Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu matematyki, chemii, fizyki i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta zaawansowanych wiedzy i umiejętności z zakresu określania i oceny warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych wraz z poznaniem i wykorzystaniem praktycznym procesów biochemicznych zachodzących w wodach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium chemicznym. Instruktarz obsługi aparatury instrumentalnej wykorzystywanej w trakie kolejnych ćwiczeń (m.in. spektrofotometr UV-VIS, analizator węgla, pH-metr, konduktometr). Zasady wykreślania krzywych kalibracyjnych.3
T-L-2Gęstość wody w funkcji zmiany temperatury. Tlen rozpuszczony w wodzie: oznaczanie metodą Winklera, wyliczanie %O2. Potencjał redoks.3
T-L-3System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych3
T-L-4Mineralizacja wód naturalnych. Przewodność elektrolityczna. Oznaczanie jonów głównych (chlorki, siarczany)3
T-L-5Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych3
T-L-6Związki biogenne - nieorganiczne formy azotu (azot amonowy, azot azotanowy(III))3
T-L-7Związki biogenne - całkowity fosfor reagujący (TRP) i rozpuszczony fosfor reagujący (TSRP).3
T-L-8Materia organiczna. Utlenialność (ChZTMn) i całkowity węgiel organiczny (TOC).3
T-L-9Praktyczne wykorzystanie w terenie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych.7
T-L-10Kompleksowa analiza próbek wody pobranych w trakcie zajęć terenowych z uwzględnieienm dodatkowych wskaźników jakośći wody takich jak chlorofil "a", azot całkowity, fosfor całkowity, żelazo.12
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe2
45
wykłady
T-W-1Budowa molekularna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych. Fizykochemiczne właściwości wody.2
T-W-2Warunki optyczne w wodach powierzchniowych oraz zróżnicowanie warunków termicznych w wodach wraz z określeniem wpływu tych warunków na kształtowanie się chemizmu wód powierzchniowych.4
T-W-3Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych ze szczególnym uwzględnieniem warunków tlenowych w wodach naturalnych.3
T-W-4System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych2
T-W-5Mineralizacja wód powierzchniowych.4
T-W-6Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych4
T-W-7Eutrofizacja wód powierzchniowych3
T-W-8Cykle biogeochemiczne podstawowych mikroelementów w wodach powierzchniowych.4
T-W-9Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł1
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-L-4Knsultacje1
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Sprawdziany z bieżących ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Konspekty/sprawozdania z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-5Ocena formująca: Obserwacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B9_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu definiowania i oceny warunków hydrochemicznych w akwenach; rozpoznawania wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych; zasad opisywania wyników badań hydrochemicznych oraz interpretacji wyników badań z uwzględnieniem obowiązujacych przepisów w zakresie jakości wód.
IA_1A_W02, IA_1A_W09C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B9_U01
Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać wiedzę teoretyczną do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu wpływu czynników śrdowiskowych i antropogenicznych kształtujących jakość wody w akwenach śródlądowych z uwzględnieiem ich wpływu na biocenozy. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
IA_1A_U16, IA_1A_U17C-1T-L-11, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-2M-3, M-4S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B9_K01
Student jest gotów do konstruktywnej oceny własnej wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem wpływu własnych i cudzych działań na stan środwiska wodnego.
