Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Rybackie zasoby wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rybackie zasoby wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia" |
W-2 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Ekologia i ochrona środowiska" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem rybackich zasobów wód. |
C-2 | Zapoznanie studentów z biomasą rybackich zasobów wód. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania rybackimi zasobami wód. |
C-4 | Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości rybackich zasobów wód. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Statystyki rybackie i ich wykorzystanie. | 2 |
T-L-2 | Identyfikacja stad. | 2 |
T-L-3 | Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku. | 2 |
T-L-4 | Standaryzacja nakładu połowowego. | 2 |
T-L-5 | Dobowe wahania wydajności połowowej. | 2 |
T-L-6 | Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-L-7 | Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego. | 2 |
T-L-8 | Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej. | 2 |
T-L-9 | Selektywność narzędzi połowu. | 2 |
T-L-10 | Kolokwium sprawdzające. | 2 |
T-L-11 | Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego. | 2 |
T-L-12 | Analiza wirtualnej populacji. | 2 |
T-L-13 | Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków. | 2 |
T-L-14 | Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-L-15 | Kolokwium sprawdzające. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej. | 2 |
T-W-2 | Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie. | 4 |
T-W-3 | Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow. | 4 |
T-W-4 | Charakterystyka rybackich zasobów wód słodkich. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka rybackich zasobów wód przejściowych. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-W-7 | Metodyka badań zasobów rybackich. | 2 |
T-W-8 | Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód. | 2 |
T-W-9 | Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne. | 2 |
T-W-10 | Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy. | 2 |
T-W-11 | Charakterystyka najważniejszych łowisk świata. | 2 |
T-W-12 | Zasoby rybackie Bałtyku. | 2 |
T-W-13 | Historia badań rybackich zasobów wód. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-L-3 | wykonywanie raportów z wykonywanych na ćwiczeniach zadań | 5 |
A-L-4 | samodzielne wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda sytuacyjna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz |
M-7 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C10_W02 Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące rybackie zasoby wód. | IA_1A_W07 | — | — | C-2, C-4 | T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-6 | S-2 |
IA_1A_C10_W03 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość rybackich zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian rybackich zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. | IA_1A_W19 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-13, T-W-3, T-W-12, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C10_U01 Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów na podstawie dostępnych informacji. | IA_1A_U04, IA_1A_U01, IA_1A_U10 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-3, M-4, M-5, M-7 | S-1, S-3 |
IA_1A_C10_U02 Student umie scharakteryzować rybackie zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | IA_1A_U15, IA_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-3, M-4, M-5, M-7 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_C10_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej. | IA_1A_K01, IA_1A_K04 | — | — | C-3 | T-W-12, T-W-8, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-14 | M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C10_W02 Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące rybackie zasoby wód. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów | |
IA_1A_C10_W03 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość rybackich zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian rybackich zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C10_U01 Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów na podstawie dostępnych informacji. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium | |
IA_1A_C10_U02 Student umie scharakteryzować rybackie zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_C10_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
- Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
- Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
- Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970
Literatura dodatkowa
- Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
- Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
- Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
- Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002