Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe

Sylabus przedmiotu Dzikorosnące rośliny jadalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dzikorosnące rośliny jadalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z możliwościami wykorzystania roślin dziko rosnących i grzybów do przygotowania dań i produktów żywnościowych o znaczeniu prozdrowotnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie kiszonek roślinnych z surowców alternatywnych (wybranych jadalnych roślin dziko rosnących i grzybów)2
T-L-2Wykorzystanie grzybów nieuprawnych do przygotowania dań dietetycznych2
T-L-3Ocena sensoryczna kiszonek1
T-L-4Wykorzystanie roślin o silnych właściwościach przeciwutleniających i przeciwbakteryjnych do skomponowania wartościwych potraw2
T-L-5Rośliny o udowodnionej aktywności przeciwnowotworowej i ich zastosowanie do przygotowania codziennych posiłków2
T-L-6Przygotowanie potraw w oparciu o rośliny o działaniu moczopędnym i obniżającym ciśnienie krwi2
T-L-7Przygotowanie potraw z wykorzystaniem roślin o działaniu antydepresyjnym2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń2
15
wykłady
T-W-1Zasady zbioru grzybów i roślin dziko rosnących. Metody konserwacji surowców roślinnych.2
T-W-2Grzyby - składniki o znaczeniu prozrowotnym i możliwości ich wykorzystania w dietetyce.2
T-W-3Produkty fermentowane (kiszonki roślinne) - zasady przygotowania kiszonek z surowców niestandardowych2
T-W-4Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji przeciwutleniających, przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych. Sposoby ich wykorzystania w dietetyce.2
T-W-5Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji o wykazanej aktywności przeciwnowotworowej i możliwości ich wykorzystania w przygotowaniu potraw2
T-W-6Wykorzystanie roślin dziko rosnących o działaniu obniżającym ciśnienie krwi i moczopędnym do przygotowania potraw2
T-W-7Rośliny o działaniu poprawiającym nastrój (przeciwdepresyjnym) i ich wykorzystanie w komponowaniu potraw1
T-W-8Zaliczenie wiedzy z wykładów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Analizowanie wskazanej literatury2
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb5 1_W01
Student potrafi dobierać i wykorzystać dziko rosnące rośliny jadalne do komonowania potraw i produktów o znaczeniu prozdrowotnym
D_1A_W05C-1T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb5 1_U01
Student potrafi poddać wybraną roślinę dziko rosnącą o właściwościach prozdrowotnych obróbce technlogicznej pozwalającej w pełni wykorzystać zawarte substancje do skomponowania atrakcyjnego posiłku
D_1A_U10C-1T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-L-1, T-L-6M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb5 1_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego poszukiwania nowych informacji dotyczących prozdrowotnych składników występujących w grzybach i roślinach dziko rosnących
D_1A_K04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb5 1_W01
Student potrafi dobierać i wykorzystać dziko rosnące rośliny jadalne do komonowania potraw i produktów o znaczeniu prozdrowotnym
2,0
3,0Student potrafi wymienić wybrane rośliny dziko rosnące o działaniu prozdrowotnym i przypisać im właściwe działanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb5 1_U01
Student potrafi poddać wybraną roślinę dziko rosnącą o właściwościach prozdrowotnych obróbce technlogicznej pozwalającej w pełni wykorzystać zawarte substancje do skomponowania atrakcyjnego posiłku
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednią formę obróbki technologicznej, która pozwala zachować jak największą wartościowość wybranej rośliny dziko rosnącej i skomponować z niej potrawę o działaniu prozdrowotnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb5 1_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego poszukiwania nowych informacji dotyczących prozdrowotnych składników występujących w grzybach i roślinach dziko rosnących
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności ciągłego poszukiwania nowych informacji dotyczących prozdrwotnych składników żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Senderski E., Prawie wszystko o ziołach i ziołolecznictwie, Mądrość Natury, 2016, 3

