Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Sylabus przedmiotu Produkty uboczne przemysłu mleczarskiego - wartościowy element diety:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkty uboczne przemysłu mleczarskiego - wartościowy element diety | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, mikrobiologii i fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami, wartością odżywczą oraz prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie oceny wartości odżywczej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego i ich przetworów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego, szkolenie stanowiskowe BHP | 1 |
T-L-2 | Ocena wartości odżywczej serwatek i preparatów serwatkowych dostępnych na rynku | 3 |
T-L-3 | Ocena wartości odżywczej maślanek i koncentratów maślanki dostępnych na rynku | 3 |
T-L-4 | Serwatka i maślanka jako składnik produktów fermentowanych – analiza cech jakościowych i wartości odżywczej | 3 |
T-L-5 | Wpływ receptury lodów na bazie serwatki i maślanki na cechy jakościowe i wartość odżywczą | 3 |
T-L-6 | Ćwiczenia zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Serwatka – charakterystyka i skład chemiczny | 2 |
T-W-2 | Maślanka – charakterystyka i skład chemiczny | 2 |
T-W-3 | Właściwości odżywcze i prozdrowotne serwatki | 4 |
T-W-4 | Właściwości odżywcze i prozdrowotne maślanki | 4 |
T-W-5 | Preparaty otrzymywane z serwatki oraz maślanki jak źródło związków bioaktywnych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w egzaminie | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 4 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania zadań podczas zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb9 2_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Potrafi wykorzystać te produkty w żywieniu człowieka. | D_1A_W08 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb9 2_U01 Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny, wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz wytłumaczyć ich znaczenie w diecie i wplyw na zdrowie człowieka. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety zawierającej produkty uboczne przemysłu mleczarskiego i ich przetwory. | D_1A_U10 | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb9 2_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka. | D_1A_K03 | — | C-1 | T-L-4, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb9 2_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład chemiczny oraz wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Potrafi wykorzystać te produkty w żywieniu człowieka. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%. |
3,0 | Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. | |
3,5 | Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. | |
4,0 | Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. | |
4,5 | Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. | |
5,0 | Student osiągnął wiedzę w 95 - 100% dotyczącą wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb9 2_U01 Student potrafi scharakteryzować skład chemiczny, wartość odżywczą i prozdrowotną produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz wytłumaczyć ich znaczenie w diecie i wplyw na zdrowie człowieka. Potrafi wykorzystać zdobyte informacje pochodzące z różnych źródeł do zaplanowania diety zawierającej produkty uboczne przemysłu mleczarskiego i ich przetwory. | 2,0 | Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości żywieniowej i wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%. |
3,0 | Student osiągnął 60% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. | |
3,5 | Student osiągnął 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. | |
4,0 | Student osiągnął 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. | |
4,5 | Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. | |
5,0 | Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb9 2_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się oraz odpowiedzialności za pełnione role zawodowe. Jest gotów dbać o etykę zawodową dietetyka. | 2,0 | Student nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz odpowiedzialność za realizowane zadania. |
3,0 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. | |
3,5 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. | |
4,0 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. | |
4,5 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. | |
5,0 | Jakość pracy wykonanej przez studentay wskazuje na 95-100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i odpowiedzialność za realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- Jan Gawęcki, Jan Pikul, Produkty mleczne. Technologia i rola w żywieniu człowieka, Wyd. Uniwersytety Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2018
- Tadeusz Szulc, Tajemnice mleka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
Literatura dodatkowa
- Przegląd Mleczarski