IA_1A_K01, IA_1A_K04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-L-11, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-2M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B9_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu definiowania i oceny warunków hydrochemicznych w akwenach; rozpoznawania wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych; zasad opisywania wyników badań hydrochemicznych oraz interpretacji wyników badań z uwzględnieniem obowiązujacych przepisów w zakresie jakości wód.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B9_U01
Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać wiedzę teoretyczną do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu wpływu czynników śrdowiskowych i antropogenicznych kształtujących jakość wody w akwenach śródlądowych z uwzględnieiem ich wpływu na biocenozy. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
2,0
3,0Student uzyskał minimum 50% wiedzy i związanych z nią umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B9_K01
Student jest gotów do konstruktywnej oceny własnej wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem wpływu własnych i cudzych działań na stan środwiska wodnego.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium chemicznym. Instruktarz obsługi aparatury instrumentalnej wykorzystywanej w trakie kolejnych ćwiczeń (m.in. spektrofotometr UV-VIS, analizator węgla, pH-metr, konduktometr). Zasady wykreślania krzywych kalibracyjnych.3
T-L-2Gęstość wody w funkcji zmiany temperatury. Tlen rozpuszczony w wodzie: oznaczanie metodą Winklera, wyliczanie %O2. Potencjał redoks.3
T-L-3System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych3
T-L-4Mineralizacja wód naturalnych. Przewodność elektrolityczna. Oznaczanie jonów głównych (chlorki, siarczany)3
T-L-5Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych3
T-L-6Związki biogenne - nieorganiczne formy azotu (azot amonowy, azot azotanowy(III))3
T-L-7Związki biogenne - całkowity fosfor reagujący (TRP) i rozpuszczony fosfor reagujący (TSRP).3
T-L-8Materia organiczna. Utlenialność (ChZTMn) i całkowity węgiel organiczny (TOC).3
T-L-9Praktyczne wykorzystanie w terenie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych.7
T-L-10Kompleksowa analiza próbek wody pobranych w trakcie zajęć terenowych z uwzględnieienm dodatkowych wskaźników jakośći wody takich jak chlorofil "a", azot całkowity, fosfor całkowity, żelazo.12
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa molekularna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych. Fizykochemiczne właściwości wody.2
T-W-2Warunki optyczne w wodach powierzchniowych oraz zróżnicowanie warunków termicznych w wodach wraz z określeniem wpływu tych warunków na kształtowanie się chemizmu wód powierzchniowych.4
T-W-3Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych ze szczególnym uwzględnieniem warunków tlenowych w wodach naturalnych.3
T-W-4System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych2
T-W-5Mineralizacja wód powierzchniowych.4
T-W-6Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych4
T-W-7Eutrofizacja wód powierzchniowych3
T-W-8Cykle biogeochemiczne podstawowych mikroelementów w wodach powierzchniowych.4
T-W-9Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł1
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-L-4Knsultacje1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B9_W01Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu definiowania i oceny warunków hydrochemicznych w akwenach; rozpoznawania wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych; zasad opisywania wyników badań hydrochemicznych oraz interpretacji wyników badań z uwzględnieniem obowiązujacych przepisów w zakresie jakości wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu hydrobiologii, hydrochemii i biochemii oraz procesów i zjawisk zachodzących w wybranych ekosystemach z uwzględnieniem metod analitycznych stosowanych w tym zakresie.
IA_1A_W09Zna w zaawansowanym stopniu wybrane elementy z zakresu ekologii, monitoringu i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji, z uwzględnieniem wybranych procesów zachodzących w środowisku wodnym właściwych dla kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta zaawansowanych wiedzy i umiejętności z zakresu określania i oceny warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych wraz z poznaniem i wykorzystaniem praktycznym procesów biochemicznych zachodzących w wodach.
Treści programoweT-W-1Budowa molekularna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych. Fizykochemiczne właściwości wody.
T-W-3Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych ze szczególnym uwzględnieniem warunków tlenowych w wodach naturalnych.
T-W-5Mineralizacja wód powierzchniowych.
T-W-6Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-7Eutrofizacja wód powierzchniowych
T-W-8Cykle biogeochemiczne podstawowych mikroelementów w wodach powierzchniowych.
T-W-4System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-2Warunki optyczne w wodach powierzchniowych oraz zróżnicowanie warunków termicznych w wodach wraz z określeniem wpływu tych warunków na kształtowanie się chemizmu wód powierzchniowych.
T-W-9Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Edzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B9_U01Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać wiedzę teoretyczną do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu wpływu czynników śrdowiskowych i antropogenicznych kształtujących jakość wody w akwenach śródlądowych z uwzględnieiem ich wpływu na biocenozy. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U16Potrafi, przy wykorzystaniu właściwych metod i narzędzi pomiarowych, dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Potrafi wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
IA_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Potrafi stosować zasady BHP i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta zaawansowanych wiedzy i umiejętności z zakresu określania i oceny warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych wraz z poznaniem i wykorzystaniem praktycznym procesów biochemicznych zachodzących w wodach.
