Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Hydrochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu matematyki, chemii, fizyki i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta zaawansowanych wiedzy i umiejętności z zakresu określania i oceny warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych wraz z poznaniem i wykorzystaniem praktycznym procesów biochemicznych zachodzących w wodach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w laboratorium chemicznym. Instruktarz obsługi aparatury instrumentalnej wykorzystywanej w trakie kolejnych ćwiczeń (m.in. spektrofotometr UV-VIS, analizator węgla, pH-metr, konduktometr). Zasady wykreślania krzywych kalibracyjnych. | 3 |
T-L-2 | Gęstość wody w funkcji zmiany temperatury. Tlen rozpuszczony w wodzie: oznaczanie metodą Winklera, wyliczanie %O2. Potencjał redoks. | 3 |
T-L-3 | System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych | 3 |
T-L-4 | Mineralizacja wód naturalnych. Przewodność elektrolityczna. Oznaczanie jonów głównych (chlorki, siarczany) | 3 |
T-L-5 | Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych | 3 |
T-L-6 | Związki biogenne - nieorganiczne formy azotu (azot amonowy, azot azotanowy(III)) | 3 |
T-L-7 | Związki biogenne - całkowity fosfor reagujący (TRP) i rozpuszczony fosfor reagujący (TSRP). | 3 |
T-L-8 | Materia organiczna. Utlenialność (ChZTMn) i całkowity węgiel organiczny (TOC). | 3 |
T-L-9 | Praktyczne wykorzystanie w terenie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych. | 7 |
T-L-10 | Kompleksowa analiza próbek wody pobranych w trakcie zajęć terenowych z uwzględnieienm dodatkowych wskaźników jakośći wody takich jak chlorofil "a", azot całkowity, fosfor całkowity, żelazo. | 12 |
T-L-11 | Kolokwia zaliczeniowe | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa molekularna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych. Fizykochemiczne właściwości wody. | 2 |
T-W-2 | Warunki optyczne w wodach powierzchniowych oraz zróżnicowanie warunków termicznych w wodach wraz z określeniem wpływu tych warunków na kształtowanie się chemizmu wód powierzchniowych. | 4 |
T-W-3 | Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych ze szczególnym uwzględnieniem warunków tlenowych w wodach naturalnych. | 3 |
T-W-4 | System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych | 2 |
T-W-5 | Mineralizacja wód powierzchniowych. | 4 |
T-W-6 | Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych | 4 |
T-W-7 | Eutrofizacja wód powierzchniowych | 3 |
T-W-8 | Cykle biogeochemiczne podstawowych mikroelementów w wodach powierzchniowych. | 4 |
T-W-9 | Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-L-4 | Knsultacje | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i baz danych | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Ćwiczenia terenowe |
M-5 | Seminaria |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Edzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdziany z bieżących ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Konspekty/sprawozdania z ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-5 | Ocena formująca: Obserwacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B9_W01 Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu definiowania i oceny warunków hydrochemicznych w akwenach; rozpoznawania wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych; zasad opisywania wyników badań hydrochemicznych oraz interpretacji wyników badań z uwzględnieniem obowiązujacych przepisów w zakresie jakości wód. | IA_1A_W02, IA_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B9_U01 Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać wiedzę teoretyczną do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu wpływu czynników śrdowiskowych i antropogenicznych kształtujących jakość wody w akwenach śródlądowych z uwzględnieiem ich wpływu na biocenozy. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. | IA_1A_U16, IA_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-11, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-2 | M-3, M-4 | S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B9_K01 Student jest gotów do konstruktywnej oceny własnej wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem wpływu własnych i cudzych działań na stan środwiska wodnego. | IA_1A_K01, IA_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-L-11, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-2 | M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B9_W01 Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu definiowania i oceny warunków hydrochemicznych w akwenach; rozpoznawania wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych; zasad opisywania wyników badań hydrochemicznych oraz interpretacji wyników badań z uwzględnieniem obowiązujacych przepisów w zakresie jakości wód. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B9_U01 Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać wiedzę teoretyczną do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu wpływu czynników śrdowiskowych i antropogenicznych kształtujących jakość wody w akwenach śródlądowych z uwzględnieiem ich wpływu na biocenozy. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. | 2,0 | |
3,0 | Student uzyskał minimum 50% wiedzy i związanych z nią umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B9_K01 Student jest gotów do konstruktywnej oceny własnej wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem wpływu własnych i cudzych działań na stan środwiska wodnego. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005