym. Zasady BHP. Dokumentacja.
T-L-6Harmonogram otwarcia lokalu gastronomicznego
T-W-9Podstawy prawne funkcjonowania gabinetów dietetycznych w Polsce. Zawód dietetyk w świetle prawa. Bezpieczeństwo danych pacjentów.
T-L-5Rachunek zysków i strat (RZiS) do kalkulacki budżetu restauracji
T-W-3Formy prawne jednostek gospodarczych, kryteria wyboru.
T-W-10Business plan działalności dietetycznej. Plan finansowy. Źródła finansowania, dotacje. Własna działalność vs franczyza.
T-W-8Kontrola kosztów i zyskowność działalności lokalu gastronomicznego
T-L-11Postępowanie z trudnym pacjentem. Poradnictwo żywieniowe i wizyty kontrolne.
T-L-4Koszty własne - rachunkowość i kalkulacje
T-L-7Ankieta preferencji i zadowolenia gości w lokalu gastronomicznym
T-L-8Analiza dostępnych na rynku urządzeń do pomiarów składu ciała oraz innych urządzeń niezbędnych w gabinecie dietetyka, w tym programu dietetycznego.
T-L-12Planowanie marketingu. Zaliczenie zajęć
T-W-12Rola dietetyka w systemie żywienia indywidualnego i zbiorowego. Etyka pracy dietetyka. Praca dietetyka w ramach opieki koordynowanej w POZ.
T-W-7Badania rynkowe i strategie konkurowania
T-L-2Planowanie strategiczne, plan biznesowy przedsiębiorstwa.
T-L-10Opracowanie dokumentacji dotyczącej pacjenta.
T-W-5Obowiązki i prawa pracodawcy i pracownika - podstawy prawa pracy.
T-L-3Cykl życia przedsiębiorstwa, cykl życia produktu.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćcwiczenia przedmiotowe w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności zaledwie w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0