Treści programoweT-L-11Kolokwia zaliczeniowe
T-L-3System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych
T-L-6Związki biogenne - nieorganiczne formy azotu (azot amonowy, azot azotanowy(III))
T-L-4Mineralizacja wód naturalnych. Przewodność elektrolityczna. Oznaczanie jonów głównych (chlorki, siarczany)
T-L-1Zasady BHP w laboratorium chemicznym. Instruktarz obsługi aparatury instrumentalnej wykorzystywanej w trakie kolejnych ćwiczeń (m.in. spektrofotometr UV-VIS, analizator węgla, pH-metr, konduktometr). Zasady wykreślania krzywych kalibracyjnych.
T-L-10Kompleksowa analiza próbek wody pobranych w trakcie zajęć terenowych z uwzględnieienm dodatkowych wskaźników jakośći wody takich jak chlorofil "a", azot całkowity, fosfor całkowity, żelazo.
T-L-7Związki biogenne - całkowity fosfor reagujący (TRP) i rozpuszczony fosfor reagujący (TSRP).
T-L-5Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych
T-L-8Materia organiczna. Utlenialność (ChZTMn) i całkowity węgiel organiczny (TOC).
T-L-9Praktyczne wykorzystanie w terenie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych.
T-L-2Gęstość wody w funkcji zmiany temperatury. Tlen rozpuszczony w wodzie: oznaczanie metodą Winklera, wyliczanie %O2. Potencjał redoks.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Konspekty/sprawozdania z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdziany z bieżących ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uzyskał minimum 50% wiedzy i związanych z nią umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B9_K01Student jest gotów do konstruktywnej oceny własnej wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem wpływu własnych i cudzych działań na stan środwiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta zaawansowanych wiedzy i umiejętności z zakresu określania i oceny warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych wraz z poznaniem i wykorzystaniem praktycznym procesów biochemicznych zachodzących w wodach.
Treści programoweT-W-1Budowa molekularna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych. Fizykochemiczne właściwości wody.
T-W-3Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych ze szczególnym uwzględnieniem warunków tlenowych w wodach naturalnych.
T-W-5Mineralizacja wód powierzchniowych.
T-W-6Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-7Eutrofizacja wód powierzchniowych
T-W-8Cykle biogeochemiczne podstawowych mikroelementów w wodach powierzchniowych.
T-W-4System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-2Warunki optyczne w wodach powierzchniowych oraz zróżnicowanie warunków termicznych w wodach wraz z określeniem wpływu tych warunków na kształtowanie się chemizmu wód powierzchniowych.
T-W-9Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-L-11Kolokwia zaliczeniowe
T-L-3System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych
T-L-6Związki biogenne - nieorganiczne formy azotu (azot amonowy, azot azotanowy(III))
T-L-4Mineralizacja wód naturalnych. Przewodność elektrolityczna. Oznaczanie jonów głównych (chlorki, siarczany)
T-L-1Zasady BHP w laboratorium chemicznym. Instruktarz obsługi aparatury instrumentalnej wykorzystywanej w trakie kolejnych ćwiczeń (m.in. spektrofotometr UV-VIS, analizator węgla, pH-metr, konduktometr). Zasady wykreślania krzywych kalibracyjnych.
T-L-10Kompleksowa analiza próbek wody pobranych w trakcie zajęć terenowych z uwzględnieienm dodatkowych wskaźników jakośći wody takich jak chlorofil "a", azot całkowity, fosfor całkowity, żelazo.
T-L-7Związki biogenne - całkowity fosfor reagujący (TRP) i rozpuszczony fosfor reagujący (TSRP).
T-L-5Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych
T-L-8Materia organiczna. Utlenialność (ChZTMn) i całkowity węgiel organiczny (TOC).
T-L-9Praktyczne wykorzystanie w terenie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych.
T-L-2Gęstość wody w funkcji zmiany temperatury. Tlen rozpuszczony w wodzie: oznaczanie metodą Winklera, wyliczanie %O2. Potencjał redoks.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0