Literatura dodatkowa

  1. Kalemba-Drożdż M., Pyszne chwasy, Pascal, Bielsko-Biała, 2014
  2. Kalemba-Drożdż M., Kwiaty jadalne, Pascal, Bielsko-Biała, 2016
  3. Kalemba-Drożdż M., Smakowite drzewa, Pascal, Bielsko-Biała, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie kiszonek roślinnych z surowców alternatywnych (wybranych jadalnych roślin dziko rosnących i grzybów)2
T-L-2Wykorzystanie grzybów nieuprawnych do przygotowania dań dietetycznych2
T-L-3Ocena sensoryczna kiszonek1
T-L-4Wykorzystanie roślin o silnych właściwościach przeciwutleniających i przeciwbakteryjnych do skomponowania wartościwych potraw2
T-L-5Rośliny o udowodnionej aktywności przeciwnowotworowej i ich zastosowanie do przygotowania codziennych posiłków2
T-L-6Przygotowanie potraw w oparciu o rośliny o działaniu moczopędnym i obniżającym ciśnienie krwi2
T-L-7Przygotowanie potraw z wykorzystaniem roślin o działaniu antydepresyjnym2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady zbioru grzybów i roślin dziko rosnących. Metody konserwacji surowców roślinnych.2
T-W-2Grzyby - składniki o znaczeniu prozrowotnym i możliwości ich wykorzystania w dietetyce.2
T-W-3Produkty fermentowane (kiszonki roślinne) - zasady przygotowania kiszonek z surowców niestandardowych2
T-W-4Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji przeciwutleniających, przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych. Sposoby ich wykorzystania w dietetyce.2
T-W-5Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji o wykazanej aktywności przeciwnowotworowej i możliwości ich wykorzystania w przygotowaniu potraw2
T-W-6Wykorzystanie roślin dziko rosnących o działaniu obniżającym ciśnienie krwi i moczopędnym do przygotowania potraw2
T-W-7Rośliny o działaniu poprawiającym nastrój (przeciwdepresyjnym) i ich wykorzystanie w komponowaniu potraw1
T-W-8Zaliczenie wiedzy z wykładów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Analizowanie wskazanej literatury2
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb5 1_W01Student potrafi dobierać i wykorzystać dziko rosnące rośliny jadalne do komonowania potraw i produktów o znaczeniu prozdrowotnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W05Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach, z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z możliwościami wykorzystania roślin dziko rosnących i grzybów do przygotowania dań i produktów żywnościowych o znaczeniu prozdrowotnym
Treści programoweT-W-6Wykorzystanie roślin dziko rosnących o działaniu obniżającym ciśnienie krwi i moczopędnym do przygotowania potraw
T-W-2Grzyby - składniki o znaczeniu prozrowotnym i możliwości ich wykorzystania w dietetyce.
T-W-3Produkty fermentowane (kiszonki roślinne) - zasady przygotowania kiszonek z surowców niestandardowych
T-W-4Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji przeciwutleniających, przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych. Sposoby ich wykorzystania w dietetyce.
T-W-1Zasady zbioru grzybów i roślin dziko rosnących. Metody konserwacji surowców roślinnych.
T-W-7Rośliny o działaniu poprawiającym nastrój (przeciwdepresyjnym) i ich wykorzystanie w komponowaniu potraw
T-W-5Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji o wykazanej aktywności przeciwnowotworowej i możliwości ich wykorzystania w przygotowaniu potraw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić wybrane rośliny dziko rosnące o działaniu prozdrowotnym i przypisać im właściwe działanie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb5 1_U01Student potrafi poddać wybraną roślinę dziko rosnącą o właściwościach prozdrowotnych obróbce technlogicznej pozwalającej w pełni wykorzystać zawarte substancje do skomponowania atrakcyjnego posiłku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z możliwościami wykorzystania roślin dziko rosnących i grzybów do przygotowania dań i produktów żywnościowych o znaczeniu prozdrowotnym
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie roślin o silnych właściwościach przeciwutleniających i przeciwbakteryjnych do skomponowania wartościwych potraw
T-L-5Rośliny o udowodnionej aktywności przeciwnowotworowej i ich zastosowanie do przygotowania codziennych posiłków
T-L-2Wykorzystanie grzybów nieuprawnych do przygotowania dań dietetycznych
T-L-7Przygotowanie potraw z wykorzystaniem roślin o działaniu antydepresyjnym
T-L-1Przygotowanie kiszonek roślinnych z surowców alternatywnych (wybranych jadalnych roślin dziko rosnących i grzybów)
T-L-6Przygotowanie potraw w oparciu o rośliny o działaniu moczopędnym i obniżającym ciśnienie krwi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednią formę obróbki technologicznej, która pozwala zachować jak największą wartościowość wybranej rośliny dziko rosnącej i skomponować z niej potrawę o działaniu prozdrowotnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb5 1_K01Ma świadomość konieczności ciągłego poszukiwania nowych informacji dotyczących prozdrowotnych składników występujących w grzybach i roślinach dziko rosnących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z możliwościami wykorzystania roślin dziko rosnących i grzybów do przygotowania dań i produktów żywnościowych o znaczeniu prozdrowotnym
Treści programoweT-W-3Produkty fermentowane (kiszonki roślinne) - zasady przygotowania kiszonek z surowców niestandardowych
T-W-4Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji przeciwutleniających, przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych. Sposoby ich wykorzystania w dietetyce.
T-W-6Wykorzystanie roślin dziko rosnących o działaniu obniżającym ciśnienie krwi i moczopędnym do przygotowania potraw
T-W-1Zasady zbioru grzybów i roślin dziko rosnących. Metody konserwacji surowców roślinnych.
T-W-5Wybrane rośliny dziko rosnące jako źródło substancji o wykazanej aktywności przeciwnowotworowej i możliwości ich wykorzystania w przygotowaniu potraw
T-W-7Rośliny o działaniu poprawiającym nastrój (przeciwdepresyjnym) i ich wykorzystanie w komponowaniu potraw
T-W-2Grzyby - składniki o znaczeniu prozrowotnym i możliwości ich wykorzystania w dietetyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności ciągłego poszukiwania nowych informacji dotyczących prozdrwotnych składników żywności
3,5
4,0
4,5
5,0