Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena jakości żywności
Specjalność Dietetyka w gastronomii i cateringu
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z chemii, biochemii oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)1
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami2
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH2
T-L-4Oznaczanie zawartości wody2
T-L-5Oznaczanie zawartości białka2
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku2
T-L-7Oznaczanie zawartości soli2
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu2
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów2
T-L-10Badanie wraźliwości sensorycznej2
T-L-11Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego2
T-L-12Oznaczanie zawartości sacharydów2
T-L-13Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)4
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń1
T-L-15Oznaczanie zawartości wody i soli2
30
wykłady
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne2
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości, zawartości soli i wody2
T-W-3Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych1
T-W-4Oznaczanie węglowodanów1
T-W-5Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA2
T-W-6Oznaczanie zawartości i jakości lipidów2
T-W-7Oznaczanie wartości odżywczej2
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin2
T-W-9Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia18
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-5_W01
Zna i rozumie zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
D_1A_W08C-1T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-5_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
D_1A_U10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-5_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
D_1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-5_W01
Zna i rozumie zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
2,0Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-5_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
2,0
3,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-5_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
2,0Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
3,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu.
3,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu.
4,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu.
5,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu.

Literatura podstawowa

  1. Fortuna, Teresa Autor Redaktor Bączkowicz, Małgorzata. Autor Juszczak, Lesław. Autor Sobolewska-Zielińska, Joanna, Podstawy analizy i oceny jakości żywności : skrypt do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2018
  2. Nogala-Kałucka, Małgorzata, Analiza żywności : wybrane metody oznaczeń jakościowych i ilościowych składników żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2016
  3. Szłyk, Edward Cichosz, Marcin Jastrzębska, Aneta. Kurzawa, Marzanna Filipiak-Szok, Anna, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2015
  4. Gronowska-Senger, Anna, Analiza żywności : zbiór ćwiczeń, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Baryłko-Pikielna, Nina Matuszewska, Irena, Sensoryczne badania żywności : podstawy, metody, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2015
  2. Journal of Food Composition and Analysis, Elsevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)1
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami2
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH2
T-L-4Oznaczanie zawartości wody2
T-L-5Oznaczanie zawartości białka2
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku2
T-L-7Oznaczanie zawartości soli2
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu2
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów2
T-L-10Badanie wraźliwości sensorycznej2
T-L-11Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego2
T-L-12Oznaczanie zawartości sacharydów2
T-L-13Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)4
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń1
T-L-15Oznaczanie zawartości wody i soli2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne2
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości, zawartości soli i wody2
T-W-3Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych1
T-W-4Oznaczanie węglowodanów1
T-W-5Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA2
T-W-6Oznaczanie zawartości i jakości lipidów2
T-W-7Oznaczanie wartości odżywczej2
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin2
T-W-9Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-5_W01Zna i rozumie zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości, zawartości soli i wody
T-W-3Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-4Oznaczanie węglowodanów
T-W-5Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-6Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-7Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin
T-W-9Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-5_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-11Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
T-L-12Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-13Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-5_K01Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-11Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
T-L-12Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-13Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
T-W-2Oznaczanie gęstości, kwasowości, zawartości soli i wody
T-W-3Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-4Oznaczanie węglowodanów
T-W-5Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-6Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-7Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-8Oznaczanie zawartości witamin
T-W-9Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
3,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu.
3,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu.
4,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu.
5,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu.