Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Antropometryczna i biochemiczna ocena stanu odżywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropometryczna i biochemiczna ocena stanu odżywienia
Specjalność Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, fizjologii człowieka, fizjologii żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.1
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.2
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).4
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.2
T-L-5Kolokwium z działu1
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.3
T-L-8Zaliczenie działu1
15
wykłady
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.2
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego2
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.2
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów2
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.1
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.3
T-W-8Zaliczenie wykładów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do zaliczeń7
A-L-3analiza wskazanej literatury2
A-L-4Konsultacje1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2analiza wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-3_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną w ocenie stnu odzywienia, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia.
D_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-3_U01
Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
D_1A_U08, D_1A_U05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-3_K01
Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
D_1A_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-3_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną w ocenie stnu odzywienia, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia.
2,0
3,0Zna i rozumie metody i wskaźniki stosowane w antropometrycznej i biochemicznej ocenie stanu odżywienia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-3_U01
Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary oraz interpretuje podstawowe wskaźniki biochemicznych stanu odżywienia. Średnia zaliczeń 3-3,25
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-3_K01
Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z popularyzacją zdobytej wiedzy z zakresu oceny stanu odżywienia. Stosuje podstawowe techniki odtwórcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traszyk W., Diagnostyka czynnościowa człowieka.Fizjologia stosowana., PZWL, Warszawa, 2000
  2. Dembińska-KiećA., Naskalski J., Solnica B., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2017
  3. Kaczmarek M., Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka - od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018
  4. Malinowski A., Bożiłow W., Podstawy antropometrii, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. AA, Nutrients, MDPI, Swiss

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.1
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.2
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).4
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.2
T-L-5Kolokwium z działu1
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.3
T-L-8Zaliczenie działu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.2
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego2
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.2
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów2
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.1
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.3
T-W-8Zaliczenie wykładów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do zaliczeń7
A-L-3analiza wskazanej literatury2
A-L-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2analiza wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-3_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną w ocenie stnu odzywienia, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych w ocenie stanu odżywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W06Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym uwarunkowania i wskaźniki stanu odżywienia i stanu zdrowia oraz metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia, z uwzględnieniem wykorzystania narzędzi statystycznych i informatycznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-5Kolokwium z działu
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-8Zaliczenie działu
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie metody i wskaźniki stosowane w antropometrycznej i biochemicznej ocenie stanu odżywienia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-3_U01Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U08Potrafi dobrać wskaźniki i metody oraz dokonać oceny stanu odżywienia, stanu zdrowia oraz sposobu żywienia i stanu odżywienia, z uwzględnieniem wykorzystania narzędzi statystycznych i informatycznych
D_1A_U05Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wybranych analiz i testów z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych związanych z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-5Kolokwium z działu
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-8Zaliczenie działu
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary oraz interpretuje podstawowe wskaźniki biochemicznych stanu odżywienia. Średnia zaliczeń 3-3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-3_K01Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-L-2Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego w różnych okresach życia.
T-L-3Analiza wybranych parametrów biochemicznych we krwi w ocenie stanu odżywienia (parametry lipidowe i związane z metabolizmem węglowodanów).
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-5Kolokwium z działu
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-8Zaliczenie działu
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. Antropometryczna ocena stanu odżywienia energetycznego i białkowego.
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z popularyzacją zdobytej wiedzy z zakresu oceny stanu odżywienia. Stosuje podstawowe techniki odtwórcze.
3,5
4,0
4,5
5,0