Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Dietetyka bariatryczna z elementami żywienia okołooperacyjnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dietetyka bariatryczna z elementami żywienia okołooperacyjnego | ||
Specjalność | Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | opanowanie treści z przemiotów : biochemia , anatomia, ogólna technologia żywności , dietetyka, patofizjologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy , umiejętnośći , kompetencji, w zakresie żywienia pacjenta bariatrycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Informacje wprowadzające. Analiza problemu otyłości w Polsce i na świecie. Przyczyny, konsekwencje społeczne, ekonomiczne. Statystyki otyłości i chorób z nią związanych | 4 |
T-L-2 | Diety redukujące fizjologiczne. | 2 |
T-L-3 | Zagrożenia popularnych diety odchudzających. | 4 |
T-L-4 | Preparaty farmakologiczne wspomagające proces redukcji masy ciała. | 2 |
T-L-5 | Przygotowanie pacjenta do zabiegu i operacji bariatrycznej | 4 |
T-L-6 | Modelowe postępowanie dietetyczne początkowe po zabiegach bariatrycznych. | 4 |
T-L-7 | Modelowe postępowanie dietetyczne początkowe po operacjach bariatrycznych. | 4 |
T-L-8 | Dietoterapia i suplementacja docelowa. | 2 |
T-L-9 | Domowe diety dojelitowe | 2 |
T-L-10 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Epidemiologia i etiopatogeneza otyłości. | 2 |
T-W-2 | Wydzielnicza funkcja tkanki tłuszczowej | 2 |
T-W-3 | Kwalifikacje pacjenta do zabiegu bariatrycznego | 2 |
T-W-4 | Propedeutyka chirurgicznego leczenia otyłości. | 4 |
T-W-5 | Postępowanie dietetyczne u chorych przed operacjami bariatrycznymi. Edukacja psychodietetyczna. | 2 |
T-W-6 | Postępowanie dietetyczne u chorych po zabiegach i opercjach bariatrycznych | 4 |
T-W-7 | Przeciwskazania do operacji i powikłania pooperacyjne | 2 |
T-W-8 | Efektywność zabiegów i operacji bariatrycznych. Operacje rewizyjne. | 2 |
T-W-9 | Niedożywienie pacjenta w różnych stanach chorobowych | 2 |
T-W-10 | Leczenie żywieniowe dojelitowe | 3 |
T-W-11 | Leczenie żywieniowe pozajelitowe | 3 |
T-W-12 | Domowe żywienie pozajelitowe | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Analiza bieżącej literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych zaliczeń | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 4 |
A-L-5 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza bieżącej literatury | 12 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Ćwiczenia labolatoryjne - opanowanie metod żywienia osób po operacji bariatrycznej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bierzące zaliczenie ćwiczeń teoretycznie i praktycznie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktyczna wykonywania ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS1-5_W01 Student zna i rozumie, w zaawansowanym stopniu, zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka otyłego, poddanego zabiegom chirurgii bariatrycznej. Zna i rozumie tematkę z zakresu żywienia osób po operacjach bariatrycznych. Zna i rozumie temat suplementów diety stanowiących uzupełnienie dietoterapii u tych pacjentów. | D_1A_W05 | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS1-5_U01 Potrafi otoczyć opieką dietetyczną pacjentów po opracjach bariatrycznych. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | D_1A_U07 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietS1-5_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób po operacjach bariatrycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | D_1A_K01 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS1-5_W01 Student zna i rozumie, w zaawansowanym stopniu, zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka otyłego, poddanego zabiegom chirurgii bariatrycznej. Zna i rozumie tematkę z zakresu żywienia osób po operacjach bariatrycznych. Zna i rozumie temat suplementów diety stanowiących uzupełnienie dietoterapii u tych pacjentów. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka, profilaktyki otyłości i chorób z nią związanych. |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę w 50% z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka, profilaktyki otyłości i postępowania w stanie zaawansowanej choroby. Poprawnie dostatecznie tę wiedzę wykorzystuje. | |
3,5 | Student ma dobrą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia w profliaktyce otyłości. Zna metody wspomagania leczenia otyłości i poprawnie tę znajomość wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka, wie jak przeciwdziałać otyłości, dobiera suplementy i prawidłową opieką okołooperacyjnej. | |
4,5 | Student posiada ponad przeciętną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS1-5_U01 Potrafi otoczyć opieką dietetyczną pacjentów po opracjach bariatrycznych. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zatroszczyć się o pacjenta bariatrycznego |
3,0 | Student poprawnie opiekuje się żywieniowo pacjnetem na etapie okołooperacyjnym. | |
3,5 | Student poprawnie projektuje diety przed i po zabiegach oraz operacjach bariatrycznych | |
4,0 | Student poprawnie projektuje diety przed i po zabiegach oraz operacjach. Ponadto potrafi sugerować indywidualna suplementację, wg potrzeb stau zdrowia pacjenta. | |
4,5 | Student poprawnie dobrze opiekuje się pacjentem żywieniowo, interpretuje wyniki badań sugerując dobór suplementów. Bezpiecznie opiekuje się pacjentem długofalowo dietetycznie. | |
5,0 | Student poprawnie bardzo dobrze projektuje indywidualne diety zgodnie z wynikami badań. Stosuje suplementację. Potrafi dbać o jego bezpieczeństwo. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietS1-5_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób po operacjach bariatrycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się w opiece dietetycznej bariatrycznej. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się w zakresie opieki dietetycznej bariatryzcnej. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy w zakresie opieki okołooperacyjnej zywieniowo-suplementacyjnej. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy z zakresu opieki dietteycznej bariatrycznej. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Magdalena Olszanecka-Glinianowicz (red) Robert Kushner, Victor Lawrence, Sudhesh Kumar, Otyłość Praktyczny podręcznik kliniczny, Wydawnictwo Medipage, 2017, 1 ISBN: 978- 83-64737-37-4
- Aleksandra Łuszczyńska, Nadwaga i otyłość, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, 2007
- Edyta Balejko, Długotrwałe efekty stosowania diety odchudzającej w autorskiej modyfikacji, u pacjentów po zabiegu wprowadzenia balonu żołądkowego, Wydawnictwo Naukowe ZUT w Szczecinie, 2019, ISBN 978-837663-277-3
- Tauman R., Shalition S., Lavie L., Oxidative stress in obese children and adolescents with and without type 2 diabetes mellitus is not associated with obstructive sleep apnea, Sleep and Breathing, 2018, 1522-1709
- Red. Bruno Szczygieł, Niedozywienie związane z chorobą, PZWL, Warszawa, 2012, 978-83-200-4420-1
- red. Lobos Sobotka, Podstawy żywienia klinicznego, Scientifica, Kraków, 2013, 978-83-936527-1-6
Literatura dodatkowa
- Varghese J. F., Patel, Rohit P., Yadav U.C.S., Novel Insights in the Metabolic Syndrome-induced Oxidative Stress and Inflammation-mediated Atherosclerosis., Current Cardiology Reviews, 2018, 14, 1: 4-14
- Jastrzębska M., Ostrowska L., Zalecenia dietetyczne po zabiegach bariatrycznych, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 2010, 1, 4: 201-209
- czasopismo, Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, http://wydawnictwa.pzh.gov.pl/roczniki_pzh/
- J. Dzieniszewski, L. Szponar, B. Szczygieł, J. Socha, Podstawy naukowe żywienia w szpitalach, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 2001, 83-8606-56-5