Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria środowiska wodnego
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student rozpoczynający przedmiot powinien mieć wiedzę w zakresie chemii, biochemii, fizyki, matematyki, biotechnologii i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z procesami i liniami technologicznymi wykorzystującymi procesy biotechnologiczne w bionżynierii środowiska wodnego w szczególności w produkcji biopaliw, oczyszczaniu ścieków i marikulturze
C-2Dodatkowym celem przedmiotu jest nauczenie studenta podstawowych obliczeń związanych z projektowaniem linii technologicznych wykorzystujących procesy biotechnologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nanofiltracja wody2
T-L-2Nanofiltracja wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej2
T-L-3Zastosowanie nanofiltracji do uzdatniania wody2
T-L-4Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów do produkcji mikroglonów na biomasę2
T-L-5Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia biologicznego4
T-L-6Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia przemysłowego4
T-L-7Elementy projektowania biogazowni4
T-L-8Wybrane zagadnienia z projektowania linii technologicznych do produkcji biopaliw4
T-L-9Bioinżynieryjne metody utylizacji, unieczynniania i usuwania z środowiska wodnego odpadów i substancji niebezpiecznych4
T-L-10Kolokwia zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do bionżynierii środowiska wodnego2
T-W-2Technologia wytwarzania surowców energetycznych z biomasy pochodzenia morskiego - wodór, metanol, oleje, etanol5
T-W-3Wykorzystanie procesów mebranowych w oczyszczaniu wody5
T-W-4Akwaponiczne systemy produkcji biomasy do celów energetycznych2
T-W-5Charakterystyka podłoży w produkcji biomasy w warunkach akwakultury2
T-W-6Biofloc - wykorzystanie w akwakulturze2
T-W-7Teoretyczne podstawy funkcjonowania instalacji produkującej biogaz2
T-W-8Technologie produkcji biogazu2
T-W-9Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia biologicznego3
T-W-10Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia przemysłowego3
T-W-11Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-L-3przygotowanie zadań, prezentacji i projektów30
75
wykłady
A-W-1uczestniczenie w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia z użyciem komputera
M-3pokaz połączony z przeżyciem
M-4wykład informacyjny
M-5wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przeprowadzana w oparciu o rozwiązanie zadań projektowych oraz wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-3Ocena formująca: Identyfikacja zachowań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-9_W01
Student posiada zawansowaną wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bionżynierii
IA_1A_W08, IA_1A_W17C-1T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-5, M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-9_U01
Student posiada zawansowane umiejętności w wykonaniu prostych obliczeń związanych z projektowaniem procesów biotechnologicznych.
IA_1A_U01, IA_1A_U18C-2T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-9_K01
Student potrafi określić ryzyko i skutki środowiskowe wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
IA_1A_K04C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-5M-5, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-9_W01
Student posiada zawansowaną wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bionżynierii
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-9_U01
Student posiada zawansowane umiejętności w wykonaniu prostych obliczeń związanych z projektowaniem procesów biotechnologicznych.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-9_K01
Student potrafi określić ryzyko i skutki środowiskowe wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym

Literatura podstawowa

  1. O.I.Lekang, Aquaculture Enginnering, Blackwell, 2020
  2. R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. różni, internetowe strony firm bioinżynieryjnych

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nanofiltracja wody2
T-L-2Nanofiltracja wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej2
T-L-3Zastosowanie nanofiltracji do uzdatniania wody2
T-L-4Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów do produkcji mikroglonów na biomasę2
T-L-5Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia biologicznego4
T-L-6Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia przemysłowego4
T-L-7Elementy projektowania biogazowni4
T-L-8Wybrane zagadnienia z projektowania linii technologicznych do produkcji biopaliw4
T-L-9Bioinżynieryjne metody utylizacji, unieczynniania i usuwania z środowiska wodnego odpadów i substancji niebezpiecznych4
T-L-10Kolokwia zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do bionżynierii środowiska wodnego2
T-W-2Technologia wytwarzania surowców energetycznych z biomasy pochodzenia morskiego - wodór, metanol, oleje, etanol5
T-W-3Wykorzystanie procesów mebranowych w oczyszczaniu wody5
T-W-4Akwaponiczne systemy produkcji biomasy do celów energetycznych2
T-W-5Charakterystyka podłoży w produkcji biomasy w warunkach akwakultury2
T-W-6Biofloc - wykorzystanie w akwakulturze2
T-W-7Teoretyczne podstawy funkcjonowania instalacji produkującej biogaz2
T-W-8Technologie produkcji biogazu2
T-W-9Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia biologicznego3
T-W-10Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia przemysłowego3
T-W-11Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-L-3przygotowanie zadań, prezentacji i projektów30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-9_W01Student posiada zawansowaną wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bionżynierii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu stosowanych technik w akwakulturze, z uwzględnieniem biotechniki chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
IA_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz zasad BHP obowiązujących w rybactwie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z procesami i liniami technologicznymi wykorzystującymi procesy biotechnologiczne w bionżynierii środowiska wodnego w szczególności w produkcji biopaliw, oczyszczaniu ścieków i marikulturze
Treści programoweT-W-8Technologie produkcji biogazu
T-W-9Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia biologicznego
T-W-7Teoretyczne podstawy funkcjonowania instalacji produkującej biogaz
T-W-10Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia przemysłowego
T-W-4Akwaponiczne systemy produkcji biomasy do celów energetycznych
T-W-1Wprowadzenie do bionżynierii środowiska wodnego
T-W-5Charakterystyka podłoży w produkcji biomasy w warunkach akwakultury
T-W-6Biofloc - wykorzystanie w akwakulturze
T-W-3Wykorzystanie procesów mebranowych w oczyszczaniu wody
T-W-2Technologia wytwarzania surowców energetycznych z biomasy pochodzenia morskiego - wodór, metanol, oleje, etanol
Metody nauczaniaM-5wykład konwersatoryjny
M-4wykład informacyjny
M-3pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-9_U01Student posiada zawansowane umiejętności w wykonaniu prostych obliczeń związanych z projektowaniem procesów biotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U18Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu akwakultury lub przedsiębiorstwa połowowego.
Cel przedmiotuC-2Dodatkowym celem przedmiotu jest nauczenie studenta podstawowych obliczeń związanych z projektowaniem linii technologicznych wykorzystujących procesy biotechnologiczne
Treści programoweT-L-7Elementy projektowania biogazowni
T-L-1Nanofiltracja wody
T-L-6Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia przemysłowego
T-L-2Nanofiltracja wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej
T-L-8Wybrane zagadnienia z projektowania linii technologicznych do produkcji biopaliw
T-L-3Zastosowanie nanofiltracji do uzdatniania wody
T-L-4Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów do produkcji mikroglonów na biomasę
T-L-9Bioinżynieryjne metody utylizacji, unieczynniania i usuwania z środowiska wodnego odpadów i substancji niebezpiecznych
T-L-10Kolokwia zaliczeniowe
T-L-5Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia biologicznego
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z użyciem komputera
M-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przeprowadzana w oparciu o rozwiązanie zadań projektowych oraz wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-9_K01Student potrafi określić ryzyko i skutki środowiskowe wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z procesami i liniami technologicznymi wykorzystującymi procesy biotechnologiczne w bionżynierii środowiska wodnego w szczególności w produkcji biopaliw, oczyszczaniu ścieków i marikulturze
C-2Dodatkowym celem przedmiotu jest nauczenie studenta podstawowych obliczeń związanych z projektowaniem linii technologicznych wykorzystujących procesy biotechnologiczne
Treści programoweT-W-8Technologie produkcji biogazu
T-W-9Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia biologicznego
T-W-7Teoretyczne podstawy funkcjonowania instalacji produkującej biogaz
T-W-10Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia przemysłowego
T-W-4Akwaponiczne systemy produkcji biomasy do celów energetycznych
T-W-1Wprowadzenie do bionżynierii środowiska wodnego
T-W-5Charakterystyka podłoży w produkcji biomasy w warunkach akwakultury
T-W-6Biofloc - wykorzystanie w akwakulturze
T-W-3Wykorzystanie procesów mebranowych w oczyszczaniu wody
T-W-2Technologia wytwarzania surowców energetycznych z biomasy pochodzenia morskiego - wodór, metanol, oleje, etanol
T-L-7Elementy projektowania biogazowni
T-L-1Nanofiltracja wody
T-L-6Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia przemysłowego
T-L-2Nanofiltracja wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej
T-L-8Wybrane zagadnienia z projektowania linii technologicznych do produkcji biopaliw
T-L-3Zastosowanie nanofiltracji do uzdatniania wody
T-L-4Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów do produkcji mikroglonów na biomasę
T-L-9Bioinżynieryjne metody utylizacji, unieczynniania i usuwania z środowiska wodnego odpadów i substancji niebezpiecznych
T-L-10Kolokwia zaliczeniowe
T-L-5Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia biologicznego
Metody nauczaniaM-5wykład konwersatoryjny
M-4wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Identyfikacja zachowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym